Uddannelses- og Forskningsudvalget 2024-25
UFU Alm.del
Offentligt
3049594_0001.png
Institutions- og uddannelsesplan for implementering
af det nye kandidatlandskab
– Roskilde Universitet
Institutionsplanen dokumenterer Roskilde Universitets forventede implementering af det nye kandidatlandskab i 2028, som følger af
Aftale om ram-
merne for Reform af universitetsuddannelserne i Danmark
af 27. juni 2023.
_____________________________________________________________________
Institutionsplanen har til formål at konkretisere, hvordan universitetsreformen forventes at blive implementeret på universitetet i 2028. Institutionsplanen skal give
information om, hvilke kandidatuddannelser universitetet forventes at udbyde i 2028. Det er forventningen til institutionsplanen, at den følger anbefalingerne fra
dekangrupperne.
Institutionsplanen er opdelt i følgende afsnit:
Del 1: Overblik over nyt kandidatlandskab
1. Institutionens forventede implementering
2. Overvejelser vedrørende hvert hovedområde
3. Overvejelser om særlige hensyn i reformen
Del 2: Ændring af enkeltuddannelser (opdateres årligt)
4. Liste over eksisterende uddannelser, der forventes at blive ændret frem mod 2028
5. Liste over forventede ansøgninger om nye uddannelser frem mod 2028
1
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm., om institutionsplanerne for universiteternes sektordimensionering og fremtidige kandidatlandskab
3049594_0002.png
Del 1: Overblik over nyt kandidatlandskab
1. Roskilde Universitets forventede implementering
Roskilde Universitet har med udgangspunkt i reformens rammer gennemgået universitets samlede uddannelsesportefølje. Ved gennemgangen har universitetet
lagt vægt på følgende:
uddannelserne skal være bæredygtige, både i forhold til studiemiljø, forskningsdækning og økonomi
uddannelserne skal bevare og styrke de områder, hvor RUC uddannelsesmæssigt står stærkest
uddannelserne skal være tværfaglige og bidrage til at udvikle samfundet gennem stærke analytiske kompetencer og innovation jf. universite-
tets strategi RUC 2030:Interconnected
uddannelserne skal have en tydelig faglig profil, jf. universitetets egen kandidatreform fra 2022
grundfagligheden på de samfundsvidenskabelige uddannelser skal styrkes – især økonomi, kvantitativ metode, data og matematik
bæredygtighed og en kritisk-konstruktiv tilgang til teknologi og AI skal inddrages i samtlige uddannelser
Gennemgangen af porteføljen baserede sig på data fra universitetets kvalitetssikringssystem, suppleret med en stribe analyser af blandt andet dimittendbeskæf-
tigelse og frafald, og yderligere suppleret med ledelsens strategiske overvejelser. Universitetsledelsen kom på baggrund af gennemgangen og koordinering på
tværs af universiteterne frem til et kandidatudbud, der var i høring i universitetets interne kollegiale organer, lige som aftagerpanelerne blev hørt. Efter en justering
på baggrund af høringen besluttede ledelsen sig for 26 kandidatuddannelser, der både fastholder og udvikler de stærke fagmiljøer på universitetet, samtidigt med
at de studerende får en stærk faglig profil, der giver dem de bedste betingelser for at få beskæftigelse efter deres uddannelse. Roskilde Universitet forventer
derudover at udvikle en række erhvervskandidatuddannelser i tilknytning til udvalgte ordinære uddannelser, blandt andet i tæt samarbejde med nogle af de
virksomheder og kommuner, som universitetet har uddannelsessamarbejder og partnerskaber med. Universitetets ledelse vil løbende monitorere uddannelserne
og udvikle dem i forhold til samfundets og arbejdsmarkedets behov.
Tabel 1
Overblik over forventede antal pladser og procentvis fordeling på de forskellige uddannelsestyper fordelt på hovedområde på Roskilde Universitet
Maksimal tilgang til ordinære kandidatuddannelser på 120 ECTS og
”1+2”-erhvervskandidatuddannelser
Ordinær 120 ECTS
”1+2”-erhvervskandidat
Antal
Humaniora
Naturvidenskab
Samfundsvidenskab
Sundhedsvidenskab
Teknik
I alt
342
119
375
149
33
1.018
Pct.
79
69
73
93
100
78
28
2
64
5
198
15
28
16
Antal
Pct.
Forventet tilgang til øvrige erhvervskandidatuddannelser og
ordinære kandidatuddannelser på 75 ECTS
Øvrige erhvervskandidater
Ordinær 75 ECTS
Antal
19
9
25
11
Pct.
4
5
5
7
Antal
71
16
111
Pct.
17
9
22
Hovedområder
2
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm., om institutionsplanerne for universiteternes sektordimensionering og fremtidige kandidatlandskab
2.
Overvejelser vedrørende hvert hovedområde
2.1. Humaniora
Universitetet har valgt at fastholde
Filosofi
og
Historie
som mindre uddannelser med en klassisk og anvendelsesorienteret humanistisk profil, der begge er
genkendelige for både aftagere og studerende. Uddannelserne
Kulturmødestudier
og
Media and Communication
omlægges i samarbejde med blandt andet
nuværende værter for projektorienterede praktikforløb til 75 ECTS med en tydelig erhvervsrettet profil. De to store uddannelser
Kommunikation
og
Socialpsykologi
og læring
vil blive udbudt i både en 120 ECTS og en 75 ECTS udgave, med hver deres profil, samt en erhvervskandidat. Se nærmere beskrivelse under punkt
3.2.
2.2. Naturvidenskab
Det naturvidenskabelige område på Roskilde Universitet er forholdsvis lille, og har tidligere omfattet en række mindre kandidatuddannelser. Antallet af pladser der
er tildelt det naturvidenskabelige hovedområde betyder, at det ikke vil være økonomisk bæredygtigt at opretholde det samme antal uddannelser, og universitetet
har derfor besluttet at nedlægge de tre mindste naturvidenskabelige uddannelser, for at sikre et mere bæredygtigt udbud. Uddannelserne
Computer Science,
Environmental Science
og
Molecular Health Science
fortsætter som 120 ECTS, mens der forventes at blive oprettet en ny uddannelse på 120 ECTS i
Applied
Mathematics and Modelling.
Omlægningen inden for hovedområdet sker på uddannelsen
Digital Transformation,
hvor der forventes at være stor mulighed for tæt
samarbejde med erhvervslivet – både i forhold til en ordinær 75 ECTS-uddannelse og en erhvervskandidat. Derudover forventes der at kunne udbydes en
erhvervskandidat på uddannelsen
Molecular Health Science,
der specifikt retter sig mod at uddanne kliniske akademikere til sundhedsvæsenet. Vi undersøger
muligheden for at denne trækker fra de tildelte pladser til ”1+2” erhvervskandidatuddannelser. Vi forventer desuden at oprette nogle af de tildelte ”1+2” kandidat-
uddannelsespladser til Computer Science. Begge uddannelser har et veletableret samarbejde med aftagere og forventes at kunne tiltrække stærke internationale
studerende. Alle uddannelser indenfor det naturvidenskabelige hovedområde vil fortsat have centrale obligatoriske elementer indenfor data science for at imøde-
komme efterspørgslen af denne kompetence på arbejdsmarkedet.
2.3. Samfundsvidenskab
På det samfundsvidenskabelige område søger Roskilde Universitet at styrke sit uddannelseslandskab ved at samle kræfterne på færre og mere profilerede 120
ECTS-uddannelser, der suppleres med to nye 75 ECTS-tilbud og to erhvervskandidatuddannelser. Indholdsmæssigt holdes der fast i anvendelses- og problem-
orienteringen og grundfagligheder inden for jura, økonomi og kvantitativ metode (herunder data science) udbygges. Strukturelt nedlægges fire uddannelser og to
uddannelser omlægges til 75 ECTS (Business
Administration and Leadership
og
Samfundsjura).
Uddannelserne
By & Plan, Global and Development Studies,
Politik og Forvaltning, Samfundsøkonomi, Socialvidenskab
og
Virksomhedsledelse
forventes fortsat som 120 ECTS-uddannelser, dog med skærpet profil. Der-
udover forventes der at blive oprettet en ny uddannelse på 120 ECTS i
Socialt Arbejde.
Uddannelsesviften er sammensat ud fra hensyn om at tilgodese efter-
spørgsel (inkl. på det regionale arbejdsmarked) og sikre den bedst mulige videreformidling (impact) af forskningsresultater i de forskellige uddannelsestyper.
Videnstransfer bliver også et centralt begreb i genfortolkningen af den eksisterende erhvervskandidatuddannelse på Politik og Forvaltning samt en ny, der for-
ventes oprettet i Socialt Arbejde.
2.4. Sundhedsvidenskab
3
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm., om institutionsplanerne for universiteternes sektordimensionering og fremtidige kandidatlandskab
På det sundhedsvidenskabelige hovedområde opnås omlægningsprocenten gennem omlægning til yderligere erhvervskandidatpladser i
Sygepleje.
Uddannelsen
udbydes allerede på nuværende tidspunkt som erhvervskandidat og er attraktiv for både aftagere samt studerende. Det forventes derfor fortsat at være muligt at
kunne tiltrække studerende, som er i beskæftigelse sideløbende med deres uddannelse.
2.5. Teknik
Roskilde Universitet har kun en enkelt kandidatuddannelse inden for det tekniske hovedområde. Uddannelsen taler ind i nogle af samfundets vigtige dagsordner,
og den har et godt samt vigtigt samarbejde med regionale partnere, som universitetet gerne vil holde fast i. Med tiden forventer universitetet at kunne udbyde
erhvervskandidater til samarbejdspartnere.
3.
Overvejelser om særlige hensyn i reformen
3.1. Beslægtede uddannelser
Universiteterne har via dekangrupperne for hvert hovedområde identificeret uddannelser, som er ens eller tæt fagligt beslægtede på tværs af landet. Dekanerne
har afgjort, hvorvidt uddannelser er beslægtede, på baggrund af en overordnet vurdering af uddannelsernes faglige indhold og uddannelsernes arbejdsmarkeds-
sigte. Der henvises til bilaget fra Kandidatudvalget om beslægtede uddannelser.
Dekanerne har drøftet, hvordan håndteringen af beslægtede uddannelser kan foregå ensartet. Dog anser universiteterne ikke, at det er nødvendigt at koordinere,
hvor man omlægger til 120 ECTS-erhvervskandidatuddannelser, da det faglige indhold ikke bliver berørt ved omlægning til erhvervskandidat.
Roskilde Universitet har nogle uddannelser, der hører under de store beslægtede uddannelser. Koordinering af udbuddet af disse uddannelser er beskrevet under
punkt 3.2. Universitetet har desuden nogle mindre uddannelser, der er beslægtet med uddannelser på andre universiteter. Disse uddannelser er – efter koordi-
nering med de andre universiteter – ikke berørt af omlægning i ECTS-omfang.
3.2. Store uddannelser
Roskilde Universitet forventer at opdele to af de uddannelser, der hører under store uddannelser, i to forskellige profiler og uddannelseslængder. Der er tale om
uddannelserne
Kommunikation
samt
Socialpsykologi og læring.
Begge uddannelser har fået afklaret med deres aftagerpanel og anden dialog med relevante
aftagere, at der er et arbejdsmarked for begge uddannelseslængder samt en erhvervskandidat. Uddannelserne har en vis faglig bredde, og de vil i tæt dialog med
både aftagere og forskningsmiljøet udvikle to spor, der adskiller sig fra hinanden i faglig profil og dermed arbejdsmarkedssigte. Det er forventningen, at 75 ECTS
uddannelserne vil have profilmæssigt afsæt i en delmængde af den oprindelige uddannelsesfaglige profil med en stærk praksisrettet profil. Koordinering og
drøftelse af det fremtidige udbud af de store uddannelser i to spor er sket i dekangruppen for de humanistiske uddannelser. Den endelige konklusion er, at
“Pædagogisk psykologi” på AU udbydes som henholdsvis 120 ECTS og EKA, mens “Socialpsykologi og Læring” udbydes i alle tre modeller, af hensyn til institu-
tionernes helhedsplaner.
Roskilde Universitetet udbyder desuden to uddannelser, der hører til cand.merc.-gruppen: den engelsksprogede
Business Administration and Leadership
og den
dansksprogede
Virksomhedsledelse.
De to uddannelser henvender sig til forskellige arbejdsmarkeder, og for at tilgodese efterspørgsel bedst muligt – ikke mindst
på det regionale arbejdsmarked – udbydes de to uddannelser i forskellige formater. Udbuddet af cand.merc. i forskellige formater er tilpasset efter løbende
udvikling i drøftelserne i dekangruppen.
De øvrige uddannelser, der hører under store uddannelser, er ikke berørt af omlægning.
4
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm., om institutionsplanerne for universiteternes sektordimensionering og fremtidige kandidatlandskab
3.3. Hensyn til små forskningsmiljøer
Universitetsledelsen har i forbindelse med beslutningen om fremtidens kandidatuddannelser understreget, at de forskningsmiljøer, der indtil videre har bidraget
med undervisning til uddannelser, som nedlægges som selvstændige uddannelser, vil have mulighed for at bidrage til de uddannelser, der udbydes fremadret-
tet. Ledelsen har derudover fokus på øget efter- og videreuddannelse og hjemtag af eksterne midler, som kan skabe muligheder for forskningsmiljøerne.
3.4. Geografiske hensyn
Roskilde Universitet har lagt vægt på, at universitetet fortsat udbyder en bred vifte af tydeligt profilerede uddannelser, så vi kan levere dygtige kandidater til det
regionale arbejdsmarked. En række af uddannelserne vil desuden udbydes som erhvervskandidat, i særligt omfang til de regionale myndigheder og virksomhe-
der, som universitetet allerede har uddannelsessamarbejder med. Også de nye 75 ECTS uddannelser og kommende efter- og videreuddannelsesudbud vil
blive udviklet i tæt samarbejde. I forbindelse med den smallere uddannelsesportefølje har universitetet været meget opmærksom på at få fastholdt, samlet og
styrket forskningsmiljøerne, så vi fortsat kan bidrage til innovation og udvikling i regionen.
5
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm., om institutionsplanerne for universiteternes sektordimensionering og fremtidige kandidatlandskab
3049594_0006.png
Del 2: Ændring af enkeltuddannelser
4.
Liste over eksisterende kandidatuddannelser, der forventer at blive ændret frem mod 2028
Tabel 3
Liste over eksisterende kandidatuddannelsesudbud, der forventes at blive ændret i 2028 på Roskilde Universitet
Hovedområde
Samfundsvidenskab
Business Administration and Leader-
ship
Social Entrepreneurship and Mana-
gement
Samfundsjura
Arbejdsliv
International Politics and Gover-
nance
Social Intervention
Politik og forvaltning
Humaniora
Dansk
Kulturmødestudier
Kommunikation
Socialpsykologi og læring
Media and Communication
Naturvidenskab
Digital Transformation
Chemical Biology
Mathematical Bioscience
Physics and Scientific Modelling
omlægges
nedlægges
nedlægges
nedlægges
75 ECTS og EKA
nedlægges
omlægges
opdeles
opdeles
omlægges
75 ECTS
75, 120 ECTS og EKA
75, 120 ECTS og EKA
75 ECTS
nedlægges
opdeles
120 ECTS og EKA
omlægges
nedlægges
nedlægges
75 ECTS
nedlægges
omlægges
75 ECTS
Uddannelsesnavn
Ændring
Bemærkning
6
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm., om institutionsplanerne for universiteternes sektordimensionering og fremtidige kandidatlandskab
3049594_0007.png
5.
Liste over forventede ansøgninger om nye kandidatuddannelser frem mod 2028
Tabel 4
Liste over nye kandidatuddannelsesudbud, der forventes ansøgt om frem mod 2028 på Roskilde Universitet
Hovedområde
Samfundsviden-
skab
Business
stration
Leadership
Samfundsjura
Socialt Arbejde
Humaniora
Kulturmødestudier
Media and Commu-
nication
Kommunikation
Socialpsykologi
Naturvidenskab
Appplied Mathema-
tics and Modelling
Digital Transforma-
tion
Computer Science
Molecular
Science
Health
120 ECTS
75 ECTS
1+2 EKA
1+2 EKA
Roskilde
Roskilde
Roskilde
Roskilde
2026
2026
2027
2027
75 ECTS
75 ECTS
75 ECTS
75 ECTS
Roskilde
Roskilde
Roskilde
Roskilde
2026
2026
2026
2026
75 ECTS
120 ECTS
Roskilde
Roskilde
2026
2026
Admini-
and
75 ECTS
Roskilde
2026
Forventet uddan-
nelsesnavn
Bemærkning
Uddannelsestype for ny uddannelse
Udbudssted
Forventet ansøgningstidspunkt
7