Uddannelses- og Forskningsudvalget 2024-25
UFU Alm.del
Offentligt
3049589_0001.png
AARHUS UNIVERSITET
Modtager(e):
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Institutions- og uddannelsesplan for implementering af det nye kandidatlandskab
Præambel
Aarhus Universitet (AU) arbejder målrettet for at sikre, at universitetet udbyder uddan-
nelser med en høj faglig kvalitet, og at vi som universitet uddanner dygtige og eftertrag-
tede dimittender til arbejdsmarkedet i hele Danmark.
’Reform af universitetsuddannel-
serne i Danmark’
indebærer gennemgribende ændringer af uddannelseslandskabet,
hvilket stiller høje krav til strategisk tilpasning og faglig nytænkning. AU har arbejdet
dedikeret, systematisk og inddragende med at indfri reformens politiske målsætninger,
samtidig med at universitetet fastholder sin brede og dybe faglighed.
Institutionsplanen viser, hvordan AU forventer at implementere reformen på universi-
tetet frem mod 2028. Af planen fremgår
hvilke
kandidatuddannelser AU på nuværende
tidspunkt forventer at udbyde i 2028, herunder det forventede antal pladser på tværs af
hovedområderne samt den procentvise fordeling af de forskellige uddannelsestyper.
AU’s institutionsplan er
både ambitiøs og realistisk. AU har foretaget en grundig vurde-
ring af uddannelseslandskabet ift. hvert enkelt af de nye uddannelsestyper. Planen er
udviklet i et bredt samarbejde, hvor fakulteterne, faglige miljøer, studerende samt tone-
angivende private og offentlige arbejdsgivere har været inddraget. AU har haft et særligt
fokus på, at reformens krav imødekommes på en måde, der proaktivt matcher arbejds-
markedets efterspørgsel og samtidigt sikrer den højeste uddannelseskvalitet.
Det er vigtigt at understrege, at reformens fulde implementering strækker sig frem mod
2032, og at planen
afspejler AU’s
bedste skøn baseret på de aktuelle rammer og tilgæn-
gelige viden.
Del 1: Overblik over nyt kandidatlandskab
1) Aarhus Universitets forventede implementering
Tabel 1
viser
AU’s forventede implementering
af det nye kandidatlandskab i 2028,
brudt ned på hovedområderne. Fordelingen opfylder de politisk fastsatte lofter på til-
gangene til de ordinære kandidatuddannelser på 120 ECTS
(4.145)
samt
for ”1+2”-er-
hvervskandidatuddannelser
(193).
Side
1
af
21
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm., om institutionsplanerne for universiteternes sektordimensionering og fremtidige kandidatlandskab
3049589_0002.png
AARHUS UNIVERSITET
Tabel 1
AU’s forventede antal pladser samt procentvis fordeling på uddannelsestyper fordelt efter hovedområde
(2028)
Maksimal tilgang til ordinære kandidatuddannelser på
120 ECTS og ”1+2” erhvervskandidatuddannelser
Hovedområder
Humaniora
Naturvidenskab
Samfundsvidenskab
Sundhedsvidenskab
Teknik
I alt
Ramme fra UFM
Ordinær 120 ECTS
Antal
Pct.
1.132
433
1.462
703
415
4.145
79
4.145
”1+2”-erhvervskandidat
Antal
Pct.
0
89
0
0
104
193
4
193
Forventet tilgang til øvrige erhvervskandidatuddan-
nelser og ordinære kandidatuddannelser på 75 ECTS
Øvrige erhvervskandidater
Antal
Pct.
52
11
74
35
16
188
4
Ordinær 75 ECTS
Antal
Pct.
284
42
489
20
0
835
16
Note: Den procentvise fordeling på de forskellige uddannelsestyper
er beregnet med udgangspunkt i AU’s
summerede ramme (5.250 pladser) som defineret
af UFM i skabelonen for institutionsplanen. Dvs. summen af lofterne for Ordinær 120 ECTS og
”1+2”-erhvervskandidatuddannelser
samt sigtelinjerne for
Øvrige Erhvervskandidater og Ordinære 75 ECTS. Med henblik på at imødekomme behovet for tekniske- og it-kandidater indeholder institutionsplanen ud
over den samlede ramme på 5.250 pladser 111 ekstra erhvervskandidat- og 75-ECTS pladser på disse områder. Procenterne i nederste linje summerer derfor
ikke til 100%. Det er værd at bemærke, at hovedområdeinddelingen for uddannelserne, som defineret af UFM, i en del tilfælde ikke matcher det tilsvarende
fakultetsophæng på AU. Et eksempel herpå er kandidatuddannelsen i Idræt, der er placeret under fakultetet for Health på AU trods dens status som
’naturvi-
denskabelig’.
Side
2
af
21
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm., om institutionsplanerne for universiteternes sektordimensionering og fremtidige kandidatlandskab
3049589_0003.png
AU forventer, at omkring
8 pct.
af universitetets kandidatudbud i 2028 udbydes som
erhvervskandidatpladser (4 pct. som ”1+2”-erhvervskandidatpladser
samt 4 pct. som
øvrige erhvervskandidater), mens omkring
16 pct.
udbydes som 75 ECTS-pladser.
AU har
i beslutningen om omlægning til ”1+2”-erhvervskandiduddannelser
fulgt ret-
ningslinjer i forligstillægget og prioriteret disse pladser til civilingeniøruddannelserne
på det tekniske område og STEM/IT-uddannelserne på det naturvidenskabelige om-
råde. Dialog med aftagerne har bekræftet, at AU netop her har gode muligheder for at
skabe volumen i ”1+2”-erhvervskandidatuddannelserne
pga. det i forvejen tætte samar-
bejde med erhvervslivet. Videre opleves ”1+2”-modellen
som mere attraktiv for både
studerende og
virksomheder pga. den kortere ’bindingsperiode’.
Det vurderes, at denne
model også er attraktiv for internationale studerende, som sikres en stabil tilknytning
til studierne på universitetet.
I overensstemmelse med de politiske ambitioner i reformen forventer AU at omlægge
relativt flest af de eksisterende 120 ECTS-kandidatpladser til de nye uddannelsestyper
inden for Samfundsvidenskab og Humaniora. Her er aftagernes interesse for erhvervs-
kandidatmodellerne, herunder den 4-årige erhvervskandidatuddannelse og de kortere
kombinationsmodeller, mere begrænset. Derimod har flere virksomheder udtrykt inte-
resse for dimittender fra de ordinære 75 ECTS-kandidatuddannelser, hvilket har været
afgørende for
AU’s beslutning om at prioritere flere pladser i dette format.
Afsnit 2
og
3
nedenfor uddyber de tværgående samt hovedområdespecifikke overve-
jelser, der indgår i AU’s institutionsplan.
2) Overvejelser vedr. hvert hovedområde
AU
har som ’fully comprehensive’ universitet
et bredt udbud af kandidatuddannelser
inden for alle fem hovedområder. Reformens implementering afspejler de politiske og
faglige rammer for hvert område. AU har arbejdet med reformen ud fra tre overordnede
principper:
Dialog med aftagere - Beslutninger om omlægninger er sket pba. tæt dialog med
toneangivende offentlige og private arbejdsgivere (herunder 62 individuelle
møder), erhvervs- og brancheorganisationer samt advisory boards og aftager-
paneler. Disse fora har været afgørende for at afdække arbejdsmarkedets behov
og sikre, at de nye uddannelsestyper matcher virksomhedernes efterspørgsel.
National koordinering - AU har sikret, at reformen implementeres i tråd med
den nationale koordinering i regi af dekangrupperne, så omlægningen under-
støtter et sammenhængende kandidatlandskab.
Side
3
af
21
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm., om institutionsplanerne for universiteternes sektordimensionering og fremtidige kandidatlandskab
3049589_0004.png
Forankring på fakulteterne - Med udgangspunkt i faglighed har fakulteterne
haft en nøglerolle i at definere, hvordan reformens ambitioner bedst omsættes
i uddannelseslandskabet. Planerne har været i høring hos medarbejdere og stu-
derende i de kollegiale organer på hvert fakultet, men på forskellige stadier i
processen. Dette har sikret bred inddragelse og styrket beslutningsgrundlaget.
På tværs af hovedområderne har AU arbejdet målrettet med følgende:
Udvikling af erhvervskandidatuddannelser, hvor universitetet har gennemført
omfattende sonderinger af arbejdsmarkedets behov. Flere aftagere har udtrykt
forbehold, særligt ift. den lange bindingsperiode og integration af studerende i
virksomheden. AU har derfor målrettet erhvervskandidatuddannelserne mod
de faglige områder, hvor aftagerne har vist størst interesse, og hvor der vurderes
at være de bedste muligheder for succes.
Etablering af 75 ECTS-kandidatuddannelser, særligt inden for humaniora og
samfundsvidenskab, hvor formatet er kendetegnet ved en fokuseret og intensiv
studiemodel.
I udarbejdelsen af de nye 75 ECTS-kandidatuddannelser er det en central målsætning
for AU, at disse er fokuserede og intensive med en tydelig faglig profil og samme høje
kompetenceniveau som 120 ECTS-uddannelserne. Uddannelsernes bredde og dybde af-
vejes nøje, så den intensive studiemodel understøtter faglig fordybelse. Der lægges vægt
på kontakt mellem studerende og undervisere, stærke didaktiske undervisningskompe-
tencer samt et studiemiljø, der er tilpasset de særlige behov, som det komprimerede
format medfører.
120 ECTS-uddannelserne tilbyder derimod en bredere faglig perspektivering, flere valg-
fag og mulighed for et længere uddannelsesforløb, hvor eksempelvis projektorienterede
forløb kan understøtte en tættere kobling til arbejdsmarkedet.
Afsnittene nedenfor beskriver de specifikke tiltag inden for hvert hovedområde, herun-
der hvordan AU sikrer en strategisk omlægning i lyset af arbejdsmarkedets behov, den
nationale koordinering samt de interne faglige prioriteringer.
2.1 Humaniora
Som led i en bredere strategisk omlægning af de humanistiske kandidatuddannelser har
fakultetet Arts udarbejdet en helhedsplan, der skal sikre bæredygtige uddannelser, at-
traktive studiemiljøer og langsigtet stabilitet.
Denne omlægning omfatter samling af mindre sproguddannelser gennem strategiske
lukninger og en styrkelse af tværgående samarbejder mellem uddannelserne for at op-
timere faglige synergier og ressourceanvendelsen. Ikke alle uddannelsesretninger kan
Side
4
af
21
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm., om institutionsplanerne for universiteternes sektordimensionering og fremtidige kandidatlandskab
3049589_0005.png
opretholdes, og en konsekvens af dimensioneringen er bl.a., at der lukkes sprog- og om-
rådestudier på såvel bachelor- som kandidatniveau.
Som tabellerne i Del 2 viser, forventes et stort antal kandidatuddannelser at blive æn-
dret på AU Arts frem mod 2028, mens andre vil blive ændret frem mod 2030.
I beslutningen om omlægning af kandidatuddannelser har den nationale koordinering
af ensartede eller beslægtede uddannelser samt gymnasierettede uddannelser spillet en
central rolle. For at sikre en ensartet tilgang på tværs af sektoren er flere humanistiske
uddannelser friholdt fra omlægning, jf.
Afsnit 3.1.
Erhvervskandidatuddannelser
Arts har systematisk afsøgt muligheder for at oprette erhvervskandidatuddannelser og
gennemført dialoger med erhvervsråd, karrierecentre og virksomheder, særligt på om-
råder med aktuel medarbejdermangel. Trods denne indsats har aftagere generelt været
tilbageholdende.
Dog har dialogen med kommuner vist en interesse for erhvervskandidatformatet inden
for pædagogisk psykologi og didaktik, særligt grundet den akutte mangel på kandidater
til PPR-området.
Som led i en fortsat afsøgning af potentialet for at etablere erhvervskandidatuddannel-
ser på Arts, arbejder fakultetet med forsøgsordninger, hvor udvalgte uddannelser på
DPU afprøver erhvervskandidatformatet. Hvis formatet ikke tiltrækker det forventede
antal studerende, vil pladserne blive omfordelt til 75 ECTS-uddannelser, så reformens
måltal opretholdes.
Udvikling af 75 ECTS-kandidatuddannelser
Fakultetet har prioriteret udviklingen af nye, ordinære 75 ECTS-kandidatuddannelser
baseret på faglige overvejelser og tæt dialog med aftagerne. Valget af 75 ECTS-uddan-
nelser er primært sket for kandidatuddannelser uden en underliggende bacheloruddan-
nelse, såsom European Studies, Journalistik og Human Security (der dog er klassificeret
som en samfundsvidenskabelig uddannelse).
Flere kandidatuddannelser, herunder Uddannelsesantropologi og globalisering samt
IT-didaktisk design, vil forventeligt blive ændret så markant, at de kræver godkendelse
som nye uddannelser frem for blot en omlægning.
Denne tilgang sikrer, at AU Arts arbejder målrettet på at skabe attraktive og arbejds-
markedsrelevante kandidatuddannelser, der understøtter både studerendes og aftager-
nes behov.
Side
5
af
21
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm., om institutionsplanerne for universiteternes sektordimensionering og fremtidige kandidatlandskab
3049589_0006.png
2.2 Naturvidenskab
Natural Sciences har bevaret flertallet af uddannelser i et 120 ECTS-format, da dette
understøtter centrale faglige og strukturelle hensyn, herunder de beslægtede uddannel-
ser og små videnskabelige miljøer (jf.
Afsnit 3.1 og 3.4),
samt at en betydelig andel
kandidatdimittender fortsætter på ph.d.-studiet (20-30 pct. på mange af de naturviden-
skabelige uddannelser).
Udmøntning af ”1+2”-omlægning
Fakultetet implementerer 89
pladser på den nye ”1+2”-erhvervskandidatuddannelse.
Fakultetets
ambition er at udbyde et ”1+2”-erhvervskandidatspor
på fakultetets 120
ECTS-kandidatuddannelser med en tydelig hovedvægt af pladserne på de IT-faglige og
matematiske uddannelser.
Natural Sciences foretrækker ”1+2”-modellen,
da denne struktur særligt understøtter
eksperimentelle naturvidenskabelige fag med et års fuldtidskurser, efterfulgt af et 60
ECTS-speciale over 2 år, som kan spille sammen med virksomhedens behov. Planen
med
”1+2”-omlægningen
er baseret på de tilkendegivelser, som fakultetet har indhentet
i uddannelsernes aftagerpaneler samt i
Natural Sciences’
advisory board, der repræsen-
terer de centrale aftagere af
AU’s naturvidenskabelige kandidater.
Natural Sciences forventer et øget optag af internationale kandidatstuderende
med
henvisning til udmøntning af de ekstra engelsksprogede studiepladser, der er indeholdt
i den politiske aftale. Flere internationale studerende er afgørende, ikke mindst for at
imødekomme arbejdsmarkedets behov på særligt det IT-faglige område. Aarhus Uni-
versitet har gode resultater med at fastholde internationale dimittender på det danske
arbejdsmarked efter endt uddannelse. Særligt på det naturvidenskabelige område har
initiativer som ’destination Aarhus’ været med til at sikre et nært samarbejde med er-
hvervslivet om fastholdelse af dimittender i Danmark.
Tværgående overbygningsuddannelse på 75 ECTS
Natural Sciences etablerer tre nye 75 ECTS-kandidatuddannelser, der bygger videre på
forskellige bachelorfagligheder og adresserer specifikke samfunds- og arbejdsmarkeds-
behov:
Natur- og Landskabsforvaltning
med fokus på den grønne omstilling.
Applied Data Analytics
rettet mod datadrevet beslutningstagning på tværs af
sektorer.
Videnskabskommunikation
en omlægning af Videnskabsstudier, der styrker
formidlingen af naturvidenskabelig viden.
Side
6
af
21
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm., om institutionsplanerne for universiteternes sektordimensionering og fremtidige kandidatlandskab
3049589_0007.png
Disse uddannelser er udviklet med inspiration fra bl.a. Holland, hvor kortere overbyg-
ningsuddannelser har vist sig effektive til at målrette kandidater mod specialiserede job-
funktioner.
Derudover oprettes et
’trippel udbud’ på Computer Science,
fakultetets største uddan-
nelse, således at der i 2028
vil findes 120 ECTS fuldtidskandidat, ”1+2”-erhvervskandi-
dat samt 75 ECTS fuldtidskandidat (se også
Afsnit 3.2).
Natural Sciences har interesse i en opstart med de nye uddannelsesformater (75 ECTS
samt ”1+2”-modellen)
hurtigst muligt, gerne allerede før 2028, såfremt det er muligt
indenfor gældende lovgivning.
2.3 Samfundsvidenskab
Reformen indebærer en markant omlægning af kandidatuddannelserne på erhvervs- og
samfundsvidenskab, hvor Business and Social Sciences har identificeret de uddannelser
med størst potentiale for en succesfuld tilpasning.
Fakultetet har indledningsvist afdækket mulighederne bredt, men gennem dialog med
de relevante dekaner på de andre universiteter og aftagere er planerne centreret om-
kring hovedområdets to største uddannelser: Economics and Business Administration
(herefter Cand.merc.) og Jura. I 2028 vil begge disse uddannelser blive udbudt i både
en 120 og en 75 ECTS-version for at imødekomme forskellige aftagerbehov og skabe
fleksible uddannelsesmuligheder (se
Afsnit 3.2).
Erhvervskandidatuddannelser
Fakultetet har gennemført en omfattende og systematisk dialog med virksomheder om
potentialet for erhvervskandidatuddannelser. Samtalerne har involveret uddannelser-
nes aftagerpaneler, fakultetets karrierepartnere og repræsentanter fra advokatfirmaer,
detailhandel, finanssektoren, udvalgte globale virksomheder i nærområdet, styrelser,
energivirksomheder samt region og kommuner. Som del af sonderingen er afviklet se-
minar for virksomhedsrepræsentanter og individuelle møder mellem fakultets- og virk-
somhedsrepræsentanter.
Gennem disse dialoger har det vist sig, at en stor del af virksomhederne har vanskeligt
ved at se sig selv i erhvervskandidatformatet og ikke har interesse i at indgå i et samar-
bejde omkring erhvervskandidatuddannelser. Blandt de primære begrundelser er ud-
fordringerne med at sikre et godt match mellem virksomhed og studerende, den lange
binding i erhvervskandidatordningen samt studerendes begrænsede muligheder for at
kombinere job og uddannelse.
På den baggrund udbydes den 4-årige erhvervskandidatuddannelse mod de faglige om-
råder, hvor der er en konkret efterspørgsel fra aftagere. Her fastholdes erhvervskandi-
datuddannelsen i Revision (62 pladser), hvor der i dag er en etableret model for både
Side
7
af
21
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm., om institutionsplanerne for universiteternes sektordimensionering og fremtidige kandidatlandskab
3049589_0008.png
studerende og virksomheder, og på Jura med relativt få pladser (8 pladser), hvor der
erfaringsmæssigt ikke er en stor efterspørgsel på uddannelsesformatet.
Udvikling af 75 ECTS-kandidatuddannelser
Derimod har aftagere vist interesse for kandidater fra Cand.merc. og Jura i både 75
ECTS- og 120 ECTS-format.
Begge uddannelser dækker et bredt og diversificeret arbejdsmarked, hvor flere virksom-
heder ser en fordel i, at kandidaterne hurtigt får erhvervserfaring og senere kan supplere
deres kompetencer via efter- og videreuddannelse. Dette blev bekræftet på et stormøde
med repræsentanter fra 20 virksomheder samt gennem individuelle drøftelser med flere
store arbejdsgivere. AU vil tilpasse indholdet af uddannelserne til de to spor, og dimit-
tendernes faglige profiler vil passe på forskellige karriereprofiler (se igen
Afsnit 3.2).
2.4 Sundhedsvidenskab
AU Health fastholder eksisterende kandidatuddannelser, da sundhedsområdets kom-
pleksitet og samfundsudfordringer kræver en bred palet af fagligheder.
Størstedelen af kandidatpladserne er friholdt fra omlægning pga. autorisationskrav,
herunder Medicin og Odontologi, samt den i 2024 oprettede kandidatuddannelse i Ve-
terinærmedicin, der har ophæng under Fakultetet for Technical Sciences.
Health planlægger at oprette en ny engelsksproget 120 ECTS-kandidatuddannelse, som
er indeholdt inden for de tildelte antal 120-ECTS pladser.
Erhvervskandidatuddannelser og ny 75 ECTS-uddannelse
Health realiserer omlægningen ved delvist at omlægge pladser på de uddannelser, hvor
der er et (professions-)bachelormarked til nye erhvervskandidatpladser. Det gælder
kandidatuddannelserne i Sygepleje, i Optometri og Synsvidenskab, samt på Den sund-
hedsfaglige kandidatuddannelse.
Desuden oprettes en ny 75 ECTS-kandidatuddannelse på det folkesundhedsvidenska-
belige fagområde, der tilbyder en tilbagefaldsmulighed til de studerende på de tre oven-
for nævnte erhvervskandidatuddannelser.
2.5 Teknik
Fakultetet for Technical Sciences planlægger at oprette 104 nye civilingeniørpladser på
”1+2”-erhvervskandidatuddannelsen
i 2028.
Øremærkningen af ”1+2”-pladserne
til de tekniske uddannelser er i overensstemmelse
med de politiske intentioner i forligstillægget og
understøtter AU’s
langsigtede strategi-
ske satsning på ingeniørområdet.
Side
8
af
21
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm., om institutionsplanerne for universiteternes sektordimensionering og fremtidige kandidatlandskab
3049589_0009.png
Omlægning på ingeniørområdet
AU’s
mål er dels at uddanne flere ingeniører lokalt i Region Midtjylland, hvor der målt
per indbygger er færrest ingeniørdimittender blandt de danske regioner, dels at øge an-
delen af civilingeniører (ift. antal diplomingeniører).
Det samlede udbud af ordinære 120 ECTS-pladser og
”1+2”-erhvervskandidatpladser
repræsenterer en forøgelse af dimittender fra AU med en baggrund som civilingeniør.
Hensigten er at brede ”1+2”-modellen
ud til samtlige af civilingeniøruddannelser på fa-
kultetet og samtidig styrke muligheden for, at flere diplomingeniører uden et retskrav
kan læse en overbygning til civilingeniør.
Dialogen med aftagerne har bekræftet Technical Sciences i, at der er gode muligheder
for at realisere omlægningen, takket være det i forvejen tætte samarbejde med indu-
strien, der kendetegner ingeniørområdet.
På én enkelt ingeniøruddannelse
Teknologibaseret forretningsudvikling, beliggende i
Herning og med ophæng på Business and Social Sciences
fastholdes den 4-årige er-
hvervskandidatsmodel, der allerede udbydes i dag.
3) Overvejelser om særlige hensyn i reformen
Afsnittet beskriver
AU’s overvejelser, når det gælder
hvert af de særlige hensyn ifm. om-
lægning af kandidatuddannelserne, der er fremhævet i den politiske aftale.
3.1 Beslægtede uddannelser
Dekangrupperne har for hvert hovedområde identificeret hvilke uddannelser, der er
fagligt beslægtede på tværs af landet. I arbejdsdefinitionen
af ’beslægtede uddannelser’
indgår ikke de store uddannelser (se
Afsnit 3.2)
eller de gymnasierettede uddannelser
(Afsnit
3.3).
Aarhus Universitet har i samarbejde med de universiteter, der udbyder de fagligt be-
slægtede uddannelser, koordineret én fælles tilgang, som i overensstemmelse med de
politiske ambitioner bidrager til et mere overskueligt kandidatlandskab og undgår
uhensigtsmæssig konkurrence.
I dekangrupperne har der været en enighed om, at de beslægtede uddannelser ikke om-
lægges, men at de fastholdes i deres nuværende 120 ECTS-struktur.
3.2 Store uddannelser
Store uddannelser er jf. ministeriets vejledning
uddannelser (eller beslægtede) med en
samlet kandidatoptag på over 250 studerende på landsplan.
De kan omlægges til både
Side
9
af
21
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm., om institutionsplanerne for universiteternes sektordimensionering og fremtidige kandidatlandskab
3049589_0010.png
75 og 120 ECTS, såfremt der på uddannelsen kan være relevante faglige toninger og en
særlig efterspørgsel fra arbejdsmarkedet.
Store uddannelser på AU, der omlægges til både 75 og 120 ECTS
Generelt er de fleste store uddannelser på AU
ikke
omfattet af omlægning til både 75 og
120 ECTS-uddannelser. Det gælder fx Medicin, Psykologi, Økonomi og Statskundskab.
Efter dialoger med aftagere er der opnået enighed om, at tre store uddannelser udbudt
på AU
Computer Science, cand.merc. og Jura
bliver udbudt i begge, men forskellige
versioner fra 2028. Forventningen er, at dette håndteres ensartet på tværs af universi-
teterne.
For alle tre uddannelser gælder, at beslutningen om at udbyde uddannelserne i både 75
og 120 ECTS er koordineret med de øvrige universiteter, der udbyder tilsvarende eller
beslægtede uddannelser. Aarhus Universitet har deltaget aktivt i dekangrupperne samt
bilaterale drøftelser, hvor der er opnået enighed om en fælles tilgang.
Tabel 2.2 Store uddannelse på AU, der udbydes i to længder i 2028
Store uddannelser på AU
Computer Science
Cand.merc.
Jura
Fordeling af pladser
(120 ECTS / 75 ECTS)
60 / 12
332 / 302
153 / 145
AU har i beslutningen lagt stor vægt på arbejdsmarkedsbehovet, hvor aftagere af disse
tre uddannelser har efterspurgt 75 ECTS-format med mulighed for tillægsforløb.
Computer Science planlægges udbudt i to uddannelseslængder på grund af den
store efterspørgsel på dataloger og den hurtige overgang til arbejdsmarkedet.
Arbejdsmarkedet efterspørger en dyb IT-faglighed på begge uddannelseslæng-
der. På 75 ECTS-uddannelsen forventes de studerende at opnå faglig fordybelse
ved at fokusere på én af fire specialiseringer: Artificial Intelligence, Cyber Secu-
rity, Human-Computer Interaction eller Software Foundations and Techno-
logy. I 120 ECTS-uddannelsen vælges mellem flere specialiseringer og en række
valgfrie kurser.
Cand.merc. udbydes i både 75 og 120 ECTS-formatet for at imødekomme ar-
bejdsmarkedets efterspørgsel og understøtte muligheden for fleksible uddan-
nelsesmuligheder. 75 ECTS-versionen vil være mere fokuseret, og kan fx være
inden for Corporate Finance, mens 120 ECTS-versionen kan have en bredere
faglig profil, eksempelvis inden for Finance.
Side
10
af
21
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm., om institutionsplanerne for universiteternes sektordimensionering og fremtidige kandidatlandskab
3049589_0011.png
Jura udbydes ligeledes i to formater. 75 ECTS-versionen vil have en fokuseret
profil med relevante kernefag, og med mulighed for specialisering via tillægs-
forløb, mens 120 ECTS-versionen både vil indeholde kernefag og specialise-
rings-fag.
Forskellige profileringer for uddannelsen i Pædagogisk Psykologi
AU udbyder uddannelsen, Pædagogisk Psykologi, mens RUC udbyder den beslægtede
uddannelse, Socialpsykologi og Læring. De er tilsammen defineret som en stor uddan-
nelse, der udbydes forskellige steder i landet, og som planlægges at uddanne til en bred
palette af arbejdsgivere.
Mens RUC planlægger en profileret version af Socialpsykologi og Læring, planlægger
AU at udbyde Pædagogisk Psykologi som en erhvervskandidatuddannelse for at imøde-
komme arbejdsmarkedets akutte mangel på kandidater til PPR-området.
3.3 Gymnasierettede uddannelser
Som beskrevet i ministeriets vejledning kan universiteterne enten vælge at undlade at
omlægge gymnasierettede uddannelser eller delvist at omlægge dem. Med en delvis om-
lægning skal forstås, at den gymnasierettede del fortsat er en ordinær kandidatuddan-
nelse på 120 ECTS, mens den ikke-gymnasierettede del omlægges til en af de nye typer
kandidatuddannelser.
De fleste af AU’s
gymnasierettede uddannelser omlægges ikke, og forbliver således en
ordinær 120 ECTS-kandidatuddannelse. I de tilfælde hvor AU delvist omlægger en gym-
nasierettet uddannelse, er det til en
”1+2”-erhvervskandidatuddannelse.
Gymnasierettede uddannelser inden for Humaniora og Samfundsvidenskab,
samt Informatik (Computer Science) og Idræt, som ligger inden for Naturvi-
denskab, fastholdes og
omlægges ikke.
Kemi, Fysik, Biologi og Matematik
omlægges delvist
i og med, at de forventes
både at kunne blive udbudt som en ordinær 120 ECTS-uddannelse og som en
erhvervskandidatuddannelse (”1+2”).
Beslutningen om ikke at omlægge den gymnasierettede del af en uddannelse er i over-
ensstemmelse med gymnasiesektorens ønske. Aarhus Universitet kan dog på sigt se et
potentiale i at
”1+2”-modellen,
særligt inden for det naturvidenskabelige område, ud-
bygges, så to-fags-studerende også får mulighed at gennemføre en erhvervskandidatud-
dannelse. AU vil fortsætte dialogen herom med gymnasiesektoren og på tværs af uni-
versiteterne.
Side
11
af
21
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm., om institutionsplanerne for universiteternes sektordimensionering og fremtidige kandidatlandskab
3049589_0012.png
Tabel 3.3 Liste over gymnasierettede uddannelser på AU
Uddannelsesnavn
Filosofi, kand.2år
Historie, kand.2år
Idéhistorie, kand.2år
Religion studier/
religionsvidenskab, kand.2år
Medievidenskab, kand.2år
Nordisk sprog og litteratur,
kand.2år
Retorik, kand.2år
Dramaturgi, kand.2år
Kunsthistorie, kand.2år
Musikvidenskab/Musik,
kand.2år
Engelsk, kand.2år
Fransk sprog. litteratur og kul-
tur, kand.2år
Globale områdestudier,
kand.2år
Klassisk filologi, kand.2år
Hovedområde
Humaniora
Humaniora
Humaniora
Humaniora
Humaniora
Humaniora
Humaniora
Humaniora
Humaniora
Humaniora
Humaniora
Humaniora
Humaniora
Humaniora
Håndtering
Omlægges ikke
Omlægges ikke
Omlægges ikke
Omlægges ikke
Omlægges ikke
Omlægges ikke
Omlægges ikke
Omlægges ikke
Omlægges ikke
Omlægges ikke
Omlægges ikke
Omlægges ikke
Omlægges ikke
Omlægges ikke
Uddannelsen forventes lukket i 2030, jf.
Tabel 4.1
Uddannelsen sammenlægges med andre
uddannelser
på BA-niveau med Klassisk
arkæologi og på KA-niveau påtænkes den
indlagt under Historie.
Den gymnasierettede del af uddannelsen
findes kun som sidefag.
Uddannelsestype(r)
Bemærkning
Den gymnasierettede del af uddannelsen
findes kun som sidefag.
Side
12
af
21
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm., om institutionsplanerne for universiteternes sektordimensionering og fremtidige kandidatlandskab
3049589_0013.png
Spansk og latinamerikansk
sprog, litteratur og kultur (AU),
kand.2år
Tysk sprog. litteratur og kultur,
kand.2år
Biology, kand.2år
Chemestry, kand.2år
Idræt/Idræt og sundhed,
kand.2år
Physics, kand.2år
Mathematics, kand.2år
Computer Science, kand.2år
Humaniora
Omlægges ikke
Humaniora
Naturvidenskab
Naturvidenskab
Naturvidenskab
Naturvidenskab
Naturvidenskab
Naturvidenskab
Omlægges ikke
Omlægges delvist
Omlægges delvist
Omlægges ikke
Omlægges delvist
Omlægges delvist
Omlægges ikke
”1+2”-EKA
”1+2”-EKA
Fagligt ophæng hos Health.
”1+2”-EKA
”1+2”-EKA
Sidefag i Informatik og sidefag i program-
mering udbydes fortsat fra Institut for Da-
talogi, og berøres ikke af omlægningen.
Erhvervsøkonomi, cand.soc.2år
Samfundsfag, cand.scoc.2år
Samfundsvidenskab
Samfundsvidenskab
Omlægges ikke
Omlægges ikke
Side
13
af
21
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm., om institutionsplanerne for universiteternes sektordimensionering og fremtidige kandidatlandskab
3049589_0014.png
3.4 Hensyn til små forskningsmiljøer
Hensynet til små forskningsmiljøer har været væsentlige i udarbejdelsen af fremtidens
kandidatlandskab på Humaniora og i nogen grad på Naturvidenskab.
Hensynet til små forskningsmiljøer er
ikke
vurderet relevant for AU’s omlægning på
Samfundsvidenskab, Sundhedsvidenskab eller Teknik, da alle uddannelser her er for-
ankret i større forskningsmiljøer.
Humaniora - Helhedsplanen på fakultetet Arts
Arts har i sin helhedsplan prioriteret bevarelsen af centrale vidensområder, samtidig
med at sikre høj faglig kvalitet og økonomisk bæredygtighed. Dette har dannet grundlag
for sammenlægninger af mindre uddannelser og et styrket samarbejde mellem beslæg-
tede fagområder på fakultetet.
Grundtanken med helhedsplanen på Arts er, at vigtige vidensområderne så vidt muligt
skal fastholdes. Det gælder ikke mindst for sprog- og områdestudierne, men også på det
æstetiske område og på Filosofi og Idéhistorie.
Den faglige mangfoldighed inden for humaniora omfatter en række små forskningsmil-
jøer på AU og KU, som samarbejder om at fremtidssikre områderne gennem faglige sy-
nergier.
Små forskningsmiljøer på Naturvidenskab
I planen for AU Natural Sciences er der lagt en særskilt vægt på at bibeholde alle nuvæ-
rende forskningsmiljøer
også de små.
Konkret har det været væsentligt at fastholde et udbud i Geoscience i Vestdanmark, da
uddannelsen har et stort samarbejde med vestdanske virksomheder, konsulenthuse
samt GEUS.
Nanoscience-uddannelsen har et lille optag, og det er aftalt med KU at fastholde denne,
men samtidig følge udviklingen af uddannelsen tæt i de kommende år.
3.5 Geografisk hensyn
AU er meget opmærksomme på at bidrage til den regionale balance, så der fortsat er
uddannelser af høj kvalitet og forskellige uddannelsesniveauer uden for de store byer.
Aarhus Universitet har i den forbindelse fokus på også at udbyde kandidatuddannelser
af høj kvalitet
på AU’s etablerede campusser
i Herning og Viborg.
Aarhus Universitet er i dialog med VIA om at etablere kandidatuddannelser på VIA’s
campus i Horsens, der bygger oven på deres diplomingeniøruddannelser. Derudover
Side
14
af
21
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm., om institutionsplanerne for universiteternes sektordimensionering og fremtidige kandidatlandskab
3049589_0015.png
har AU fokus på at sikre en stabil tilgang af kandidater til gymnasieskolerne i Vestdan-
mark.
AU Herning
I 2028 er det planen, at AU Herning samlet set udbygges med en ny kandidatuddannelse
og 32 studiepladser. Det sker, når AU flytter Oplevelsesøkonomi fra Aarhus til Herning.
Det er en del af aftalen om
’Flere
og bedre uddannelser i hele Danmark’, som AU fast-
holder.
På længere sigt vil AU desuden tilbyde minimum 3o medicinstuderende at tage kandi-
datuddannelsen i Medicin i Herning (fra 2029), frem for i Aarhus. AU er i dialog med
Uddannelses- og Forskningsministeriet om finansiering heraf. Der er samtidig planer
om at øge antallet af studiepladser på cand.merc i AU Herning.
AU Viborg
AU Viborg blev etableret i 2021 som del af aftalen om
’Flere
og bedre uddannelser i hele
Danmark’. Fra 2024 har AU udbudt tre bacheloruddannelser i Viborg. Fra 2027 supple-
redes udbuddet med kandidatuddannelser inden for fagområdet. Det er således en ud-
bygning af AU Viborg, som sker i naturlig forlængelse af udflytningsaftalen, og i takt
med at de studerende i AU Viborg færdiggør bacheloruddannelsen.
I 2028 udbyder AU ifølge planen samlet set 88 kandidatpladser i AU Viborg. Herunder
43 pladser på
”Veterinærcampus i Foulum” (fordelt
mellem kandidatuddannelserne i
Plantevidenskab og Dyrevidenskab) og 45 pladser på Veterinærmedicin. I 2029 forven-
tes kapaciteten på Veterinærmedicin at blive øget til 90 pladser.
Side
15
af
21
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm., om institutionsplanerne for universiteternes sektordimensionering og fremtidige kandidatlandskab
3049589_0016.png
Del 2: Ændring af enkeltuddannelser
4) Liste over eksisterende uddannelser, der forventes at blive ændret frem mod 2028
Tabel 4.1 Ændring af eksisterende kandidatuddannelsestilbud frem mod 2028
Hovedområde
Til KA-niveau
Humaniora
Humaniora
Humaniora
Humaniora
Humaniora
Humaniora
Humaniora
Humaniora
Humaniora
Humaniora
Humaniora
Humaniora
Humaniora
Humaniora
Uddannelsesnavn
General pædagogik, kand.2år (Emdrup)
Pædagogisk filosofi, kand.2år (Aarhus)
Children’s Literature, Media, & Culture,
kand. 2år
Globale områdestudier, kand.2år
Arabisk og islamstudier, kand.2år
Interkulturelle studier i fransk, kand.2år
Interkulturelle studier i Lantiamerika og
spansk, kand.2år
Interkulturelle studier i tysk, kand.2år
Bæredygtig kulturarvsmanagement
Journalistik, kand.2år
Europastudier, kand.2år
Uddannelsesantropologi og globalisering,
kand.2år
IT-didaktisk design, kand.2år
Informationsvidenskab, kand.2år
Ændring
Lukkes (til 2027)
Lukkes (til 2027)
Lukkes (til 2028)
Lukkes (til 2030)
Lukkes (til 2030)
Lukkes (til 2030)
Lukkes (til 2030)
Lukkes (til 2030)
Lukkes (til 2030)
Omlægges
Omlægges
Omlægges
Omlægges
Opdeles og
omlægges
Opdeles
Opdeles
Se Internationale studier.
Se Internationale studier.
Bemærkning
75 ECTS-kandidatuddannelse
75 ECTS-kandidatuddannelse
75 ECTS-kandidatuddannelse
75 ECTS-kandidatuddannelse
Både 75 og 120 ECTS-spor. Tanken er at fastholde Informati-
onsvidenskab som 120 ECTS, men at tage linjen Digital liv ud
af uddannelsen og oprette linjen som en selvstændig uddan-
nelse. Se Tabel 4.2.
Oprettelse af EKA-spor (120 ECTS).
Oprettelse af EKA-spor (120 ECTS).
Humaniora
Humaniora
Pædagogisk psykologi, kand.2år (Aarhus)
Pædagogisk psykologi, kand.2år (Emdrup)
Side
16
af
21
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm., om institutionsplanerne for universiteternes sektordimensionering og fremtidige kandidatlandskab
3049589_0017.png
Humaniora
Humaniora
Humaniora
Humaniora
Humaniora
Humaniora
Didaktik, dansk, kand.2år
Didaktik, matematik, kand.2år
Didaktik, materiel kultur, kand.2år
Pædagogisk antropologi, kand.2år (Emdrup)
Pædagogisk sociologi, kand.2år (Aarhus)
Fagdidaktik (Emdrup)
Opdeles
Opdeles
Opdeles
Opdeles
Opdeles
Sammenlægges
Samfundsvidenskab
Internationale studier, kand.2år
Ændres
Samfundsvidenskab
Samfundsvidenskab
Samfundsvidenskab
Samfundsvidenskab
Sundhedsvidenskab
Naturvidenskab
Naturvidenskab
Naturvidenskab
Naturvidenskab
Naturvidenskab
Naturvidenskab
Naturvidenskab
Naturvidenskab
Naturvidenskab
Naturvidenskab
Naturvidenskab
Naturvidenskab
Naturvidenskab
Naturvidenskab
Uddannelsesvidenskab, kand.2år
Human Security, kand.2år
Economics and Business Administration,
kand.2år (cand.merc.)
Jura, kand.2år
Optometri og synsvidenskab, kand.2år
Videnskabsstudier, kand.2år
Computer Science, kand.2år
IT-produktudvikling, kand.2år
Datavidenskab (AU), kand.2år
Mathematics, kand.2år
Statistik, kand.2år
Mathematics-Economics, kand.2år
Physics, kand.2år
Chemistry, kand.2år
Medicinalkemi, kand.2år
Nanoscience, kand.2år
Geologi/Geologi-Geoscience, kand.2år
Biology, kand.2år
Molecular Biology, kand.2år
Opdeles
Omlægges
Opdeles
Opdeles
Omlægges
Lukkes
Opdeles og
omlægges
Opdeles
Opdeles
Opdeles
Opdeles
Opdeles
Opdeles
Opdeles
Opdeles
Opdeles
Opdeles
Opdeles
Opdeles
Oprettelse af EKA-spor (120 ECTS).
Oprettelse af EKA-spor (120 ECTS).
Oprettelse af EKA-spor (120 ECTS).
Oprettelse af EKA-spor (120 ECTS).
Oprettelse af EKA-spor (120 ECTS).
I dag eksisterer der en rammestudieordning for de fire fagdi-
daktiske uddannelser på DPU
dansk, matematik, materiel
kultur og musik. Musik er allerede lagt sammen med materiel
kultur under titlen
”Didaktik, æstetik”, og vi ønsker nu at
fuldføre bevægelsen ved at lægge alle uddannelserne sam-
men.
Mhp. at skabe et bedre studiemiljø for studerende fra områ-
destudierne tænkes de indsluset på den noget større uddan-
nelse i Internationale studier, der i den forbindelse skal æn-
dre indhold.
Oprettelse af EKA-spor (120 ECTS).
75 ECTS-kandidatuddannelse
Både 75 og 120 ECTS-spor.
Både 75 og 120 ECTS-spor.
Fuld omlægning til 120 ECTS EKA
Både 75 og 120 ECTS spor, med forskellige faglige toninger,
samt 1+2 EKA.
Delvis omlægning til 1+2 EKA
Delvis omlægning til 1+2 EKA
Delvis omlægning til 1+2 EKA
Delvis omlægning til 1+2 EKA
Delvis omlægning til 1+2 EKA
Delvis omlægning til 1+2 EKA
Delvis omlægning til 1+2 EKA
Delvis omlægning til 1+2 EKA
Delvis omlægning til 1+2 EKA
Delvis omlægning til 1+2 EKA
Delvis omlægning til 1+2 EKA
Delvis omlægning til 1+2 EKA
Side
17
af
21
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm., om institutionsplanerne for universiteternes sektordimensionering og fremtidige kandidatlandskab
3049589_0018.png
Naturvidenskab
Naturvidenskab
Naturvidenskab
Sundhedsvidenskab
Sundhedsvidenskab
Teknik
Teknik
Teknik
Teknik
Teknik
Teknik
Teknik
Til BA-niveau
Humaniora
Humaniora
Humaniora
Humaniora
Humaniora
Humaniora
Humaniora
Humaniora
Humaniora
Molekylær biomedicin/Molekylær medicin,
kand.2år
Bioinformatik, kand.2år
Agrobiologi, kand.2år
Sygepleje, kand.2år
Sundhedsfaglig kandidatuddannelse,
kand.2år
Biomedicinsk teknologi, civilingeniør 2år
Byggeri, civilingeniør 2år
Computerteknologi, civilingeniør 2år
Elektroteknologi, civilingeniør 2år
Kemi og bioteknologi, civilingeniør 2år
Mekanik, civilingeniør 2år
Molekylær ernæring og fødevareteknologi,
kand.2år
Globale studier
Arabisk og islamstudier
Russisk
Brasiliansk
Indien- og sydasienstudier
Klassiske studier
Fransk SLK/IVK
Spansk SLK/IVK
Tysk SLK/IVK
Opdeles
Opdeles
Lukkes
Opdeles
Opdeles
Opdeles
Opdeles
Opdeles
Opdeles
Opdeles
Opdeles
Opdeles
Ændres (ny udd.)
Ændres (ansøg-
ning om udvidelse
af propædeutik)
Ændres (ansøg-
ning om udvidelse
af propædeutik)
Lukkes (i 2027)
Lukkes (i 2027)
Sammenlægges
Sammenlægges
Sammenlægges
Sammenlægges
Delvis omlægning til 1+2 EKA
Delvis omlægning til 1+2 EKA
Under udfasning. Lukkes for optag i 2027.
Både ordinær 120 ECTS samt 120 ECTS EKA
Både ordinær 120 ECTS samt 120 ECTS EKA
EKA udbud er godkendt. Udbydes fra sommer 2026
EKA udbud er godkendt. Udbydes fra sommer 2026
EKA udbud er godkendt. Udbydes fra sommer 2026
EKA udbud er godkendt. Udbydes fra sommer 2026
EKA udbud er godkendt. Udbydes fra sommer 2026
EKA udbud er godkendt. Udbydes fra sommer 2026
EKA udbud er godkendt. Udbydes fra sommer 2026
Områdestudierne påtænkes dels samlet i en fælles uddan-
nelse, dels fortsat som selvstændige uddannelser inden for en
rammestudieordning.
Ifm. håndteringen af områdestudierne påtænkes uddannel-
sen i arabisk frigjort for sin opgave mht. islamstudier, så den
bliver en uddannelse på linje med de øvrige områdestudier.
Optag blev allerede stillet i bero i 2024.
Optag blev allerede stillet i bero i 2025.
Sammenlægning af Klassisk filologi og Klassisk arkæologi.
Én indgang til de små europæiske fremmedsprog.
Én indgang til de små europæiske fremmedsprog.
Én indgang til de små europæiske fremmedsprog.
Side
18
af
21
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm., om institutionsplanerne for universiteternes sektordimensionering og fremtidige kandidatlandskab
3049589_0019.png
5) Liste over forventede ansøgninger om nye uddannelser frem mod 2028
Tabel 4.2: Ansøgninger om nye kandidatuddannelsestilbud frem mod 2028
Hovedområde
Til KA-niveau
Humaniora
Humaniora
Humaniora
Humaniora
Humaniora
Humaniora
Humaniora
Humaniora
Humaniora
Humaniora
Humaniora
Humaniora
Humaniora
Naturvidenskab
Naturvidenskab
Naturvidenskab
Naturvidenskab
Naturvidenskab
Naturvidenskab
Naturvidenskab
Uddannelsesnavn (forventet)
Digital liv (arbejdstitel)
Journalistik
European Studies
Diversitet og inklusion (arbejdstitel)
Teknologiforståelse og pædagogik (arbejds-
titel)
Pædagogisk Antropologi (Emdrup)
Pædagogisk sociologi (Århus)
Pædagogisk psykologi (Århus)
Pædagogisk psykologi (Emdrup)
Didaktik, dansk
Didaktik, matematik
Didaktik, materiel kultur
Fagdidaktik
Computer Science, kand.2år*
IT-produktudvikling, kand.2år*
Datavidenskab (AU), kand.2år*
Mathematics, kand.2år*
Statistik, kand.2år*
Mathematics-Economics, kand.2år*
Physics, kand.2år*
Uddannelsestype
75 ECTS
75 ECTS
75 ECTS
75 ECTS
75 ECTS
120 ECTS EKA
120 ECTS EKA
120 ECTS EKA
120 ECTS EKA
120 ECTS EKA
120 ECTS EKA
120 ECTS EKA
120 ECTS
(sammenlægning)
1+2 EKA
1+2 EKA
1+2 EKA
1+2 EKA
1+2 EKA
1+2 EKA
1+2 EKA
Udbudssted
Aarhus
Aarhus
Aarhus
København
Aarhus
København
Aarhus
Aarhus
København
København
København
København
København
Aarhus
Aarhus
Aarhus
Aarhus
Aarhus
Aarhus
Aarhus
Ansøg.tid
2028
2027
2027
2027
2027
2027
2027
2026
2026
2026
2026
2026
2026
2025
2025
2025
2025
2025
2025
2025
Bemærkning
Første optag i 2030
Erstatning for Uddannelsesantropo-
logi og globalisering
Erstatning for IT-didaktisk design
Side
19
af
21
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm., om institutionsplanerne for universiteternes sektordimensionering og fremtidige kandidatlandskab
3049589_0020.png
Naturvidenskab
Naturvidenskab
Naturvidenskab
Naturvidenskab
Naturvidenskab
Naturvidenskab
Naturvidenskab
Naturvidenskab
Naturvidenskab
Naturvidenskab
Naturvidenskab
Naturvidenskab
Naturvidenskab
Naturvidenskab
Samfundsvidenskab
Samfundsvidenskab
Samfundsvidenskab
Samfundsvidenskab
Samfundsvidenskab
Sundhedsvidenskab
Sundhedsvidenskab
Sundhedsvidenskab
Til BA-niveau
Humaniora
Humaniora
Chemistry, kand.2år*
Medicinalkemi, kand.2år*
Nanoscience, kand.2år*
Geologi/Geologi-Geoscience, kand.2år*
Biology, kand.2år*
Molecular Biology, kand.2år*
Molekylær biomedicin/Molekylær medicin,
kand.2år*
Bioinformatik, kand.2år*
Science Communication
Natur- og Landskabsforvaltning
Applied Data Analytics
Applied Computer Science
Plantevidenskab
Dyrevidenskab
Uddannelsesvidenskab
Human Security
Ny Economics and Business Administra-
tion (cand.merc.)
75 ECTS
Ny Economics and Business Administra-
tion (cand.merc.)
75 ECTS
Ny Jura (cand.jur.)
75 ECTS
Erhvervskandidatuddannelse i optometri
og synsvidenskab
Kandidatuddannelse inden for det folke-
sundhedsvidenskabelige fagområde
Kandidat i det medicinske område
Globale studier
Arabisk og islamstudier
1+2 EKA
1+2 EKA
1+2 EKA
1+2 EKA
1+2 EKA
1+2 EKA
1+2 EKA
1+2 EKA
75 ECTS
75 ECTS
75 ECTS
75 ECTS
120 ECTS EKA
120 ECTS EKA
120 ECTS EKA
75 ECTS
75 ECTS
75 ECTS
75 ECTS
120 ECTS EKA
75 ECTS
120 ECTS
Ny uddannelse
Ændring af uddan-
nelse + propædeutik
Aarhus
Aarhus
Aarhus
Aarhus
Aarhus
Aarhus
Aarhus
Aarhus
Aarhus
Aarhus
Aarhus
Aarhus
Viborg
Viborg
København
Århus
Aarhus
Herning
Aarhus
Aarhus
Aarhus
Aarhus
Aarhus
Aarhus
2025
2025
2025
2025
2025
2025
2025
2025
2026
2026
2026
2026
2026
2026
2027
2027
2027
2027
2027
2025
2026
2027
2025
2025
Engelsksproget
Uden sprogkrav og dermed propæ-
deutik.
Arabisk tænkes fremover at skulle
være et områdestudie på linje med
de øvrige og skal derfor have ændret
kompetenceprofil. Den skal ligele-
Erstatning for Vidensskabsstudier.
75 ECTS-spor fra Computer Science.
Udbud fra sommer 2027
Udbud fra sommer 2027
Side
20
af
21
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm., om institutionsplanerne for universiteternes sektordimensionering og fremtidige kandidatlandskab
3049589_0021.png
Humaniora
Russisk
Propædeutik
Aarhus
2025
Humaniora
Humaniora
Humaniora
Humaniora
Fransk SLK/IVK
Spansk SLK/IVK
Tysk SLK/IVK
Klassiske studier
Sammenlægning
Sammenlægning
Sammenlægning
Sammenlægning
Aarhus
Aarhus
Aarhus
Aarhus
2025
2025
2025
2025
des helst have et års propædeutik li-
gesom Japansk og Kinesisk (og for-
håbentlig også Russisk, der i dag li-
gesom Arabisk kun har et halvt år).
For at få uddannelsen til at spille
bedst muligt sammen med de øvrige
områdestudier er det ønsket, at den
ligesom japansk og Kinesisk får 60
ECTS propædeutik.
Sammenlægningerne af de to sider
af de tre små europæiske fremmed-
sprogsfag.
Sammenlægningerne af de to sider
af de tre små europæiske fremmed-
sprogsfag.
Sammenlægningerne af de to sider
af de tre små europæiske fremmed-
sprogsfag.
Sammenlægning af Klassisk filologi
og Klassisk arkæologi
Side
21
af
21