Uddannelses- og Forskningsudvalget 2024-25
UFU Alm.del
Offentligt
3053788_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 13. juni 2025 har udvalget efter ønske fra Sofie Lippert (SF) stillet mig føl-
gende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 113
Vil ministeren i forlængelse af UFU alm. del
svar på spørgsmål 67 oversende
hhv. en kort beskrivelse af de enkelte initiativer, der fremgår af tabel 1, og et skøn
over den varige merudgift ved annullering efter skat og tilbageløb på de enkelte
initiativer, der fremgår af tabel 1? Vil ministeren hertil kommentere på, hvorvidt ini-
tiativ 1 om, at SU begrænses til normeret tid ved studiestart mere end 2 år efter
adgangsgivende eksamen, de facto afskaffes med regeringens aftale med LA, KF
og DF om reform af SU-systemet på det videregående uddannelsesområde?
Svar
Tabel 1 giver en kort beskrivelse af initiativerne fra tabel 1 i besvarelsen af
UFU
alm. del spm. 67.
1. august 2025
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Bredgade 40-42
1260 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
577012
Side 1/4
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 113: Spm., om reform af SU-systemet på det videregående uddannelsesområde
3053788_0002.png
Tabel 1
Beskrivelse af gældende initiativer i
Aftale om reform af SU-systemet og rammerne for stu-
diegennemførelse
Initiativ
1. SU begrænses til normeret tid
ved studiestart mere end 2 år ef-
ter adgangsgivende eksamen
1
Beskrivelse
Studerende, der starter på første videregående uddan-
nelse mere end 2 år efter adgangsgivende eksamen, kan
kun modtage SU til normeret studietid.
Studerende, der starter på første videregående uddan-
nelse indenfor to år efter adgangsgivende eksamen, kan
derimod modtage SU i op til 12 måneder udover den nor-
merede studietid. Den overordnede SU-klipramme på 70
klip forblev uændret.
Studerende, der er mere end 6 måneder forsinket får
stoppet udbetalingen af SU. Før fremdriftsreformen var
det muligt at være 12 måneder forsinket, før udbetalin-
gen af SU ophørte.
Indførelse af krav om tilmelding til fag og prøver sva-
rende til 60 ECTS-point per studieår. Kravet blev ved den
efterfølgende justering af fremdriftsreformen afskaffet, og
institutionerne fik i stedet mulighed for at fastsætte lø-
bende studieaktivitetskrav samt løbende, karaktergi-
vende prøver og forelæggelser.
Bedre rammer for merit ved studieophold på en anden
institution og studieskift.
Bedre mulighed for at blive optaget på en kandidatud-
dannelse uden krav om faglig supplering.
Mulighed for vinteroptag og opfordring til brug af vinter-
studiestart.
Større fleksibilitet mellem bachelor- og kandidatuddan-
nelse (bachelorhegn) ved, at der blev mulighed for, at
bachelorstuderende, som mangler enkelte ECTS-point
på bacheloruddannelsen, kan starte på kandidatuddan-
nelsen og indhente de manglende ECTS-point sidelø-
bende med kandidatuddannelsen. Derudover fik instituti-
onerne mulighed for at indføre en studiestartsprøve.
Universiteterne får en økonomisk tilskyndelse til at ned-
bringe den gennemsnitlige studietid med 4,3 mdr. ved, at
en andel af universiteternes daværende færdiggørelses-
bonus på 930 mio. kr. blev gjort betinget af studietidsfor-
bedringer. Færdiggørelsesbonussen er i dag erstattet af
studietidstilskuddet i bevillingssystemet for de videregå-
ende uddannelser.
Kontant bonus for hver måned den studerende færdiggør
studiet hurtigere end normeret tid.
SU begrænses til korte intensive GSK-forløb af 3-6 ugers
varighed, hvor det før var muligt at få SU til længere for-
løb, og SU afskaffes på hf- og gymnasieenkeltfag for kur-
sister, der har en gymnasial uddannelse i forvejen.
Loft på SU til 5 påbegyndte ungdomsuddannelser.
2. Øgede krav til studerende om
fremdrift på studierne på de vide-
regående uddannelser.
3. Nye rammer på de videregå-
ende uddannelser, der støtter en
aktiv studiegennemførelse.
4. Øgede krav til universiteter om
at nedbringe den gennemsnitlige
studietid med 4,3 måneder frem
mod 2020, herunder gennem ju-
stering af universiteternes uddan-
nelsesbevilling.
5. Bonusordning til studerende,
der fuldfører på under normeret
studietid.
6. Målretning af SU til gymnasiale
suppleringskurser.
7. Højest fem påbegyndte ung-
domsuddannelser med SU.
Anm.:
Kilde:
Oversigten er som i besvarelsen af
UFU alm. del spm. 67
begrænset til gældende initiativer,
der på aftaletidspunktet blev vurderet at have virkning på fremdriften for de studerende.
1) SU-reformen af juni 2024 erstatter initiativet, da alle studerende, som ikke modtager for-
sørgertillæg som enlige eller SU-handicaptillæg, får SU til normeret tid og den overordnerede
SU-klipramme sænkes fra 70 til 58 klip. Reformen træder i kraft for studerende, der fra som-
meroptaget 2025 påbegynder en videregående uddannelse.
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Side 2/4
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 113: Spm., om reform af SU-systemet på det videregående uddannelsesområde
3053788_0003.png
Som nævnt i besvarelsen af
UFU alm. del spm. 67
er det på det foreliggende
grundlag ikke muligt at skønne over den økonomiske virkning af at annullere initia-
tiv 1-4 særskilt, ligesom det heller ikke blev gjort på aftaletidspunktet, jf. besvarel-
sen af
FIU alm. del spm. 247 (2021-2022).
Beregningsgrundlaget giver således
ikke mulighed for at give et aktuelt skøn for merudgiften ved at annullere initiati-
verne hver for sig, da initiativerne skal ses i sammenhæng og har krydseffekter.
For eksempel reducerer initiativ 1 og 2 studietiden på universiteterne, hvilket bety-
der, at universiteterne lettere kan opfylde kravet om en nedbringelse af den gen-
nemsnitlige studietid.
For at kunne beregne virkningen af at annullere et eller flere af initiativerne enkelt-
vis vil det være nødvendigt at isolere effekten på uddannelsesadfærden af de en-
kelte initiativer. Det vurderes ikke muligt, da initiativerne i sin tid blev indført paral-
lelt, jf. besvarelsen af
UFU alm. del spm. 179 (2023-2024).
Derudover vil der være krydseffekter til SU-reformen af juni 2024 som bemærket i
besvarelsen af
UFU alm. del spm. 67.
Dette skyldes bl.a., at det er vanskeligt at
vurdere, hvilket SU-system der vil være gældende ved en annullering af initiati-
verne i fremdriftsreformen. Hvis annullering af initiativ 1 i fremdriftsreformen skal
fortolkes som en tilbagevenden til SU-systemet før fremdriftsreformen, så medfø-
rer det implicit, at SU-reformen af juni 2024 også annulleres, fordi den overord-
nede klipramme før fremdriftsreformen var 70 klip frem for 58 klip som besluttet
med SU-reformen. Hvis annullering af initiativ 1 derimod fortolkes som en udvi-
delse af støttetiden for alle studerende, så alle studerende får mulighed for at
modtage SU i op til 12 måneder udover den normerede studietid, men hvor den
overordnede klipramme fastsættes til 58 SU-klip, så vil der alene være tale om en
annullering af dele af SU-reformen.
Skøn for de varige merudgifter ved annullering af initiativ 5-7 blev præsenteret
særskilt i besvarelsen af
UFU alm. del spm. 67.
Sammenhæng mellem fremdriftsreformens initiativ 1 og SU-reformen af juni 2024
Den del af initiativ 1, som giver mulighed for SU til den normerede støttetid med et
tillæg på 12 klip, når den studerende påbegynder en videregående uddannelse
senest 2 år efter afslutningen af den adgangsgivende eksamen, afskaffes med
SU-reformen af juni 2024.
Herefter vil alle studerende kunne modtage SU til den normerede studietid, uanset
hvornår de påbegynder den første videregående uddannelse efter afsluttet ad-
gangsgivende eksamen. Dertil kommer, at den overordnede SU-klipramme sæn-
kes fra 70 til 58 klip. Studerende, der modtager forsørgertillæg som enlige eller
SU-handicaptillæg, vil blive tildelt 12 ekstra SU-klip til den overordnede SU-klip-
ramme på 58 klip, så de i alt har en maksimal klipramme på 70 SU-klip, samt vil
kunne modtage SU i op til 12 måneder udover den normerede studietid, uagtet
hvornår første videregående uddannelse påbegyndes.
Side 3/4
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 113: Spm., om reform af SU-systemet på det videregående uddannelsesområde
3053788_0004.png
Med venlig hilsen
Christina Egelund
Side 4/4