NOTAT
Besluttede tiltag for vejgodstransporten si-
den 15. december 2022
Dette notat beskriver tiltag på vejgodstransportområdet siden
SVM-regeringens dannelse den 15. december 2022.
Fokus i notatet er på tiltag, som har forbedret vejgodsbranchens
rammevilkår enten via reguleringsmæssige forenklinger eller nye
muligheder samt ved konkret økonomisk støtte.
Som det fremgår af tabel 1 har regeringen i alt prioriteret 338,3
mio. kr. til effektiviseringer af vejgodstransporten i perioden 2023-
2029, såvel som 278,2 mio. kr. varigt fra 2025 og yderligere 51,4
mio. kr. varigt fra 2030. Beslutningerne skønnes at indebære årlige
gevinster for erhvervet på 1.151 mio. kr.
Foruden tiltag til effektivisering, der giver årlige gevinster for er-
hvervet, fremgår det af tabel 2, at regeringen har afsat i alt 1.437,5
mio. kr. til grøn omstilling med udmøntning i perioden 2024-
2030, som vil tilfalde vognmandserhvervet.
Oversigt over effektiviseringstiltag og tiltag med di-
rekte økonomisk støtte til branchen
Tabel 1: Effektiviseringstiltag
Tiltag (Aftale)
Beskrivelse af
tiltag
Status
Offentlige CO
2
-reduktioner
midler
afsat
Forsøg med kørsel
med dobbelttrailer-
vogntog.
Der er udlagt en for- Forsøget startede -
søgsstrækning mel- den 1. januar
lem Høje-Taastrup
og Aarhus (Tilst)
(Aftale om Infrastruk- samt til Øresunds-
turplan 2035 af 28.
juni 2021 (S, V, SF,
LA, M, EL, RV, DF,
ALT)).
forbindelsen for
kørsel til og fra Sve-
rige.
2024 og varer fo-
reløbig i 5 år.
og erhvervsøko-
nomisk gevinst
Et dobbelttrailer-
vogntog er bereg-
net at reducere
CO
2
-udslippet med
ca. 27 pct. i sam-
menligning med to
sættevognstog.