Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
3081220_0001.png
NOTAT
Besluttede tiltag for vejgodstransporten si-
den 15. december 2022
Dette notat beskriver tiltag på vejgodstransportområdet siden
SVM-regeringens dannelse den 15. december 2022.
Fokus i notatet er på tiltag, som har forbedret vejgodsbranchens
rammevilkår enten via reguleringsmæssige forenklinger eller nye
muligheder samt ved konkret økonomisk støtte.
Som det fremgår af tabel 1 har regeringen i alt prioriteret 338,3
mio. kr. til effektiviseringer af vejgodstransporten i perioden 2023-
2029, såvel som 278,2 mio. kr. varigt fra 2025 og yderligere 51,4
mio. kr. varigt fra 2030. Beslutningerne skønnes at indebære årlige
gevinster for erhvervet på 1.151 mio. kr.
Foruden tiltag til effektivisering, der giver årlige gevinster for er-
hvervet, fremgår det af tabel 2, at regeringen har afsat i alt 1.437,5
mio. kr. til grøn omstilling med udmøntning i perioden 2024-
2030, som vil tilfalde vognmandserhvervet.
Oversigt over effektiviseringstiltag og tiltag med di-
rekte økonomisk støtte til branchen
Tabel 1: Effektiviseringstiltag
Tiltag (Aftale)
Beskrivelse af
tiltag
Status
Offentlige CO
2
-reduktioner
midler
afsat
Forsøg med kørsel
med dobbelttrailer-
vogntog.
Der er udlagt en for- Forsøget startede -
søgsstrækning mel- den 1. januar
lem Høje-Taastrup
og Aarhus (Tilst)
(Aftale om Infrastruk- samt til Øresunds-
turplan 2035 af 28.
juni 2021 (S, V, SF,
LA, M, EL, RV, DF,
ALT)).
forbindelsen for
kørsel til og fra Sve-
rige.
2024 og varer fo-
reløbig i 5 år.
og erhvervsøko-
nomisk gevinst
Et dobbelttrailer-
vogntog er bereg-
net at reducere
CO
2
-udslippet med
ca. 27 pct. i sam-
menligning med to
sættevognstog.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil – i forlængelse af samrådet den 16. september 2025 – oversende den på samrådet omtalte positivliste for erhvervslivet
3081220_0002.png
Side 2/8
11 effektiviseringstil-
tag.
Ændring af de nati- Implementeret
onale regler om
vægt og dimensio-
den 1. januar
2024.
125,3 mio.
Erhvervsøkonomi-
kr. i 2024 og ske gevinster på
278,2 mio.
559 mio. kr. årligt i
(Kilometerbaseret
vejafgift for lastbiler
af 29. marts 2023 (S,
V, M, SF, EL, RV,
ALT)).
nering af lastbiler i
vejgodstransporten,
som kompensation
for den kilometerba-
serede vejafgift for
lastbiler. 11 effekti-
viseringstiltag i
form af 4 længdefor-
øgende tiltag og 7
vægtforøgende til-
tag.
kr. varigt fra gennemsnit (2025-
2025 (2025- pl)
konsolideret
pl) fsva. de
11 og 2 yder-
ligere effek-
tiviserings-
tiltag.
skøn.
2 yderligere effektivi- En konsolidering af Under implemen- Jf. ovenfor
seringstiltag.
de oprindelige 11 til- tering.
tag viste, at de ikke
(Kilometerbaseret
vejafgift for lastbiler
af 29. marts 2023 (S,
V, M, SF, EL, RV,
ALT) og Aftale om
udmøntning af
ramme til grøn om-
gav de erhvervsøko- Træder i kraft 1.
nomiske eller CO2-
mæssige gevinster
som var forudsat,
men heller ikke in-
debar samme om-
kostninger for det
januar 2027.
Erhvervsøkonomi-
ske gevinster på
487 mio. kr. årligt i
gennemsnit (2025-
pl).
Der er tidligere
skønnet en CO2-re-
duktion på 0,1 mio.
ton fra den styr-
kede effektivise-
ring, der blev afledt
af aftalen om den
kilometerbaserede
vejafgift.
stilling og effektivise- offentlige som for-
ringer af vejgods-
udsat. For at opnå
transporten af 9. april de tidligere aftale ef-
2025 (S, V, M, SF, K,
EL, RV)).
fekter blev der der-
for besluttet to yder-
ligere tiltag i form af
øget tilladt højde
(4,2 meter) samt til-
ladt øget vægt for 7-
akslede vogntog (58
ton).
Forsøg med kørsel
med dobbelttrailer-
Som led i udmønt-
ningen af Land og
Forventes åbnet
ultimo 2025.
Der blev af- -
sat 40 mio.
kr.
vogntog (besluttet 11. By-puljen, blev det
oktober 2023).
besluttet at etablere
(Aftale om Infrastruk- to nye omkoblings-
turplan 2035 af 28.
juni 2021 (S, V, SF,
pladser ved Odense
og Vejle.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil – i forlængelse af samrådet den 16. september 2025 – oversende den på samrådet omtalte positivliste for erhvervslivet
3081220_0003.png
Side 3/8
LA, M, EL, RV, DF,
ALT)).
Forsøg med kørsel
med dobbelttrailer-
Den 1. november
2024 startede virk-
Der ansøges lø-
bende om tilla-
Betales af
virksomhe-
-
vogntog (besluttet 19. somhedsordningen, delse til Vejdirek- derne.
august 2024).
hvorefter virksom-
heder kan ansøge
(Aftale om Infrastruk- om at blive koblet
turplan 2035 af 28.
juni 2021 (S, V, SF,
LA, M, EL, RV, DF,
ALT)).
på forsøgsstræknin-
gen.
toratet.
Forsøg med modul-
vogntog (besluttet 2.
april 2025).
Tilladelse af 30 cm
Ventes at træde i Der er afsat Der kan med aero-
10 mio. kr.
dynamiske fører-
længere modulvogn- kraft den 1. ja-
tog ved anvendelse
af aerodynamiske
nuar 2026. Be-
til tilpasning huse spares om-
kring 5 pct. brænd-
stof, hvilket vil re-
ducere CO
2
-udled-
kendtgørelse har af kommu-
været i høring.
nale veje til
de 30 cm
(Aftale om Infrastruk- førerhuse.
turplan 2035 af 28.
juni 2021 (S, V, SF,
LA, M, EL, RV, DF,
ALT)).
længere mo- ningen tilsvarende.
dulvogntog.
Effektiviseringstiltag
for vejgodstranspor-
ten.
Der er besluttet fem Under implemen- 145 mio. kr. De vægtforøgende
vægtforøgende tiltag tering med virk-
i 2026-2029 tiltag er beregnet
for forskellige typer ning fra 1. januar og 51,4 mio. til en årlig CO
2
-re-
lastbiler, understøt- 2026 og 1. januar kr. varigt fra duktion på ca.
(Aftale om udmønt-
ning af ramme til
telse af forsøgsord-
ningen for EMS2,
2027.
2030 (2025- 3000 ton i gen-
pl).
nemsnit.
grøn omstilling og ef- fortsat tilpasning af
fektiviseringer af vej- motorvejsnettet for
godstransporten af 9. EMS2, AB-double
april 2025 (S, V, M,
SF, K, EL, RV)).
og en ramme til un-
dersøgelser af ud-
valgte broers bæ-
revne og/eller højde
i samarbejde med
branchen og rele-
vante kommuner.
Erhvervsøkonomi-
ske gevinster for
105 mio. kr. årligt i
gennemsnit (2025-
pl)
22 til- og frakørsler
på motorvejsnettet
22 tilslutningsanlæg Under implemen- 18 mio. kr.
på motorvejsnettet
tering. Ombyg-
vil blive fi-
-
ombygges til dobbelt- dimensioneres til
trailerkørsel.
kørsel med
ningen sker i takt nansieret af
med
Land og By-
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil – i forlængelse af samrådet den 16. september 2025 – oversende den på samrådet omtalte positivliste for erhvervslivet
3081220_0004.png
Side 4/8
dobbelttrailervogn-
(Aftale om Infrastruk- tog. Det drejer sig
turplan 2035 af 28.
juni 2021 (S, V, SF,
LA, M, EL, RV, DF,
ALT)).
om 13 tilslutnings-
færdiggørelsen af puljen i for-
de pågældende
bindelse
motorvejsprojek- med ud-
møntningen
i 2025.
anlæg på den igang- ter
værende udvidelse
af E45, 5 tilslut-
ningsanlæg på mo-
torveje ombygges
inden for de pågæl-
dende motorvejs-
projekters økonomi,
mens 4 tilslutnings-
anlæg finansieres af
Land og By-puljen.
Anerkendelse af peri- Det er med lov nr.
odiske syn af på-
hængskøretøjer til
Ventes at træde i -
Tiltaget vil særligt
give mere fleksible
vilkår for den del af
den danske gods-
transportbranche,
som har grænse-
overskridende
transporter i EU og
dermed i større
omfang dansk ind-
registrerede køre-
tøjer uden for lan-
dets grænser.
774 af 20. juni 2025 kraft 5. januar
om godkendelse og
2026.
tunge erhvervskøretø- syn af køretøjer ble-
jer i andre EU-lande
vet besluttet at fast-
sætte regler om at
anerkende periodi-
ske syn af påhængs-
køretøjer til tunge
erhvervskøretøjer
foretaget i andre
EU-lande.
Erhvervsøkonomi-
ske gevinster (år-
ligt gennemsnit*)
1.151 mio. kr.
M
*Beregnet som årlige gennemsnit over en 20-årig periode fra det tidspunkt, hvor tilta-
gene træder i kraft.
Tabel 2: Økonomisk støtte og rammer for grøn omstilling
Tiltag (Aftale)
Udrulningsplan for lade-
Beskrivelse af tiltag
Etablering af 25 lade-
Status
Under implementering
Midler afsat
700 mio. kr. i pe-
rioden 2025-
2030.
infrastruktur til tunge kø- parker til tung trans-
retøjer langs statsvejnet-
port langs de danske
tet (besluttet 9. november statsveje. De første fem
2023).
åbner i 2025. De øvrige
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil – i forlængelse af samrådet den 16. september 2025 – oversende den på samrådet omtalte positivliste for erhvervslivet
3081220_0005.png
Side 5/8
20 ladeparker vil lø-
(S, V, M og aftaleparti-
bende blive åbnet frem
erne bag Aftale om infra- mod 2030. Ladepar-
strukturplan 2035 i
2023).
kerne skal sikre imple-
mentering af krav i AFI-
forordningen.
Pulje til grøn omstilling af Tilskud til indkøb af
tung vejtransport (2024). nulemissionslastbiler
samt ladeinfrastruktur
(Aftale om pulje til grøn
omstilling af tung vej-
transport af 29. maj 2024
(S, V, M, SF, K, EL, RV)).
og tankanlæg på virk-
somheders depoter.
Puljen er udmøntet i
2024
75 mio. kr. i
2024.
Pulje til grøn omstilling af Tilskud til virksomhe-
tung vejtransport i 2025
og 2026.
ders indkøb og leasing
af nulemissionslastbiler
og drivmiddelinfra-
(Aftale om udmøntning af struktur på depoter
ramme til grøn omstilling samt tilskud til destina-
og effektiviseringer af vej- tionsladning i form af
godstransporten af 9.
april 2025 (Regeringen,
SF, K, EL, RV)).
nettilslutning.
Puljerne udmøntes i
2025 og 2026.
425 mio. kr. til to
tilskudspuljer på
hhv. 323 og 102
mio. kr. i 2025
og 2026 til grøn
omstilling af
tung vejtrans-
port.
72,2 mio. kr. til
en reserve til
grøn omstilling
og effektiviserin-
ger med henblik
på udmøntning i
2029.
Ramme til lastbiler, der
kører på biogas (Delud-
møntning af Grøn Fond
Som kompensation for
forhøjelsen af dieselaf-
giften fra 1. januar
Under implementering
165,5 mio. kr. til
en ramme til
lastbiler, der kø-
rer på biogas.
Herfra er der
omprioriteret
29,5 mio. kr. i
2025 til pulje til
grøn omstilling
af tung vejtrans-
port, så puljen
sammenlagt er
opjusteret fra
af 15. april 2024 (S, V, M, 2025, er der afsat en
SF, K, EL, RV)).
ramme på 165,5 mio.
kr. (2025-pl) til lastbi-
ler, der kører på biogas i
perioden 2025-2030.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil – i forlængelse af samrådet den 16. september 2025 – oversende den på samrådet omtalte positivliste for erhvervslivet
3081220_0006.png
Side 6/8
323 mio. kr. (jf.
ovenfor) til 352,5
mio. kr. i 2025.
Afsatte midler i alt
(2024-2030)
1.437,7 mio.
kr.
M
Anm.: Det er ikke muligt at estimere eventuelle CO
2
-reduktioner og erhvervsøkonomiske gevinster.
Regelforenkling på vejgodstransportområdet
Med lov nr. 306 af 25/03/2025 (Lov om ændring af lov om buskør-
sel, lov om godskørsel og taxiloven) blev der besluttet en række re-
gelforenklinger, som havde til formål at sikre, at der ikke stilles
unødige krav til danske virksomheder, som andre europæiske vej-
transportvirksomheder ikke skal leve op til. Med loven fjernes for-
ældede krav til gods-og buskørselsvirksomheder, som gælder nati-
onalt for danske transportvirksomheder, og som hverken har be-
tydning for færdselssikkerheden eller bidrager til sunde konkur-
rencevilkår.
Konkret blev der foretaget følgende ændringer:
Enklere definition for erhvervsmæssig buskørsel (buskør-
selsloven).
Afskaffelse af restancekrav for virksomheder og restance-
krav for transportledere ved bus- og/eller godskørsel (bus-
og gods-kørselsloven).
Ensretning af dokumentationskrav for transportlederens
faktiske og vedvarende ledelse (bus- og godskørselsloven).
Forenkle kravene for at opnå tilladelse til chaufførvikar-
virksomheder (bus- og godskørselsloven).
Fjerne kravet om tilladelse til busudlejning (buskørselslo-
ven).
Nedlæggelse af vejtransportrådet.
På bekendtgørelsesniveau er der foretaget følgende ændringer:
Fjernet kursuskrav for transportledere (bus- og godskør-
selsbekendtgørelserne).
Fjernet dispensationsbestemmelsen for kravet om tilla-
delse til erhvervsmæssig personbefordring (buskørselsbe-
kendtgørelsen).
Fjernet krav til anden kørsel end rutekørsel og buskørsel
med mindre køretøjer (buskørselsbekendtgørelsen).
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil – i forlængelse af samrådet den 16. september 2025 – oversende den på samrådet omtalte positivliste for erhvervslivet
3081220_0007.png
Side 7/8
Fjernet kravet om dokumentation ved brug af udlejnings-
køretøjer (godskørselsbekendtgørelsen).
Fjernet kravet om, at en godkendt chaufførvirksomhed ved
udlejning af en chauffør til godstransport skal udlevere en
udfyldt blanket om køre-og hviletid til lejeren (godskørsels-
bekendtgørelsen).
Fjernet fristen for behandling af godkendelse af kursusud-
bydere (bus- og godskørselsbekendtgørelsen).
Ophævelse af træffetidspunkter for transportlederen (bus-
og godskørselsbekendtgørelsen).
Oprydning i bestemmelser om vandelskrav i busbekendtgø-
relsen (bus- og kørselsbekendtgørelsen).
Fjernet krav om daglig gennemgang af busser for hittegods
(buskørselsbekendtgørelsen).
Undtagelse af sælgere og mekanikere fra kvalifikationsud-
dannelseskravet (kvalifikationsbekendtgørelsen).
Sænket timeantal for efteruddannelse samt gjort denne
mere fleksibel (kvalifikationsbekendtgørelsen).
Forøget muligheden for merit på efteruddannelsen for
chauffører, der kører med farligt gods (kvalifikationsbe-
kendtgørelsen).
Reduceret timeantal for førstehjælpskursus for strømlining
med b-kørekort (kvalifikationsbekendtgørelsen).
Sænket minimumskrav for timeantal for kvalifikationsud-
dannelserne (kvalifikationsbekendtgørelsen).
Fjernet krav om godkendelse af økonomiske forhold til
godkendelse af uddannelsescentre (kvalifikationsbekendt-
gørelsen).
Fjernet uddannelseskrav og overgået til den prøvebaseret
ordning for kvalifikationsuddannelserne (kvalifikationsbe-
kendtgørelsen).
Fjernet krav om påbegyndt erhvervsuddannelse for perso-
ner under 21 år ifm. buskørsel (kvalifikationsbekendtgørel-
sen).
Fjernet krav til buschauffører om 2 års erfaring ved inter-
national kørsel (kvalifikationsbekendtgørelsen)
Fjernet krav om chaufføruddannelsesbevis til førere af
dansk registrerede busser, som bruges til ikke-erhvervs-
mæssig personbefordring med og uden betaling (kvalifika-
tionsuddannelsesbekendtgørelsen).
Ny og forenklet proces for autorisation til installering, ef-
tersyn, kontrol og reparation af takografer (Bekendtgørelse
om autorisation til installering, eftersyn, kontrol og repara-
tion af takografer).
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil – i forlængelse af samrådet den 16. september 2025 – oversende den på samrådet omtalte positivliste for erhvervslivet
3081220_0008.png
Side 8/8
Ændret kravet om, at selvstændige vognmænds arbejdstid
ikke må overstige 10 timer inden for et tidsrum på 24 ti-
mer, hvor der udføres natarbejde (Bekendtgørelse om ar-
bejdstid for selvstændige vognmænd, der udfører mobile
vejtransportaktiviteter).
Prøveordningen om lempet sprogkrav for buschauffører er
gjort permanent (bekendtgørelse om kørekort).
Endelig er der
ophævet et større antal cirkulærer, cirkulæreskrivel-
ser og vejledninger.