Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
7. oktober 2025
2025 - 4258
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. september 2025 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Leila Stockmarr (EL).
Spørgsmål nr. 586:
Vil ministeren - i forlængelse af sin besvarelse af TRU alm. del
–
spørgsmål 544 (Transportudvalget 2024-25) - uddybe, hvordan de
efterspurgte beregninger vil kræve et omfattende analysearbejde at
besvare, når det tidligere har været muligt for ministerens forgæn-
ger at tilvejebringe i forbindelse med besvarelse af udvalgsspørgs-
mål, jf. TRU alm. del
–
bilag 236 (Transportudvalget 2019-20)
samt bl.a. TRU alm. del
–
spørgsmål 15, 17 og 18 (Transportudval-
get 2018- 19, 2. samling). Og vil ministeren redegøre for, om svaret
kunne have været tilvejebragt ved at bruge opdaterede tal og tilpas-
ning af de tidligere
beregninger, og om ministeriet ”in house” har
adgang til Landstrafikmodellen og Transportvaneundersøgelsen,
som lå til grund for DTU’s beregninger, jf. TRU, Alm.del
- 2019-20
- Bilag 236: Orientering om DTUs vurdering af effekterne af gratis
kollektiv transport i hele landet og i de fire største byer, fra trans-
portministeren / Folketinget?
Svar:
Jeg har bedt Trafikstyrelsen om bidrag til besvarelsen af spørgsmå-
let. Trafikstyrelsen har adgang til den Grønne Mobilitetsmodel
(GMM), tidligere Landstrafikmodellen, og Transportvaneundersø-
gelsen, som er relevante redskaber til denne type af beregninger.
Trafikstyrelsen oplyser følgende, som jeg skal henholde mig til:
”I forhold til at genbruge DTU’s analyse
om gratis kollektiv trans-
port i hele landet og i de fire største byer fra 2019, gøres der indled-
ningsvis opmærksom på, at denne analyserer en større del af Kø-
benhavnsområdet og ikke kun Københavns Kommune, som er det
område der spørges til i spørgsmål 544 (TRU alm. del). Dertil kan
det bemærkes, at analysen netop var af et omfang og en karakter,