Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
3076611_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
7. oktober 2025
2025 - 4258
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. september 2025 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Leila Stockmarr (EL).
Spørgsmål nr. 586:
Vil ministeren - i forlængelse af sin besvarelse af TRU alm. del
spørgsmål 544 (Transportudvalget 2024-25) - uddybe, hvordan de
efterspurgte beregninger vil kræve et omfattende analysearbejde at
besvare, når det tidligere har været muligt for ministerens forgæn-
ger at tilvejebringe i forbindelse med besvarelse af udvalgsspørgs-
mål, jf. TRU alm. del
bilag 236 (Transportudvalget 2019-20)
samt bl.a. TRU alm. del
spørgsmål 15, 17 og 18 (Transportudval-
get 2018- 19, 2. samling). Og vil ministeren redegøre for, om svaret
kunne have været tilvejebragt ved at bruge opdaterede tal og tilpas-
ning af de tidligere
beregninger, og om ministeriet ”in house” har
adgang til Landstrafikmodellen og Transportvaneundersøgelsen,
som lå til grund for DTU’s beregninger, jf. TRU, Alm.del
- 2019-20
- Bilag 236: Orientering om DTUs vurdering af effekterne af gratis
kollektiv transport i hele landet og i de fire største byer, fra trans-
portministeren / Folketinget?
Svar:
Jeg har bedt Trafikstyrelsen om bidrag til besvarelsen af spørgsmå-
let. Trafikstyrelsen har adgang til den Grønne Mobilitetsmodel
(GMM), tidligere Landstrafikmodellen, og Transportvaneundersø-
gelsen, som er relevante redskaber til denne type af beregninger.
Trafikstyrelsen oplyser følgende, som jeg skal henholde mig til:
”I forhold til at genbruge DTU’s analyse
om gratis kollektiv trans-
port i hele landet og i de fire største byer fra 2019, gøres der indled-
ningsvis opmærksom på, at denne analyserer en større del af Kø-
benhavnsområdet og ikke kun Københavns Kommune, som er det
område der spørges til i spørgsmål 544 (TRU alm. del). Dertil kan
det bemærkes, at analysen netop var af et omfang og en karakter,
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 586: Spm. om ministeren - i forlængelse af sin besvarelse af TRU alm. del – spørgsmål 544 (Transportudvalget 2024-25) - vil uddybe, hvordan de efterspurgte beregninger vil kræve et omfattende analysearbejde at besvare
3076611_0002.png
Side 2/3
der gjorde, at ministeriet i sin tid bad DTU om at gennemføre ana-
lysen.
Når analysen kun skal omfatte Københavns Kommune, vil der
skulle laves en række antagelser ift. rejser der krydser kommune-
grænser, herunder rejser der går ind og ud af Frederiksberg Kom-
mune. Hvis man forestiller sig, at det gøres gratis at rejse i Køben-
havns Kommune vil folk indrette deres rejsemønster herefter, og
man vil se andre rejsestrømme og nye rejserelationer
fx kan man
forestille sig, at færre vil benytte metrostationerne på Frederiks-
berg, mens grænsestationerne på Nørrebro og Vesterbro vil opleve
en stor stigning i antal på- og afstigere.
Det må endvidere antages, at Movias busruter vil skulle omlægges
og omfanget af busser øges, idet indførelsen af gratis busser i Kø-
benhavns Kommune vil medføre en væsentlig passagertilvækst.
Samtidig vil kravet om betaling i nabokommunerne formentlig til-
skynde passagererne til at fravælge stoppesteder dér. En særlig ud-
fordring opstår for busruter, der betjener gader langs kommune-
grænsen, hvor nogle stoppesteder vil være i Københavns kommune
og dermed være gratis, mens andre vil være i nabokommunerne og
således koste ”normal” billettakst.
GMM er bygget op omkring geografiske områder kaldet modelzo-
ner. GMM genererer et antal rejser fra hver modelzone, som forde-
les på de enkelte stoppesteder og stationer i nærheden (ikke nød-
vendigvis i samme modelzone).
Hvis en nabo-modelzone får gratis kollektiv transport, vil GMM
derfor fortsat generere rejser fra den betalende modelzone (det vil
sige områder udenfor Københavns Kommune), uanset at de rejsen-
des adfærd i virkeligheden vil ændres markant, idet en stor del af
de rejsende fra den betalende zone vil vælge at starte deres rejse i
den zone, som har gratis kollektiv transport. Modellen alene kan
derfor ikke længere give en god modellering af virkeligheden.
Hvis DTU’s analyse alligevel skal gennemføres alene for Køben-
havns Kommune, vil der skulle opstilles en række forudsætninger
for ændrede rejsemønstre ind, ud og igennem Københavns Kom-
mune, som følge af prisforskelle på den ene og den anden side af
kommunegrænsen. I praksis vil der herefter skulle foretages en
omfattende manuel efterbehandling af outputtet fra GMM. Denne
manuelle efterbehandling vil være så omfattende, at den vil udgøre
en selvstændig analyse. Det kan i den forbindelse desuden bemær-
kes, at des flere forudsætninger der lægges ned over analysen, des
mere usikre bliver resultaterne også
særligt hvis disse ikke er
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 586: Spm. om ministeren - i forlængelse af sin besvarelse af TRU alm. del – spørgsmål 544 (Transportudvalget 2024-25) - vil uddybe, hvordan de efterspurgte beregninger vil kræve et omfattende analysearbejde at besvare
3076611_0003.png
Side 3/3
baseret på veldokumenterede antagelser, hvilket netop vil være til-
fældet, ved denne form for analyse.
Det er således ikke blot en genberegning, der skal udføres. Det er
en helt ny analyse af forventede rejsemønstre som følge af en takst-
nedsættelse kun i Københavns Kommune. Et sådant analysear-
bejde er omfattende, hvis det skal kunne besvare de præcise for-
hold, der efterspørges.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen