Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
3076614_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
3. oktober 2025
2025-4056
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. september 2025 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marlene Harpsøe (DD).
Spørgsmål nr. 557:
Vil ministeren kommentere den tragiske personpåkørsel, der skete
den 4. september 2025 ved Agnetevej mellem Snekkersten og
Espergærde, hvor en sti krydser lokalbanens spor, og hvor der tid-
ligere i 2013 skete en dødsulykke, samt redegøre for, hvilke initiati-
ver ministeren vil tage for at forbedre sikkerheden - både på dette
sted og ved lignende jernbaneoverkørsler generelt? Der henvises til
artiklen “Anders stod få meter fra togulykke
- igen: - Godt han ikke
endte på kapellet i hvid kiste” bragt af helsingordagblad.dk, den 5.
september 2025.
Svar:
Jeg tager de seneste ulykker på jernbaneoverskæringer meget al-
vorligt, herunder også den ulykke, som omtales i spørgsmålet.
Den omtalte ulykke skete på en usikret overskæring på en privat-
bane. Det er privatbanerne, som er organiseret i regionalt og kom-
munalt regi, der er infrastrukturforvaltere på deres usikrede over-
skæringer. Staten, og det vil i praksis sige Banedanmark, er ikke in-
frastrukturforvalter for privatbanernes usikrede jernbaneoverskæ-
ringer eller jernbaneoverskæringer, der ikke er åbne for almindelig
færdsel på privatbanerne.
Men jeg har på baggrund af ulykken i Sønderjylland den 15. august
2025 bedt Trafikstyrelsen, der er uafhængig sikkerhedsmyndighed
på jernbanen, om at gå i dialog med privatbanerne om status for
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 585: MFU spm. om, hvad ministerens holdning er til, at Lokaltog har besluttet at lukke to overgange mellem Espergærde og Snekkersten som følge af den seneste tids kritik af sikkerheden ved overgangene
3076614_0002.png
Side 2/2
indsatsen vedrørende jernbaneoverskæringerne. Dialogen er sær-
ligt fokuseret på fremtidsplanerne for de usikrede jernbaneover-
skæringer.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen