Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
7. oktober 2025
2025-4145
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 10. september 2025 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marlene Harpsøe (DD).
Spørgsmål nr. 579:
Da Transportministeriets departementschef på et møde i KKR Ho-
vedstaden har bekræftet, at køreplanen for Kystbanen er politisk
besluttet og ikke et teknisk valg truffet af DSB, vil ministeren da
svare på, hvordan ministeren kan forsvare at have godkendt en kø-
replan, som har medført længere rejsetider, færre afgange, højere
billetpriser og en dokumenteret passagernedgang
–
og vil ministe-
ren på den baggrund tage initiativ til at ændre køreplanen, så
pendlerne fra Helsingør og de nordlige stationer igen får en attrak-
tiv og pålidelig togdrift?
Svar:
De konkrete køreplaner fastlægges af DSB inden for overordnede,
politisk besluttede rammer.
Der har igennem mange år været et stort politisk ønske om at få re-
duceret omfanget af aflysninger og forsinkelser på Kystbanen.
Den 5. november 2024 inviterede jeg borgmestrene fra kommu-
nerne langs Kystbanen til et fællesmøde. Her fortalte DSB nær-
mere om deres initiativer, herunder den nye køreplan. Det var min
forståelse på mødet, at der fortsat er et stort ønske om at bevare fo-
kus på punktligheden på Kystbanen.
Status er, at der over de sidste år er sket en væsentlig forbedring af
punktligheden på Kystbanen. I 2019 var Kystbanen den sjælland-
ske regionaltogsstrækning, der havde den laveste kundepunktlig-
hed med 78,4 pct. I år har Kystbanen den højeste kundepunktlig-
hed af DSB’s regionalstrækninger
på Sjælland med 83,4 pct. til og
med august 2025.