Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
3079346_0001.png
Transportministeren
10. oktober 2025
2025-4087
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget
Folketinget
Transportudvalget har i brev af 8. september 2025 stillet mig føl-
gende spørgsmål, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF).
Spørgsmål nr. 559:
Vil ministeren redegøre for, hvorfor Danmark
i modsætning til
en række nabolande
ikke stiller krav om karrosserimålinger ved
skader på bærende dele af biler, samt hvilke tiltag regeringen vil
iværksætte for at sikre, at biler på de danske veje ikke kører videre
med skjulte strukturelle skader, som både svækker trafiksikkerhe-
den og bilejernes retssikkerhed?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, som oplyser
følgende, jeg i det hele kan henholde mig til:
”I
Danmark stilles der ikke krav om karrosserimålinger ved skader
på bærende dele af biler, fordi der i praksis ikke findes tilstrække-
ligt pålidelige og omkostningseffektive metoder til at afdække
skjulte eller svært konstaterbare fejl i karrosseriets bærende kon-
struktioner.
På den baggrund vurderes det ikke hensigtsmæssigt at indføre reg-
ler om egentlige karosserimålinger.
Dansk lovgivning fastslår dog, at et selvbærende karrosseri, en
chassisramme eller en ramme ikke må være deformeret eller be-
skadiget i en grad, der udgør en risiko for færdselssikkerheden. Re-
parationer skal udføres i overensstemmelse med fabrikantens an-
visninger og gældende faglig praksis. Dette indebærer blandt an-
det, at køretøjer med strukturelle skader skal oprettes korrekt på
rettebænk, når det er nødvendigt for at genskabe bilens oprindelige
mål.
Det er samtidig en forudsætning, at køretøjet efter reparation fort-
sat lever op til bekendtgørelsen om detailforskrifter for køretøjers
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 559: MFU spm. om, hvorfor Danmark – i modsætning til en række nabolande – ikke stiller krav om karrosserimålinger ved skader på bærende dele af biler
3079346_0002.png
Side 2/2
indretning, udstyr og anvendelse, herunder de tekniske krav til for-
partiet og de konstruktive bestemmelser om beskyttelse ved fron-
talkollision.
Reparationer, der afviger fra fabrikantens anvisninger, kan betrag-
tes som konstruktive ændringer, som kræver særskilt godkendelse
samt syn.
Der er således allerede i dansk ret fastsat krav, som skal sikre, at
karrosserireparationer udføres korrekt.
Færdselsstyrelsen vil på sin hjemmeside præcisere, så det bliver ty-
deligere for branchen, hvilke krav der stilles i forbindelse med ud-
bedring af skader på køretøjer.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen