Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
3075310_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
3. oktober 2025
2025-4056
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. september 2025 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marlene Harpsøe (DD).
Spørgsmål nr. 557:
Vil ministeren kommentere den tragiske personpåkørsel, der skete
den 4. september 2025 ved Agnetevej mellem Snekkersten og
Espergærde, hvor en sti krydser lokalbanens spor, og hvor der tid-
ligere i 2013 skete en dødsulykke, samt redegøre for, hvilke initiati-
ver ministeren vil tage for at forbedre sikkerheden - både på dette
sted og ved lignende jernbaneoverkørsler generelt? Der henvises til
artiklen “Anders stod få meter fra togulykke
- igen: - Godt han ikke
endte på kapellet i hvid kiste” bragt af helsingordagblad.dk, den 5.
september 2025.
Svar:
Jeg tager de seneste ulykker på jernbaneoverskæringer meget al-
vorligt, herunder også den ulykke, som omtales i spørgsmålet.
Den omtalte ulykke skete på en usikret overskæring på en privat-
bane. Det er privatbanerne, som er organiseret i regionalt og kom-
munalt regi, der er infrastrukturforvaltere på deres usikrede over-
skæringer. Staten, og det vil i praksis sige Banedanmark, er ikke in-
frastrukturforvalter for privatbanernes usikrede jernbaneoverskæ-
ringer eller jernbaneoverskæringer, der ikke er åbne for almindelig
færdsel på privatbanerne.
Men jeg har på baggrund af ulykken i Sønderjylland den 15. august
2025 bedt Trafikstyrelsen, der er uafhængig sikkerhedsmyndighed
på jernbanen, om at gå i dialog med privatbanerne om status for
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 557: MFU spm. om ministeren kommentere artiklen “Anders stod få meter fra togulykke - igen: - Godt han ikke endte på kapellet i hvid kiste bragt af helsingordagblad.dk, den 5. september 2025
3075310_0002.png
Side 2/2
indsatsen vedrørende jernbaneoverskæringerne. Dialogen er sær-
ligt fokuseret på fremtidsplanerne for de usikrede jernbaneover-
skæringer.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen