Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
3074019_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
1. oktober 2025
2025-4016
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 3. september 2025 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Transportudvalget.
Spørgsmål nr. 547:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 15/4-25 fra Furesø
Kommune og præsentation fra foretræde 2/9-25 vedrørende rap-
port med løsningsforslag til bekæmpelse af støj fra Hillerødmotor-
vejen, jf. TRU alm. del - bilag 193?
Svar:
Det er vigtigt at få reduceret støjen, og dette er et centralt element,
når der bl.a. gennemføres miljøkonsekvensvurderinger (MKV) af
vejprojekter.
Den afsluttede MKV af udvidelsen af Hillerødmotorvejen mellem
Ring 4 og Farum viser, at trafikken på strækningen vil stige med
ca. 20 pct. frem mod år 2035 uden en udvidelse af Hillerødmotor-
vejen. En udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Fa-
rum vil isoleret set medvirke til en stigning i trafikken på 6 pct. ud
over de ca. 20 pct. Udvidelsen vil endvidere medføre en aflastning
med op til 20 pct. af Frederiksborgvej, der forløber gennem Farum.
Dette vil medvirke til en lokal støjreduktion.
I MKV’en er
der foreslået etablering af ca. 10 km støjskærme på
store dele af strækningen, herunder på hele strækningen gennem
Farum. Dette vil give en støjreducerende og hørbar effekt for
mange borgere i området.
Der er i MKV’en desuden undersøgt en overdækning
af motorvejen
gennem Farum på et overordnet niveau. En overdækning vil også
give en god støjreduktion, men vurderes at koste ca. 6,2 mia. kr. for
selve konstruktionen. Heri er der ikke medregnet indretning af are-
alanvendelse ovenpå overdækningen. Der er afsat ca. 1,4 mia. kr. til
projektet med Infrastrukturplan 2035.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 547: Spm. om kommentar til henvendelse af 15/4-25 fra Furesø Kommune og præsentation fra foretræde 2/9-25 vedrørende rapport med løsningsforslag til bekæmpelse af støj fra Hillerødmotorvejen
3074019_0002.png
Side 2/2
I Vejdirektoratets ”Mulighedsstudie af overdækning af motorveje”
vurderes, at overdækninger af motorveje generelt skal have en
længde på 2-3 km for at give en god støjreducerende effekt.
Der er endvidere med aftale om Infrastrukturplan 2035 besluttet
en indledende undersøgelse af perspektiverne i en forlængelse af S-
banen fra Farum til Hillerød. Banedanmark har igangsat undersø-
gelsen, hvor det er en forudsætning, at S-togsstationen i Farum
flyttes til en ny placering ved Farum Bytorv. Banedanmark under-
søger flere linjeføringer med forskellig placering, længde og nye
antal S-togsstationer. Der tages
som vanligt i Transportministeri-
ets undersøgelser
udgangspunkt i besluttede og finansierede vej-
og baneprojekter, herunder udvidelser af Hillerødmotorvejen, men
ikke et forslag om overdækning af motorvejen i Farum.
Furesø Kommune efterspørger, at der arbejdes ud fra en lokal hel-
hedsløsning med håndtering af både trængsel på motorvejen og
fremtidens kollektive transport. Banedanmarks undersøgelse ind-
går netop i arbejdet med en helhedsplan for jernbanen i Hoved-
stadsområdet med det formål at forbedre togtrafikken. Dette med
sigte på at forbedre grundlaget for at øge mobiliteten i området og
afhjælpe stigende trængsel på vejnettet.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen