Folketingets Transportudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2025-5447
Den 1. oktober 2025
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 546 (TRU alm. del) stillet 3. september 2025.
Spørgsmål nr. 546
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 10/4-25 fra Photocat A/S og præsentation fra foretræde
2/9-25 vedrørende partikelforurening fra Københavns Lufthavn, jf. TRU alm. del -
bilag 191?”
Svar
Det er Miljø- og Ligestillingsministeriets vurdering, at den teknologi, som Photocat A/S præsenterer,
primært er virksom i forhold til luftforurening med kvælstofdioxid (NO
2
). Ud fra det fremsendte
materiale er det dermed vurderingen, at teknologien ikke nedbringer forureningen med ultrafine
partikler.
Der er i de seneste år sket et betydeligt fald i NO
2
-forureningen pga. bedre regulering af dieselbiler og
øget andel af el-biler. NO
2
-forureningen er halveret fra 2017 til 2024, og koncentrationen af NO
2
lå i
2024 på alle målestationer under EU's kommende grænseværdi på 20 µg/m
3
, der træder i kraft i 2030.
NO
2
-forureningen omkring lufthavnen ligger ikke væsentlig højere end i resten af København. Det
projekt, som Rambøll har udarbejdet for Miljø-
og Ligestillingsministeriet (”Oversigt over virkemidler
til
at reducere ultrafine partikler fra lufthavne”, marts 2025) og som der henvises til i henvendelsen fra
Photocat A/S, vedrører virkemidler ift. ultrafine partikler, hvilket der er målt høje koncentrationer af
nær lufthavnen.
Magnus Heunicke
/
Morten Pedersen
Miljø- og Ligestillingsministeriet
•
Frederiksholms Kanal 26
•
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
•
•
www.mim.dk