Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
3067008_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
12. september 2025
2025-4011
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 3. september 2025 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Leila Stockmarr (EL).
Spørgsmål nr. 544:
Vil ministeren fremsende en beregning på, hvad det vil koste at
nedsætte prisen på tog- og busbilletter i hele Københavns Kom-
mune til hhv. 0 (gratis) og 10 kroner, herunder redegøre for de dy-
namiske effekter i forhold til mindre belastning af vejnettet, min-
dre trængsel og mindre forurening samt forventet vækst i antallet
af passagerer og dermed øgede billetindtægter?
Svar:
Indledningsvist vil jeg gøre opmærksom på, at det vil kræve et om-
fattende analysearbejde at kunne besvare de præcise forhold, der
efterspørges.
Transportministeriet ligger således ikke inde med oplysninger om,
hvilke effekter sådanne ændringer på tog- og busbilletter i Køben-
havns Kommune vil have. Transportministeriet er heller ikke be-
kendt med afgrænsningen af et sådan eventuelt tiltag for så vidt
angår billetprodukter, kundegrupper og geografi samt den prakti-
ske implementering.
I forhold til effekterne af takstnedsættelser generelt kan jeg dog
henvise til den tredje delrapport fra ekspertudvalget om kollektiv
mobilitet i hele Danmark, der vedrører takster og økonomi og er
offentliggjort på Transportministeriets hjemmeside i juni i år.
I rapportens kapitel 13 gennemgås en række tidligere gennemførte
beregninger af effekterne af taktnedsættelser, og det fremgår på
den baggrund af udvalgsrapporten, at:
”Modelberegningerne om takstnedsættelser i den kollektive trans-
port
om end det er gratis kollektiv transport eller en større
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 544: Spm. om, hvad det vil koste at nedsætte prisen på tog- og busbilletter i hele Københavns Kommune til hhv. 0 (gratis) og 10 kroner
3067008_0002.png
Side 2/2
takstnedsættelse på 30 pct.
viser, selvom de er behæftet med
store usikkerheder, nogle fælles tendenser
[…].
Først og fremmest fører takstnedsættelser i den omtalte størrelses-
orden til passagerfremgang i den kollektive transport
ikke over-
raskende mest, hvis transporten er helt gratis.
Analyserne peger dog også på, at tilskudsbehovet øges væsentligt,
og der peges på, at der må forventes at være merudgifter til øget
kapacitet. Disse vil vokse i takt med prisnedsættelsens størrelse og
kan kræve meget betydelige investeringer.
Endvidere peger analyserne på, at overflytningen fra biler til den
kollektive transport selv ved markante prisnedsættelser kun udgør
en mindre andel af den samlede biltrafik. Dette afspejler sig også i
relativt begrænsede CO2-gevinster ved takstnedsættelserne.
Overflytningen fra cyklisme og gang er væsentligt større, hvilket in-
debærer omkostninger i forhold til folkesundheden.
Takstnedsættelser kan dog også i et vist omfang have positive eks-
terne effekter, som fx øget mobilitet, reduceret trængsel eller min-
dre støj på grund af reduceret bilkørsel.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen