Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
17. september 2025
2025-3965
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 1. september 2025 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 537:
Vil ministeren oplyse, om reglerne for kommunernes opsætning af
midlertidige plakater f.eks. byfest, skolestart og lignende, skal
overholde samme regler for opsætning af valgplakater i forhold til
højde, afstand, på hvilke stander de kan ophænges, osv.?
Svar:
Efter § 80, stk. 1, i lov om offentlige veje m.v. og efter § 66 i lov om
private fællesveje, kræver det kommunalbestyrelsens tilladelse, når
der opsættes midlertidige plakater for f.eks. byfester, skolestart og
lignende på en kommunevejs areal eller på en privat fællesvej i by
og bymæssigt område.
Det følger af vejlovens § 86, stk. 1, at det kræver vejmyndighedens
tilladelse at anbringe faste genstande, skilte eller lignende, hvis de
rager ind over en offentlig vejs areal. Det følger af § 60 i lov om pri-
vate fællesveje, at § 86 i lov om offentlige veje tilsvarende finder
anvendelse på private fællesveje i by og bymæssige områder.
I henhold til færdselslovens § 99, stk. 2, må der ikke opsættes uau-
toriseret afmærkning eller plakater som nævnt i spørgsmålet i en
stander. Det er politiet, der håndhæver denne bestemmelse.
Bestemmelserne i §§ 80 og 86 i lov om offentlige veje m.v. og § 66 i
lov om private fællesveje indebærer, at kommunalbestyrelsen som
vejmyndighed træffer en skønsmæssig afgørelse, hvor først og
fremmest vejtekniske og trafikale hensyn afvejes op imod ansøgers
ønske og begrundelse for at opsætte plakaten. Vejmyndigheden
kan også inddrage andre almene, offentligretlige hensyn, herunder
hensynet til omgivelserne og vejens naboer.
I forbindelse med meddelelsen af sin tilladelse kan vejmyndighe-
den fastsætte saglige vilkår, f.eks. om hvor og hvordan plakaten må