Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
15. oktober 2025
2025-3930
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 29. august 2025 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Leila Stockmarr (EL).
Spørgsmål nr. 533:
Vil ministeren redegøre for, hvilke miljøfarlige stoffer der konkret
måles for, når der tages stikprøver af den jord, der køres til Ly-
netteholmen? Der henvises til svar på TRU alm. del - spørgsmål
422, hvor det fremgår, at der er blevet afvist læs, hvor der har væ-
ret overskridelser på mere end 50 pct. end kravværdierne for PAH
og kulbrinter.
Svar:
Jeg har anmodet By & Havn om bidrag i sagen, og de har oplyst
følgende:
”Det
bemærkes indledningsvist, at det er Miljøstyrelsen, der i Im-
plementeringsredegørelsens kapitel 7.1 har fastsat vilkår for By &
Havns drift af Jordmodtageanlæg Lynetteholm. Københavns Kom-
mune er tilsynsmyndighed. Det fremgår af jordflytningsbekendtgø-
relsen, at det er opgravningskommunen, der vurderer, om jorden
ved flytning skal analyseres for supplerende stoffer.
Når et læs jord er taget fra til stikprøve på Lynetteholm, gennem-
gås de analyser, der er knyttet til sagen ved anmeldelsen fra op-
gravningskommunen. Er der i disse analyser indhold af stoffer,
som ikke indgår i standardpakken, vil de blive føjet til den pågæl-
dende stikprøve.
Stikprøverne på Lynetteholm analyseres altid for ”standardpak-
ken”, som består af kulbrinter, PAH´er, bly, cadmium,
krom, kob-
ber, nikkel og zink. Herudover suppleres der med analyser for stof-
fer, der ved forklassificeringen i opgravningskommunen er analy-
seret og fundet indhold af. Det kan f.eks. være klorerede opløs-
ningsmidler, BTEX´er, cyanid mv.”