Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
3081112_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
15. oktober 2025
2025-3930
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 29. august 2025 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Leila Stockmarr (EL).
Spørgsmål nr. 530:
Vil ministeren redegøre for økonomien i modtagelsen af jord til
nyttiggørelse eller deponi i Lynetteholmen, herunder hvor mange
penge der samlet er modtaget fra projektets start og frem til i dag,
og hvor mange penge der budgetteres med for hele projektets løbe-
tid for at modtage hhv. forurenet og ren jord til Lynetteholmen? Og
vil ministeren også redegøre for, hvilken besparelse det har givet at
deponere/nyttiggøre slam fra udgravningen til Lynetteholmen
frem for køre til deponi eller rensning på et godkendt modtagean-
læg?
Svar:
Jeg har anmodet By & Havn om bidrag i sagen, og de har oplyst
følgende:
”I
forhold til økonomien i modtagelse af jord henvises generelt til
de kvartalsrapporter, der løbende udarbejdes og offentliggøres om
anlægsprojektet. Kvartalsrapporterne kan findes her:
https://byog-
havn.dk/mediebiblioteket/?omraade=lynetteholm
Det opdaterede anlægsbudget udgør per 30. juni 2025 4,4 mia. kr.
(2025-prisniveau). Lynetteholm åbnede for modtagelse af jord i
2023 og har siden da haft indtægter i forbindelse hermed. I Ly-
netteholm P/S’ årsrapport 2024 fremgår det, at omsætningen har
været hhv. 69 mio. kr. i 2023 og 218 mio. kr. i 2024. Der er altså
samlet modtaget ca. 287 mio. kr. til og med 2024.
Det bemærkes, at de forventede jordindtægter (omsætningen) helt
frem til år 2066 er behæftet med relativ stor usikkerhed, da den
modtagne jordmængde afhænger af den generelle byggeaktivitet
samt mulige alternative modtagesteder, som ikke kendes på
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 530: Spm. om ministeren vil redegøre for økonomien i modtagelsen af jord til nyttiggørelse eller deponi i Lynetteholmen
3081112_0002.png
Side 2/2
nuværende tidspunkt. Den samlede businesscase skal derfor kunne
rumme disse usikkerheder.
Omsætningen forventes i 2025 at blive på ca. 270 mio. kr.
I perioden 2026 til 2030 forventes den at blive på 350-360 mio. kr.
årligt. Fra 2031 og frem til 2066 forventes den årlige omsætning at
være på ca. 230 mio. kr. De nævnte beløb er alle i faste 2025-pri-
ser.
Der vil i perioden være en række driftsomkostninger, omkostnin-
ger til mellemdeponi samt overheadomkostninger. Dertil kommer
renteudgifter.
Det gælder fortsat, at Lynetteholm forventes at kunne etableres, så
indtægterne fra modtagelse af overskudsjord på sigt vil kunne
dække anlægs- og finansieringsomkostningerne.
I forhold til spørgsmålet om slam (gytje) bemærkes det, at gytjen er
opgravet fra det område, hvor perimeteren skulle etableres. Den
forurenede del af gytjen er deponeret i Lynettedepotet. Den reste-
rende del af gytjen blev i første omgang klappet i Køge Bugt som
forudsat i det oprindelige projekt, som blev godkendt af Folketin-
get.
Efter beslutningen om at stoppe klapningen, blev den resterende
gytje indbygget i fase 1 på Lynetteholm, hvilket var væsentligt dy-
rere end løsningen med klapning.
Da der ikke var tale om forurenet gytje, skulle den hverken i deponi
eller renses. By & Havn har derfor ikke beregnet, hvad det ville ko-
ste at placere gytjen et andet sted end på Jordmodtageanlæg Ly-
netteholm, men det ville have været endnu mere omkostningstungt
og givet større udledning af CO2.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen