Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
11. september 2025
2025-3726
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. august 2025 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikke-medlem af udvalget (MFU) Pe-
ter Kofod (DF).
Spørgsmål nr. 519
Er ministeren enig i, at der bør opsættes bomme hurtigst muligt på
strækningen Sønderborg-Tinglev før 2027, set i lyset af, at vi alle-
rede nu har set gentagne dødsulykker på samme strækning?
Svar:
Ja, jeg er enig i at, alle overkørsler på strækningen Sønderborg-
Tinglev, der i dag er sikret med blinkende lys og klokke, snarest
skal sikres med bomme. Det gælder ikke bare Sønderborg-Tinglev,
men alle de overkørsler, som Banedanmark forvalter. På Sønder-
borg-Tinglev er det planlagt til at ske i første halvår 2027 i forbin-
delse med, at det nye signalsystem rulles ud på strækningen. Det
beror på, at et bomanlæg, der sættes op i den nuværende teknologi,
ikke vil kunne fungere sammen med det nye signalsystem.
Indtil der bliver opsat bomme, vil der blive gennemført en række
sikkerhedstiltag, som kan implementeres her og nu. Banedanmark,
DSB og Sønderborg og Aabenraa kommuner har koordineret en
række tiltag, der skal øge sikkerheden ved overkørslerne uden
bom.
Hastigheden er efter genåbningen af strækningen mellem Sønder-
borg og Tinglev sat ned fra 100 km/t til 70 km/t, når togene kører
gennem de seks overkørsler, der alene er udstyret med advarsels-
anlæg uden bom. Dette tiltag reducerer bremselængden markant.
Herudover vil der generelt på alle statslige overkørsler uden bom
blive set på muligheden for rumleriller i vejen og bedre skiltning
for bilister samt beskæring af beplantning for at sikre bedre over-
sigtsforhold. Banedanmark og de relevante kommuner er allerede i
konstruktiv dialog om disse tiltag. Sikkerhedstiltag som for