Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
3075308_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
3. oktober 2025
2025-3691
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. august 2025 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 513:
Vil ministeren til udvalget oversende en oversigt over, hvilke love
inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisions-
bestemmelse, er undergivet overvågning, eller hvor der på anden vis
er besluttet eller givet tilsagn om lovevaluering/-overvågning, med
angivelse af temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og
hvilken frist der er fastsat for enkelte initiativ? Og vil ministeren
endvidere i oversigten oplyse, hvilke love der har en solnedgangsbe-
stemmelse og indholdet heraf?
Svar:
Transportministeriet kan oplyse, at ministeriet har foretaget en ma-
nuel gennemgang af love (hovedlove og ændringslove) samt be-
mærkninger til lovforslag. På den baggrund kan følgende oplyses:
Lov om infrastruktur for alternative drivmidler til transport (AFI-
loven)
Af bemærkningerne til lovforslaget, der dannede grundlag for lov nr.
334 af 9. april 2024 om ændring af AFI-loven, fremgår det, at der
inden udgangen af 2025 foretages en evaluering af ordningen for
kommunal og regional medfinansiering ved etablering af offentligt
tilgængelige ladepunkter (medfinansieringsordningen).
Medfinansieringsordningen er nærmere reguleret i bekendtgørelse
nr. 374 af 9. april 2024 om kommuners og regioners ydelse af beta-
ling til operatører af offentligt tilgængelige ladepunkter.
Bekendtgørelsen indeholder en solnedgangsbestemmelse (§ 2, stk.
3), som betyder, at medfinansieringsordningen ophæves den 31. de-
cember 2025.
Lov om luftfart (luftfartsloven)
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 513: Spm. om ministeren vil oversende en oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet overvågning, eller hvor der på anden vis er besluttet eller givet tilsagn om lovevaluering/-overvågning, med angivelse af temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for enkelte initiativ
3075308_0002.png
Side 2/4
Ved lov nr. 1474 af 10. december 2024 om ændring af luftfartsloven
blev safety-afgiftssatsen opjusteret med henblik på at genskabe ba-
lance mellem indtægter og udgifter i safety-afgiftsordningen. Safety-
afgiften er en afgift, som luftfartsselskaber som hovedregel skal be-
tale for hver passager, som selskabet befordrer.
Af bemærkningerne til lovforslaget, der dannede grundlag for loven,
fremgår det, at når underskuddet i safety-afgiftsordningen forven-
teligt er afviklet, vil satsen herefter blive sænket til et omkostnings-
dækkende niveau ved en ændring af luftfartsloven.
Der er således ikke angivet et præcist tidspunkt for, hvornår der skal
følges op på safety-afgiftsordningen.
Lov om buskørsel (buskørselsloven)
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, der dannede grund-
lag for lov nr. 306 af 25. marts 2025, der bl.a. ændrede buskørsels-
loven, at Transportministeriet vil udarbejde en evaluering af lovens
ændring af definitionen for erhvervsmæssig buskørsel og forenkling
af krav til chaufførvikarvirksomheder, som tilstræbes oversendt til
Folketinget 2 år efter lovens ikrafttrædelse.
Evalueringen forventes således oversendt senest den 1. april 2027.
Lov om godskørsel
(godskørselsloven)
Det fremgår af godskørselslovens § 2, stk. 4 jf. § 1, stk. 2, at trans-
portministeren hvert år udarbejder en redegørelse til Folketinget
om den nationale tilladelsesordning for varebiler. Der er tale om en
årligt tilbagevendende opgave.
Forsøgsordning for selvkørende motorkøretøjer (færdselsloven)
Med lov nr. 566 af 27. maj 2025 om ændring af færdselsloven blev
der bl.a. indført hjemmel til en forsøgsordning med selvkørende mo-
torkøretøjer. Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at
transportministeren vil sørge for, at forsøgsordningen løbende bli-
ver evalueret.
Evalueringerne vil ske efterhånden som der indsamles erfaringer
som led i de tilladelser, der bliver udstedt.
Forsøgsordning for selvkørende enheder (færdselsloven)
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 513: Spm. om ministeren vil oversende en oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet overvågning, eller hvor der på anden vis er besluttet eller givet tilsagn om lovevaluering/-overvågning, med angivelse af temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for enkelte initiativ
3075308_0003.png
Side 3/4
Med lov nr. 566 af 27. maj 2025 om ændring af færdselsloven blev
der bl.a. indført hjemmel til en forsøgsordning for selvkørende en-
heder. Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at der 5 år
efter ikrafttrædelse af lovændringen foretages en evaluering af ord-
ningen, der kan danne grundlag for en politisk stillingtagen til, om
ordningen skal fortsætte uændret, justeres, ophæves eller udvides.
Evalueringen vil bl.a. skulle fokusere på indvirkningen af kørsel med
selvkørende enheder på trafikbilledet, herunder samspillet med øv-
rige trafikanter, eventuelle uheld og hændelser, samt omfanget og
udbredelsen af kørsel med selvkørende enheder på de afgrænsede
områder.
Forsøgsordning med dobbelttrailervogntog (færdselsloven)
Med lov nr. 1570 af 12. december 2023 om ændring af færdselsloven
blev der indført hjemmel til, at der kan udføres forsøg med dobbelt-
trailervogntog på udvalgte strækninger. Det fremgår af bemærknin-
gerne til lovforslaget, at forsøget forventes påbegyndt i 1. halvår af
2024 og vil løbe i 5 år, hvorefter forsøgsordningen evalueres.
Den frivillige alkolåsordning (færdselsloven)
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, der dannede grund-
lag for lov nr. 695 af 8. juni 2017 om ændring af færdselsloven, at
reglerne for den frivillige alkolåsordning skal evalueres 2 år efter lo-
vens ikrafttrædelse.
Evalueringen pågår fortsat.
Taxilov
Af bemærkningerne til lovforslaget, der dannede grundlag for lov nr.
1538 af 19. december 2017 fremgår det, at taxiloven skal evalueres
flere gange med henblik på løbende at følge udviklingen på marke-
det.
Loven evalueres løbende, og det kan oplyses, at den seneste evalue-
ring vedrørte den generelle liberalisering af taxiloven og bl.a. indfø-
relsen af sprogkrav.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 513: Spm. om ministeren vil oversende en oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet overvågning, eller hvor der på anden vis er besluttet eller givet tilsagn om lovevaluering/-overvågning, med angivelse af temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for enkelte initiativ
3075308_0004.png
Side 4/4
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen