Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
3061714_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
2. september 2025
2025-3690
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. august stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rasmus Jarlov (KF).
Spørgsmål nr. 512:
Kan ministeriet lave en analyse af, hvor meget trafikken på Køgevej
vil blive belastet, når der kommer 1.000 nye arbejdspladser på Fly-
vestation Skalstrup? Analysen bedes indeholde estimater for, hvor
meget det vil forlænge køretiden fra Snoldelev til Holbæk-motorve-
jen ved Roskilde S-afkørslen i myldretiden og på andre tidspunk-
ter.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der svarer føl-
gende.
”Flere
arbejdspladser på Flyvestation Skalstrup vil, ud fra de givne
forudsætninger, føre til en stigning i bilture til og fra flyvestationen
på ca. 1.100 ture på en hverdag.
I dag kører der omkring 21.700 køretøjer på Køgevej nord for flyve-
stationen. Trafikken mod Roskilde er størst i morgenmyldretiden,
og trafikken mod Køge er størst i eftermiddagsmyldretiden.
I spidstimen om morgenen kører der 1.200 køretøjer mod Roskilde
og i spidstimen om eftermiddagen kører der lidt over 900 køretøjer
i retning mod Køge. Det må lægges til grund, at de ekstra ture der
skabes, som følge af de nye arbejdspladser, også vil medføre flest
ture i myldretiderne. Retningsfordelingen vil dog være anderledes
mellem flyvestationen og Roskilde, da trafikken om morgenen må
formodes at være sydgående og om eftermiddagen nordgående.
Det betyder, at konsekvensen ved den øgede trafik er begrænset, da
der stadig vil være ledig kapacitet på vejen. Mellem flyvestationen
og Snoldelev vil effekten være større, men trafikmængden er her la-
vere.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 512: MFU spm. om ministeriet vil lave en analyse af, hvor meget trafikken på Køgevej vil blive belastet, når der kommer 1.000 nye arbejdspladser på Flyvestation Skalstrup
3061714_0002.png
Side 2/2
Den øgede mængde trafik kan dog potentielt give øget trængsel i
signalanlæggene på strækningen, da der allerede i dag er registre-
ret trængselsproblemer i krydsene ved tilslutningsanlægget til Hol-
bækmotorvejen. Det skal bemærkes, at der i forbindelse med Infra-
strukturplan 2035 er afsat midler fra puljen til bedre trafikal sam-
menhæng mellem land og by, til at ombygge tilslutningsanlægget
ved Holbækmotorvejen for bedre at kunne håndtere trafikmæng-
den og mindske trængsel.
Den gennemsnitlige køretid mellem Snoldelev og frem mod tilslut-
ningsanlægget ved Holbækmotorvejen vil øges minimalt, med en
forlænget køretid på under 10 sekunder i myldretiden, mens der
ikke vil være nogen forskel uden for myldretiden.
Med aftale om Infrastrukturplan 2035 blev det besluttet, at der i
2028 igangsættes en forundersøgelse af opgradering af Rute 6 mel-
lem Solrød og Roskilde, hvor der bl.a. bliver set på mulighederne
for at opgradere strækningen til 2+1 vej med en hastighedsgrænse
på enten 90 eller 100 km/t. Her vil der også tages højde for den
forøgede aktivitet ved Flyvestation Skalstrup.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen