Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
2. september 2025
2025-3690
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. august stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rasmus Jarlov (KF).
Spørgsmål nr. 512:
Kan ministeriet lave en analyse af, hvor meget trafikken på Køgevej
vil blive belastet, når der kommer 1.000 nye arbejdspladser på Fly-
vestation Skalstrup? Analysen bedes indeholde estimater for, hvor
meget det vil forlænge køretiden fra Snoldelev til Holbæk-motorve-
jen ved Roskilde S-afkørslen i myldretiden og på andre tidspunk-
ter.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der svarer føl-
gende.
”Flere
arbejdspladser på Flyvestation Skalstrup vil, ud fra de givne
forudsætninger, føre til en stigning i bilture til og fra flyvestationen
på ca. 1.100 ture på en hverdag.
I dag kører der omkring 21.700 køretøjer på Køgevej nord for flyve-
stationen. Trafikken mod Roskilde er størst i morgenmyldretiden,
og trafikken mod Køge er størst i eftermiddagsmyldretiden.
I spidstimen om morgenen kører der 1.200 køretøjer mod Roskilde
og i spidstimen om eftermiddagen kører der lidt over 900 køretøjer
i retning mod Køge. Det må lægges til grund, at de ekstra ture der
skabes, som følge af de nye arbejdspladser, også vil medføre flest
ture i myldretiderne. Retningsfordelingen vil dog være anderledes
mellem flyvestationen og Roskilde, da trafikken om morgenen må
formodes at være sydgående og om eftermiddagen nordgående.
Det betyder, at konsekvensen ved den øgede trafik er begrænset, da
der stadig vil være ledig kapacitet på vejen. Mellem flyvestationen
og Snoldelev vil effekten være større, men trafikmængden er her la-
vere.