Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
3064088_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
5. september 2025
2025-3551
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. august 2025 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Jens Meilvang (LA).
Spørgsmål nr. 498:
Hvilke konsekvenser vil det have for økonomien i Femern Bælt-for-
bindelsen, hvis det gøres gratis at køre over Storebælt?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Sund & Bælt Holding A/S, der op-
lyser følgende:
”Effekten på økonomien i Femern Bælt-forbindelsen
kan ikke op-
gøres ud fra tilgængelige trafikprognoser, da gratis passage over
Storebæltsforbindelsen ikke indgår blandt de trafikscenarier, der
tidligere er blevet analyseret.
Det lægges til grund, at staten indfrier den udestående rentebæ-
rende nettogæld i A/S Storebælt på 15,9 mia. kr. pr. ultimo 2024.
Der vil også skulle være dækning for drifts- og vedligeholdelsesud-
gifter, reinvesteringer samt færgegarantier på Storebæltsforbindel-
sen i størrelsesorden 600-900 mio. kr. årligt (2022-priser), jf. tidli-
gere svar på spørgsmål 1 til B189 af 8. april 2022. Dette beløb for-
ventes at stige i takt med, at Storebæltsforbindelsen som følge af
alder og slid kræver stadig mere vedligehold.
Udbyttebetalinger fra A/S Storebælt indgår derudover i medfinan-
sieringen af Infrastrukturplan 2035, hvor der samlet set udestår
udbyttebetalinger for 6,3 mia. kr. (i 2021-priser).
Det er ikke vurderet, hvilke EU-konkurrenceretlige reguleringer,
der skal overvejes som følge af en sådan beslutning.
Takstnedsættelser på Storebæltsforbindelsen vil betyde, at trafik-
overflytningen til Femern Bælt-forbindelsen vil blive reduceret, og
derudover kan der være et tilbageløb af trafik fra eksisterende
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 499: Spm. om, hvornår Storebæltsforbindelsen ville have været betalt af, hvis man havde undladt at udlodde udbytter fra Storebælt A/S til andre formål
3064088_0002.png
Side 2/2
færgeruter. I det omfang, at kørselsomkostningen ved omvejskør-
sel på den 160 km længere strækning over Storebæltsforbindelsen
er lavere end prisen ved at benytte Femern Bælt-forbindelsen, må
det formodes, at en del af bilisterne vil benytte Storebæltsforbin-
delsen. Det vil særligt gælde for personbiler, mens lastbiler skal
opnå en besparelse, der modsvarer væsentligt højere omkostninger
ved at køre den længere strækning. Hertil kommer hensynet til
køre-/hviletidsreglerne.
I modsat retning trækker, at der samlet set vil være begrænset ka-
pacitet på den Fynske Motorvej.
I forbindelse med takstnedsættelsen på Storebælt fra 2018 til 2023
på i alt 25 pct. blev der bestilt en konsekvensberegning hos
Intraplan af de trafikale effekter på Femern Bælt-forbindelsen, ba-
seret på den oprindelige FTC-trafikprognose fra 2014.Trafikanaly-
sen viste (jf. også svar på spørgsmål 4 til B189 af 8. april 2022), at
en takstnedsættelse på 25 pct. på Storebæltsforbindelsen vil føre til
en lavere mængde overført trafik til Femern Bælt-forbindelsen,
hvor personbilstrafikken samlet set reduceres med 6,3 pct. og bus-
trafikken med 5,7 pct., mens der ingen effekt er for lastbiler.
Effekten af takstnedsættelsen på Storebæltsforbindelsen kan ikke
skaleres op til gratis passage, da det er uden for trafikanalysens
gyldighedsområde.
Jo mere trafik, der flytter fra Femern Bælt-forbindelsen til Store-
bæltsforbindelsen som følge af gratis passage på Storebælt, jo mere
vil vejtrafikindtægterne på Femern Bælt-forbindelsen således alt
andet lige blive reduceret.”
Hvis det gøres gratis at benytte Storebæltsforbindelsen, vil det end-
videre kunne få konsekvenser for en eventuel fast Kattegatforbin-
delse, idet den mulige brugerbetaling vil blive væsentligt reduceret.
Jeg vedlægger til udvalgets orientering en kopi af svaret af 8. april
2022 på spørgsmål 1 og en kopi af svaret af 7. april 2022 på spørgs-
mål 4 vedrørende B 189
Forslag til folketingsbeslutning om, at
Storebæltsbroen skal være gratis at køre over (borgerforslag).
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen