Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
5. september 2025
2025-3551
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. august 2025 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Jens Meilvang (LA).
Spørgsmål nr. 498:
Hvilke konsekvenser vil det have for økonomien i Femern Bælt-for-
bindelsen, hvis det gøres gratis at køre over Storebælt?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Sund & Bælt Holding A/S, der op-
lyser følgende:
”Effekten på økonomien i Femern Bælt-forbindelsen
kan ikke op-
gøres ud fra tilgængelige trafikprognoser, da gratis passage over
Storebæltsforbindelsen ikke indgår blandt de trafikscenarier, der
tidligere er blevet analyseret.
Det lægges til grund, at staten indfrier den udestående rentebæ-
rende nettogæld i A/S Storebælt på 15,9 mia. kr. pr. ultimo 2024.
Der vil også skulle være dækning for drifts- og vedligeholdelsesud-
gifter, reinvesteringer samt færgegarantier på Storebæltsforbindel-
sen i størrelsesorden 600-900 mio. kr. årligt (2022-priser), jf. tidli-
gere svar på spørgsmål 1 til B189 af 8. april 2022. Dette beløb for-
ventes at stige i takt med, at Storebæltsforbindelsen som følge af
alder og slid kræver stadig mere vedligehold.
Udbyttebetalinger fra A/S Storebælt indgår derudover i medfinan-
sieringen af Infrastrukturplan 2035, hvor der samlet set udestår
udbyttebetalinger for 6,3 mia. kr. (i 2021-priser).
Det er ikke vurderet, hvilke EU-konkurrenceretlige reguleringer,
der skal overvejes som følge af en sådan beslutning.
Takstnedsættelser på Storebæltsforbindelsen vil betyde, at trafik-
overflytningen til Femern Bælt-forbindelsen vil blive reduceret, og
derudover kan der være et tilbageløb af trafik fra eksisterende