Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
2. september 2025
2025-3542
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. august 2025 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Jens Meilvang (LA).
Spørgsmål nr. 497:
Vil ministeren kommentere artiklen ’Fra fremskridt til frustration:
Vognmænd tvinges til at vente på
egne penge’, bragt af Transport-
magasinet.dk den 5. august 2025, og tilkendegive, om man ikke
kan finde en mindre bureaukratisk måde at administrere tilskuds-
puljer på, så man kan tage højde for den her slags uforudsete begi-
venheder?
Svar:
Formålet med puljen til grøn omstilling af tung vejtransport er at
fremskynde omstillingen af vejgodstransporten på en så enkel og
ubureaukratisk måde som muligt. I udformningen af puljen er der
foretaget en afvejning mellem ønsket om fleksibilitet for tilskuds-
modtagerne og behovet for at holde de administrative omkostnin-
ger nede. Øget fleksibilitet, for eksempel i form af deludbetalinger,
medfører typisk højere administrationsomkostninger. Puljens krav
og udformning er derfor valgt med det formål at få midlerne ud at ar-
bejde hurtigt og sikre mest mulig grøn omstilling for pengene.
Der er dog allerede indbygget en vis fleksibilitet i ordningen. Det er
eksempelvis muligt at få udbetalt støtte separat til henholdsvis de-
potladning og nulemissionslastbiler, hvis begge elementer indgår i
det samlede projekt.
Jeg er bekendt med, at der er opstået nogle få situationer, hvor til-
skudsmodtagere til
2024-puljen til grøn omstilling af tung vej
trans-
port
har måtte vente på udbetalingen af tilskud grundet uforudsete
omstændigheder. Det er i de tilfælde, hvor de har fået tilsagn om
tilskud til nulemissionslastbiler fra forskellige producenter, der har
vist sig at blive leveret på meget forskellige tidspunkter. Her mod-
tager de først støtte, når sidste lastbil er modtaget.