Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
3057583_0001.png
Notat
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Bidrag til besvarelse af TRU-spørgsmål 494
Transportministeriet har i en mail af 11. august 2025 anmodet om et bidrag til
besvarelse af TRU-spørgsmål 494.
TRU-spørgsmål 494:
Vil ministeren redegøre for, hvor mange togpassagerer der blev berørt af
forsinkelser på deres togrejse som følge af oversvømmelser på skinnerne
mellem Ringsted og Slagelse den 22. juli 2025, og hvordan DSB informerede
om rejseforsinkelserne, og i hvilket omfang det lykkedes at sikre, at
passagererne kunne gennemføre deres planlagte togrejse? Redegørelsen bør
også omfatte, hvorfor passagerer ikke blev informeret over højtaleranlægget
på Slagelse Station, hvorfor der ikke blev informeret på engelsk, hvorfor at et
togsæt, der stod og kørte i tomgang på Slagelse Station i mere end 1�½ time,
ikke blev anvendt til at transportere passagerer til Jylland og Fyn, hvorfor der
ikke i København ved togafgang 18.32 blev informeret om, at der ville være
togbus på en del af rejsen, om DSB brugte viden om antal passagerer i togene
til at sikre, at passagerer blev transporterer videre med tog på de skinner, der
ikke er omfattet af oversvømmelse, om det er rimeligt, at togpassagerer, der
er efterladt på perronen i Slagelse, ikke får information om, de kan komme til
Jylland samme aften/nat eller har udsigt til at strande i Odense?
DSB’s og Banedanmarks bemærkninger
Den 22. juli 2025 ved 17:30-tiden indmeldte en lokomotivfører på et godstog,
at der var meget vand i grøften på strækningen mellem Slagelse og Sorø.
Banedanmark sendte derfor en sporvagt for at besigtige sporet på
strækningen.
Sporvagten standsede togdriften i begge retninger mellem Slagelse og
Ringsted kl. 18:35. På dette tidspunkt var der ingen prognose for, hvor længe
sporene ville være lukkede. De blev åbnet igen samme aften kl. 23:33 – dog
med en hastighedsbegrænsning på 40 km/t på fire kilometer af strækningen
mellem Slagelse og Ringsted.
Idet strækningen mellem Slagelse og Ringsted er en vigtig del af trafikken
mellem landsdelene, påvirkede hændelsen også DSB’s kunder i andre dele af
landet, da DSB’s togmateriel og dertilhørende personale ikke kunne nå frem til
stationerne hhv. øst for Ringsted og vest for Slagelse. Derfor blev mange af
DSB’s kunder ramt af forsinkelser og aflysninger den pågældende aften.
Koncern-
sekretariatet
15. august 2025
DSB
Telegade 2
2630 Taastrup
CVR 25 05 00 53
Tel: 24689042
[email protected]
www.dsb.dk
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 494: MFU spm. om, hvor mange togpassagerer der blev berørt af forsinkelser på deres togrejse som følge af oversvømmelser på skinnerne mellem Ringsted og Slagelse den 22. juli 2025
3057583_0002.png
Det er DSB’s vurdering, at ca. 4500 rejsende på strækningen mellem Ringsted
og Slagelse blev berørt i større eller mindre grad af hændelsen. Det skal
bemærkes, at vurderingen er behæftet med stor usikkerhed.
Henset til hændelsens karakter aktiverede DSB kundeberedskabet, og der blev
sendt en medarbejder til Ringsted og Slagelse Station – som var fremme ca.
kl. 20:45. I samme ombæring bestilte DSB ved 19-tiden 40 togbusser, som
blev vurderet nødvendige for at kunne transportere det antal kunder, der var
forventet til trafikken mellem Ringsted, Sorø og Slagelse. Desværre havde
DSB’s leverandør af togbusser alene 14 busser til rådighed på tidspunktet,
hvoraf to busser blev disponeret til DSB’s kunder mod Hamborg. De første tre
togbusser afgik fra Slagelse Station ca. kl. 20:15, men måtte desværre
efterlade nogle kunder på stationen.
DSB’s hjemmeside var opdateret ved 19-tiden med information om
hændelsen, og som løbende blev opdateret. Desuden blev Rejseplanen og
Banedanmarks MitTog-app opdateret med information om hændelsen. På
stationerne blev den første information givet til kunderne i form af
højttalerinformation kl. 18:47 – 12 min. efter, at sporene blev lukket. Fra kl.
18:54 var der bundtekster på stationernes skærme om hændelsen.
Trafikinformation på Slagelse Station
DSB’s og Banedanmarks trafikinformationsenhed producerede højttalerudkald
til Slagelse Station, som skulle have været bragt på stationen klokken 18:47.
Desværre gik højttalerne på Slagelse Station i stykker samme aften – muligvis
på grund af vand – hvilket betød, at der ikke var højttalerudkald til kunderne
på denne station.
Fra kl. 18:54 var der information nederst på stationens skærme om
driftssituationen – i første omgang om, at der ikke kørte tog mellem Ringsted
og Slagelse Station grundet vand i sporet. Teksten blev løbende opdateret om
bestilling af togbusser og efterfølgende om, at togbusserne var kommet i drift.
Denne information var også tilgængelig i Banedanmarks MitTog-app.
Som nævnt ovenfor blev der på DSB’s hjemmeside løbende givet information
specifikt for Slagelse Station om hændelsen. Fra ca. kl. 20:45 var der en DSB-
medarbejder til stede på Slagelse Station, som kunne hjælpe og vejlede
kunderne.
DSB og Banedanmark skal beklage, hvis ikke alle kunder, som ventede på
Slagelse Station, fik information om muligheden for at komme videre med tog
på deres rejse, efter at de havde været med togbus.
Trafikinformation på København H
Der blev informeret om hændelsen både i højttalerne og på skærmene på
København H. For eksempel blev der kl. 19:29 bragt et rådgivende
Side 2/4
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 494: MFU spm. om, hvor mange togpassagerer der blev berørt af forsinkelser på deres togrejse som følge af oversvømmelser på skinnerne mellem Ringsted og Slagelse den 22. juli 2025
3057583_0003.png
højttalerudkald, som henviste rejsende mod Fyn og Jylland til at tage
InterCity-toget mod Middelfart kl. 19:50. I samme udkald blev der informeret
om, at afgangen kun kørte til Ringsted, hvorfra der skulle skiftes til en togbus.
I bunden af skærmene på stationen fremgik information om, at der ikke kørte
tog mellem Ringsted, Sorø og Slagelse, og at det kun var InterCity-tog, som
kørte fra Slagelse mod Fyn og Jylland, mens der var indsat togbusser mellem
Ringsted og Slagelse.
Nedenfor fremgår et billede af en afgangsskærm på København H klokken
19:49 den 22. juli 2025.
Der blev ikke informeret om, at der var indsat togbusser på en del af
strækningen mellem Roskilde og Ringsted på afgangen fra København H, kl.
18:32, da strækningen først blev spærret fra kl. 18:35.
Trafikinformation på engelsk
I henhold til DSB’s servicestandard skal togfører og/eller lokomotivfører
foretage udkald på engelsk og eventuelt tysk ved driftsforstyrrelser som
denne, hvor der enten skal skiftes til andet tog eller togbus. DSB skal beklage,
hvis dette ikke er sket på alle de berørte afgange.
Tog som holdt i tomgang på Slagelse Station
DSB’s tog holder normalt ikke i tomgang, når de er taget ud af drift, men hvis
der f.eks. er kunder i toget, så er de tændt for kunne holde toget køreklart,
men også for at sikre, at klima- og højtaleranlægget i toget fungerer, at der er
lys og fungerende toiletter samt strøm i stikkontakterne. Da det ikke var
muligt at få personale frem til det pågældende tog, kørte det ikke videre.
Side 3/4
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 494: MFU spm. om, hvor mange togpassagerer der blev berørt af forsinkelser på deres togrejse som følge af oversvømmelser på skinnerne mellem Ringsted og Slagelse den 22. juli 2025
3057583_0004.png
Opfølgning på hændelsen
DSB’s og Banedanmarks Trafikinformationscenter følger altid op på større
hændelser, hvilket også er sket i dette tilfælde.
Opsamlingen på hændelsen den 22. juli 2025 viste, at trafikinformationen
overordnet set havde fungeret tilfredsstillende under de givne forudsætninger,
bortset fra udfordringerne med højttaleranlægget på Slagelse Station.
Det skal bemærkes, at der skete en række hændelser på fjern- og
regionalbanen den samme aften, som påvirkede trafikken og som
Trafikinformationscenteret skulle informere om:
Et sporskifte på Odense Station stod under vand (ved 17:30-tiden).
En selvmordstruet person på Holbæk Station, som lukker trafikken
(ved 18:15-tiden).
Meldinger om blokfejl og alarmer om vand mellem Korsør Station og
Sprogø (ved 19:15-tiden).
Udfordringer med Banedanmarks sikringsanlæg ved Vojens Station
pga. kraftigt regnvejr (ved 19:30-tiden).
Det kan oplyses, at de kunder, som blev påvirket af hændelsen, kan gøre brug
af DSB’s Rejsetidsgaranti, der giver ret til kompensation ved en forsinkelse på
mere end 30 minutter. Desuden tilbyder DSB at refundere rimelige udgifter til
forplejning ved forsinkelser på 60 minutter eller mere.
Side 4/4