Notat
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Bidrag til besvarelse af TRU-spørgsmål 494
Transportministeriet har i en mail af 11. august 2025 anmodet om et bidrag til
besvarelse af TRU-spørgsmål 494.
TRU-spørgsmål 494:
Vil ministeren redegøre for, hvor mange togpassagerer der blev berørt af
forsinkelser på deres togrejse som følge af oversvømmelser på skinnerne
mellem Ringsted og Slagelse den 22. juli 2025, og hvordan DSB informerede
om rejseforsinkelserne, og i hvilket omfang det lykkedes at sikre, at
passagererne kunne gennemføre deres planlagte togrejse? Redegørelsen bør
også omfatte, hvorfor passagerer ikke blev informeret over højtaleranlægget
på Slagelse Station, hvorfor der ikke blev informeret på engelsk, hvorfor at et
togsæt, der stod og kørte i tomgang på Slagelse Station i mere end 1�½ time,
ikke blev anvendt til at transportere passagerer til Jylland og Fyn, hvorfor der
ikke i København ved togafgang 18.32 blev informeret om, at der ville være
togbus på en del af rejsen, om DSB brugte viden om antal passagerer i togene
til at sikre, at passagerer blev transporterer videre med tog på de skinner, der
ikke er omfattet af oversvømmelse, om det er rimeligt, at togpassagerer, der
er efterladt på perronen i Slagelse, ikke får information om, de kan komme til
Jylland samme aften/nat eller har udsigt til at strande i Odense?
DSB’s og Banedanmarks bemærkninger
Den 22. juli 2025 ved 17:30-tiden indmeldte en lokomotivfører på et godstog,
at der var meget vand i grøften på strækningen mellem Slagelse og Sorø.
Banedanmark sendte derfor en sporvagt for at besigtige sporet på
strækningen.
Sporvagten standsede togdriften i begge retninger mellem Slagelse og
Ringsted kl. 18:35. På dette tidspunkt var der ingen prognose for, hvor længe
sporene ville være lukkede. De blev åbnet igen samme aften kl. 23:33 – dog
med en hastighedsbegrænsning på 40 km/t på fire kilometer af strækningen
mellem Slagelse og Ringsted.
Idet strækningen mellem Slagelse og Ringsted er en vigtig del af trafikken
mellem landsdelene, påvirkede hændelsen også DSB’s kunder i andre dele af
landet, da DSB’s togmateriel og dertilhørende personale ikke kunne nå frem til
stationerne hhv. øst for Ringsted og vest for Slagelse. Derfor blev mange af
DSB’s kunder ramt af forsinkelser og aflysninger den pågældende aften.
Koncern-
sekretariatet
15. august 2025
DSB
Telegade 2
2630 Taastrup
CVR 25 05 00 53
Tel: 24689042
www.dsb.dk