Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
3061797_0001.png
2. september 2025
J.nr. 2025 - 5280
Til Folketinget
Transportudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 493 af 18. juli 2025 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Kenneth Fredslund Petersen (DD).
Rasmus Stoklund
/ Kathrine Waage
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 493: Spm., om at forholde sig til den situation, som mange virksomheder befinder sig i, hvor en ansøgning om fritagelse for betaling af vejafgift først kan søges efter, at køretøjet er registreret og har fået nummerplade, hvorefter Motorstyrelsen oplyser en behandlingstid på op til 60 dage
3061797_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren forholde sig til den situation, som mange virksomheder befinder sig i, hvor
en ansøgning om fritagelse for betaling af vejafgift først kan søges efter, at køretøjet er
registreret og har fået nummerplade, hvorefter Motorstyrelsen oplyser en behandlingstid
på op til 60 dage, herunder om det er ministerens opfattelse, at virksomhederne i denne
periode skal installere udstyr og betale vejafgift for køretøjer, der efter alt at dømme vil
blive fritaget for vejafgiften, blot for senere at skulle afmontere udstyret og vente på tilba-
gebetaling? Hvis ikke det er tilfældet, bedes ministeren redegøre for ministerens plan for at
lukke det pågældende hul i lovgivningen, som pålægger virksomhederne en betydelig og
unødvendig økonomisk byrde.
Svar
Indledningsvist vil jeg gerne understrege, at vejafgift naturligvis kun skal betales for køre-
tøjer, der er afgiftspligtige. Jeg kan desuden henvise til følgende oplysninger fra Motorsty-
relsen:
”Den
1. januar 2025 trådte vejafgiftsordningen i kraft for køretøjer, som anvendes til gods-
transport, og som har en teknisk tilladt totalvægt på 12.000 kg eller derover, jf. § vejafgifts-
lovens § 1, stk. 1.
Efter vejafgiftsloven § 10 a kan Motorstyrelsen på anmodning træffe afgørelse om, at et
køretøj falder uden for det afgiftspligtige område, fx fordi det ikke benyttes til godstrans-
port, eller om et køretøj, der ellers er omfattet, er fritaget for afgift efter § 1, stk. 2.
Det er muligt at anmode om en sådan afgørelse, så snart køretøjet er oprettet i Motorregi-
stret
også før det indregistreres med nummerplader. Dermed kan der ansøges om en
afgørelse, allerede når køretøjet er afmeldt i forbindelse med ejerskifte, men også hvis det
først senere skal indregistreres. Hvis det med afgørelsen konstateres, at køretøjet ikke er
omfattes af det afgiftspligtige område, eller køretøjet fritages for afgift, kan ejeren dermed
undgå at købe og installere det krævede udstyr.
For at sikre en bedre vejledning om dette, vil Motorstyrelsen fremover tydeliggøre på an-
søgningsblanketten, at der kan ansøges om en afgørelse, inden køretøjet har fået nummer-
plader. Motorstyrelsen vil også tydeliggøre, at ansøgere med fordel kan oplyse, at køretøjet
er under indregistrering, så Motorstyrelsen kan prioritere sagen.
Sagsbehandlingstiden kan være
op til
60 dage. Dette betyder, at de 60 dage ikke er den
gennemsnitlige sagsbehandlingstid, men er udtryk for den maksimale sagsbehandlingstid
for sager, der vedrører afgiftspligt eller -fritagelse. I de 60 dage indgår bl.a. tid til, at ansø-
geren kan indsende eventuelle manglende oplysninger samt en 15 dages partshøringsfrist,
hvis der ikke kan gives medhold.
Ved vejafgiftsordningens ikrafttræden den 1. januar 2025 modtog Motorstyrelsen mange
ansøgninger, hvilket gav længere sagsbehandlingstider. Efter tilpasning til de nye
Side 2 af 3
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 493: Spm., om at forholde sig til den situation, som mange virksomheder befinder sig i, hvor en ansøgning om fritagelse for betaling af vejafgift først kan søges efter, at køretøjet er registreret og har fået nummerplade, hvorefter Motorstyrelsen oplyser en behandlingstid på op til 60 dage
3061797_0003.png
arbejdsgange er sagsbehandlingstiden nu væsentligt kortere og kan i enkle sager, hvor der
kan gives medhold, være på blot få dage. Mere komplekse sager kan dog fortsat tage op til
60 dage.”
Side 3 af 3