Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
3059484_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
28. august 2025
2025-3197
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 1. juli 2025 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikke-medlem af udvalget (MFU)
Mikkel Bjørn (DF).
Spørgsmål nr. 486:
Vil ministeren
med bidrag fra transportministeren - kommentere
artiklen »10-årige Johan ramt af flugtbilist, da han cyklede hjem fra
skole« bragt af TV 2 Øst den 28. juni 2025, herunder de følgende
udtalelser fra drengens far: »Politiet siger til mig, at det nok højest
kan resultere i en bøde«, »Men det må ikke kun være en bøde. Jeg
mener, at en ubetinget frakendelse af kørekortet må være på plads«
og »Vi kan jo alle komme ud for en ulykke, men det at man bare
gasser op og kører videre, det gør mig vred«? Og vil ministeren på
baggrund heraf redegøre for, om ministeren er enig med den pågæl-
dende borger samt med spørgeren i, at der er behov for at skærpe
straffen for flugtbilister?
Svar:
Færdselslovens § 9 indeholder forpligtelserne for trafikanterne, der
med eller uden egen skyld er indblandet i et færdselsuheld.
En trafikant, der er indblandet i et færdselsuheld, har herefter altid
pligt til straks at standse, jf. § 9, stk. 1.
Overtrædelse af pligten til at standse ved færdselsuheld i § 9, stk. 1,
straffes med bøde, jf. § 118, stk. 1, nr. 1. Bøden udmåles i praksis
som udgangspunkt til 5.000 kr.
§ 9, stk. 2, nr. 1-6, indeholder endvidere en række øvrige pligter i
forbindelse med færdselsuheld, herunder blandt pligt til at yde
hjælp til personer, der kan være kommet til skade, jf. § 9, stk. 2, nr.
1.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 486: MFU spm. om ministeren vil kommentere artiklen »10-årige Johan ramt af flugtbilist, da han cyklede hjem fra skole« bragt af TV 2 Øst den 28. juni 2025
3059484_0002.png
Side 2/2
Manglende overholdelse af hjælpepligten i § 9, stk. 2, nr. 1, straffes
efter § 117 d, stk. 1, med fængsel indtil 1 år, under formildende om-
stændigheder dog med bøde.
Det fremgår af forarbejderne til § 9, stk. 2, nr. 1 (lovforslag
2007/164, de almindelige bemærkninger, pkt. 2.2.1), at der i til-
fælde, hvor der er sket ikke ubetydelig personskade, som udgangs-
punkt straffes med en ubetinget frihedsstraf på 10 til 20 dages
fængsel, som efter omstændighederne kan gøres betinget, eller,
hvis der foreligger yderligere formildende omstændigheder, med
en bøde på 5.000 kr.
Formildende omstændigheder kan f.eks. foreligge, hvis det viser
sig, at ingen er kommet til skade, eller hvis der alene er opstået
ubetydelig skade. Det forudsætter dog, at den pågældende trafi-
kant, under hensyn til de nærmere omstændigheder ved uheldet,
har haft god grund til at antage, at uheldet ikke har medført nogen
personskade af betydning.
Manglende overholdelse af hjælpepligten medfører desuden betin-
get frakendelse af førerretten, medmindre der foreligger formil-
dende omstændigheder. Undladelse af at yde hjælp vil i alvorlige
tilfælde kunne udgøre en overtrædelse af straffelovens § 253, stk. 1,
jf. stk. 2. Det straffes efter denne bestemmelse med op til 2 års
fængsel, hvis en person flygter fra et færdselsuheld, hvor der er til-
føjet betydelig personskade.
Flugt fra færdselsuheld efter § 253, stk. 1, jf. stk. 2 medfører derud-
over ubetinget frakendelse af førerretten efter færdselslovens § 126,
stk. 1 nr. 5.
Overtrædelse af standse- og hjælpepligten kan variere betydeligt i
både grovhed og omstændigheder. Den brede sanktionsramme i de
gældende regler sikrer, at sanktionerne kan tilpasses den enkelte
sags konkrete karakter og omstændigheder.
Jeg har derfor for nuværende ikke planer om at skærpe sanktioner
for overtrædelse af færdselslovens standse- og hjælpepligt.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen