Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
3056200_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
18. august 2025
2025-3031
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af den 23. juni 2025 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kenneth Fredslund Petersen
(DD).
Spørgsmål nr. 478:
Vil ministeren oplyse, hvorledes det genanvendelige asfalt, BSM-
asfalt, adskiller sig fra mere gængs asfaltudlægning med hensyn til
tidspunkt for udførelse og hensyn til trafikafvikling?
Svar:
Jeg har forelagt det stillede spørgsmål for Vejdirektoratet, der har
oplyst mig følgende:
”Traditionelle varmblandede asfaltbærelag udlægges ofte ved luft-
temperaturer ned til 0-5 °C på de største anlægsprojekter. BSM-
materialet kan derimod ikke udlægges ved temperaturer under 5
°C, og internationale erfaringer anbefaler at temperaturen skal
være over 10 °C. I de danske specifikationer er der dog åbnet mu-
lighed for udlægning mellem 5 og 10 °C, mod at der tilsættes ekstra
cement for at opnå en passende styrke. Denne ekstra cementtilsæt-
ning øger CO2-aftrykket, og Vejdirektoratet prioriterer derfor, at
materialet kun udlægges ved temperaturer over 10 °C.
BSM er et bærelagsmateriale, der skal afdækkes med et slidlag, før
der kan køre trafik på dette. Anbefalingen er, at laget skal ligge i 2-
3 dage, før der udlægges asfalt ovenpå. I forbindelse med projekter,
hvor der så hurtigt som muligt skal arbejdstrafik eller almindelig
trafik på den aktuelle strækning, vil dette være en ulempe i forhold
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 478: Spm. om, hvorledes det genanvendelige asfalt, BSM-asfalt, adskiller sig fra mere gængs asfaltudlægning med hensyn til tidspunkt for udførelse og hensyn til trafikafvikling
3056200_0002.png
Side 2/2
til traditionel varmblandet asfalt, hvor man kan køre på laget se-
nest dagen efter udlægning.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen