Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
3055009_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
12. august 2025
2025-3003
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. juni 2025 stillet mig følgende
spørgsmål, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Thomas Jensen (S).
Spørgsmål nr. 471:
Kan ministeren over for den parlamentariske arbejdsgruppe under
Transportudvalget om effektive høringsprocesser og i forlængelse
af svaret på TRU alm. del
spørgsmål 415 komme med eksempler
på miljøkonsekvensvurderinger ift. infrastrukturprojekter, hvor
miljøemnet ”befolkning” –
herunder sociale forhold - indgår i vur-
deringen?
Svar:
Jeg har til brug for min besvarelse indhentet bidrag fra Vejdirekto-
ratet og Banedanmark, som jeg kan henholde mig til.
Vejdirektoratet har oplyst mig følgende:
”I
Vejdirektoratets miljøkonsekvensvurderinger vurderes ikke kun
tekniske og naturfaglige forhold, også påvirkningen af mennesker
og lokalsamfundet spiller en central rolle. Temaet ”befolkning”
dækker blandt andet sundhed, trivsel, tilgængelighed og sociale
forhold og indgår fast i vurderingen på linje med f.eks. natur, klima
og landskab. I Vejdirektoratets miljøkonsekvensvurderinger bely-
ses flere elementer i denne sammenhæng:
Støj, luft og vibrationer:
Miljøpåvirkninger som støj, luftforure-
ning og vibrationer vurderes ud fra deres betydning for menne-
skers trivsel. I projekter med nærliggende boliger indgår typisk
tekniske beregninger og forslag til afbødning, f.eks. støjskærme el-
ler facadeisolering. Et eksempel er miljøkonsekvensvurderingen af
udvidelsen af Hillerødmotorvejen, hvor netop placering og ud-
formning af støjskærme har været et centralt fokuspunkt i miljø-
vurderingen for at reducere gener for naboerne.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 471: Spm. om ministeren kan komme med eksempler på miljøkonsekvensvurderinger ift. infrastrukturprojekter, hvor miljøemnet befolkning – herunder sociale forhold - indgår i vurderingen
3055009_0002.png
Side 2/3
Tilgængelighed og sammenhæng i nærområder:
Projekter kan
ændre adgangen til skoler, rekreative områder og lokale service.
Det vurderes i miljøkonsekvensvurderinger, hvordan forbindelser
opretholdes eller forbedres, f.eks. via nye stiforbindelser, underfø-
ringer og sikre krydsningsmuligheder. F.eks. har miljøkonsekvens-
vurderingen for udvidelse af Ring 4 Nord i københavnsområdet
haft et centralt fokus på at bevare sikre forbindelser for bløde trafi-
kanter ved at etablere stikrydsninger og underføringer. Lokale
workshops med interessenter har dannet grundlag for placering af
stikrydsninger.
Tryghed og rekreative kvaliteter:
Miljøkonsekvensvurderinger
vurderer, hvordan projektet påvirker borgernes adgang til
grønne
områder og oplevelsen af tryghed
f.eks. ved at se på belysning,
indretning af underføringer og ventefaciliteter ved stoppesteder. Et
konkret eksempel er etablering af en ladepark ved Fynske Motor-
vej, hvor Vejdirektoratet har anlagt en trappe ned til en lille sø,
hvor besøgende kan nyde naturen, mens de venter.
Visuelle forhold og boligmiljø:
Landskabsændringer og tab af ud-
sigt vurderes, ligesom der kan ske en vurdering af den forventede
effekt på nærliggende ejendomsværdier. Her kan visuelle afskærm-
ninger eller beplantning indgå som afbødning.
I det hele taget arbejder Vejdirektoratet med at tydeliggøre de
menneskelige og sociale påvirkninger i både indhold og formidling
af miljøkonsekvensvurdering, herunder gennem tidlig inddragelse
af borgere og lokale aktører.”
Banedanmark har oplyst følgende:
”Miljøemnet ”befolkning og menneskers sundhed”
indgår i VVM-
direktivets bilag IV, som indeholder mindstekravene til miljøkon-
sekvensvurderingsrapporten, jf. direktivets artikel 5 og 3. Miljøem-
net vil derfor som udgangspunkt være behandlet i Banedanmarks
miljøkonsekvensvurderinger. Sociale forhold er ikke et særskilt
punkt i bilaget.
Miljøkonsekvensvurderingsrapport skal dog kun indeholde de fak-
torer, der forventes at blive berørt i væsentlig grad, hvorfor Ba-
nedanmark i forbindelse med en miljøkonsekvensvurdering udar-
bejder et afgrænsningsnotat, der redegør for punkter, der skal un-
dersøges nærmere, samt begrundelse for de punkter, som ikke vur-
deres at blive berørt i væsentlig grad. Dette afgrænsningsnotat sen-
des i høring hos relevante myndigheder forud for udarbejdelsen af
miljøkonsekvensvurderingsrapporten.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 471: Spm. om ministeren kan komme med eksempler på miljøkonsekvensvurderinger ift. infrastrukturprojekter, hvor miljøemnet befolkning – herunder sociale forhold - indgår i vurderingen
3055009_0003.png
Side 3/3
Et eksempel på en miljøkonsekvensvurdering, hvor miljøemnet
”befolkning” er behandlet, er den supplerende miljøkonsekvens-
vurderingsrapport for projektet ’Aarhus H – Helhedsløsningen’ fra
2021, hvor miljøfaktorer med potentiel påvirkning for befolknin-
gen er belyst.”
Med venlig hilsen
Thomas Danielsen