Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
3055001_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
12. august 2025
2025-2939
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. juni 2025 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kenneth Fredslund Petersen (DD).
Spørgsmål nr. 465:
Vil ministeren redegøre for, hvad etableringen af førerløse S-tog
forventes at koste, og hvornår de førerløse S-tog forventes at blive
sat i drift?
Svar:
DSB’s etablering af
førerløse S-tog indgår i aftalen om Infrastruk-
turplan 2035 og drøftes løbende i forligskredsen, herunder i for-
hold til status for tidsplan og økonomi for projektet.
Spørgsmålet har været forelagt DSB, som oplyser:
”De
samlede programinvesteringer for Fremtidens S-bane er esti-
meret til ca. 29,4 mia. kr., som indeholder
investeringer i nye togsæt
opgradering af signalsystemet til fuldautomatisk drift
tilpasninger af den nuværende (konventionelle) infrastruk-
tur
øvrige investeringer i infrastruktur for at muliggøre fuldau-
tomatisk togdrift
investering i nyt værksted til det nye S-togsmateriel
programomkostninger
Ca. 85 pct. af den samlede investering vedrører erstatning af den
aldrende S-togsflåde og opgradering af den eksisterende infra-
struktur. De resterende ca. 15 pct. af investeringerne dækker om-
stillingen til fuldautomatisk drift på S-banen.
Idriftsættelse af fremtidens automatiske S-tog starter på Ringba-
nen og forventes at ske i 1. halvår 2032. Implementering af den
fuldautomatiske drift på samtlige linjer forventes afsluttet i 2040.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 465: Spm. om, hvad forventes etableringen af førerløse S-tog at koste, og hvornår de førerløse S-tog forventes at blive sat i drift
3055001_0002.png
Side 2/2
Det bemærkes at programmet for Fremtidens S-bane fortsat er i
udbudsfasen. Derfor er både de tekniske løsninger, leverancepla-
ner og økonomien fra hovedparten af tilbudsgiverne endnu ikke
fastlagt, ligesom en række af de enkelte projekttidsplaner fortsat er
under udvikling. Dette medfører selvsagt en iboende usikkerhed
ift. fastlæggelsen af den samlede økonomi og programplan, som lø-
bende skal opdateres i takt med, at de enkelte udbud afsluttes. Ho-
vedparten af de igangværende udbud afsluttes i løbet af 2026, og
først på det tidspunkt kendes de endelig tekniske løsninger, øko-
nomi og tidsplaner.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen