Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
3050770_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
7. juli 2025
2025-2808
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. juni 2025 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Hans
Kristian Skibby (DD).
Spørgsmål nr. 463:
Vil ministeren kommentere artiklen ”Udlændinge skal stoppes ved
Storebælt:
Men her er alle smuthullerne”, bragt af LastbilMagasi-
net.dk den 10. juni 2025, herunder svare på, om det er korrekt, at
udenlandske vognmænd med ubetalte vejafgifter kan køre i Dan-
mark uden at passere betalingsanlægget ved Storebælt og derved
omgå betalingen af ubetalte afgifter?
Svar:
Jeg har noteret mig artiklen fra Lastbilmagasinet, og jeg kan gene-
relt ikke genkende den fremstilling af passagenægtelsesbekendtgø-
relsen, som artiklen lægger til grund. Bekendtgørelsen er et klart
og nødvendigt skridt i arbejdet med at sikre, at udenlandske vogn-
mænd betaler deres vejafgiftsbøder på lige fod med danske vogn-
mænd. Med passagenægtelsesbekendtgørelsen gør vi det muligt for
Sund & Bælt Holding A/S at nægte køretøjer med ubetalte idømte
vejafgiftsbøder at passere Storebæltsforbindelsen, og sender på
den måde et tydeligt signal om, at det har konsekvenser ikke at be-
tale sine vejafgiftsbøder.
Jeg skal hermed kommentere nærmere på de forhold, der nævnes i
artiklen.
I artiklen henvises der blandt andet til, at køretøjer fra de nordiske
lande er undtaget fra passagenægtelsesbekendtgørelsen. Det er
korrekt, at bekendtgørelsen, som trådte i kraft den 1. juli 2025,
ikke finder anvendelse med hensyn til skyldnere, der er hjemmehø-
rende i Finland, Island, Norge eller Sverige. Det skyldes, at Dan-
mark har et samarbejde med Finland, Island, Norge og Sverige,
som gør det muligt, at danske afgørelser om bødestraf kan fuldbyr-
des, herunder inddrives, i de nævnte lande.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 463: MFU spm. om ministeren vil kommentere artiklen Udlændinge skal stoppes ved Storebælt: Men her er alle smuthullerne, bragt af LastbilMagasinet.dk den 10. juni 2025
3050770_0002.png
Side 2/2
Jeg har også noteret mig, at der i artiklen henvises til en såkaldt
”gummi-paragraf”,
fordi Sund & Bælt Holding A/S kan lade køre-
tøjer passere over Storebæltsforbindelsen, når hensyn til afviklin-
gen af trafikken eller øvrige særlige hensyn taler herfor. Dette kan
eksempelvis være nødvendigt for at mindske kødannelse og opret-
holde trafiksikkerheden i og omkring betalingsanlægget. Der kan
også være særlige hensyn til, at bestemte typer transporter ikke
nægtes passage over Storebæltsforbindelsen, eksempelvis for at
sikre hensynet til beskyttelse af dyr i forbindelse med transport.
Det fremgår af artiklen, at hvis politiet allerede har taget kontakt til
myndigheder i det land, som skyldneren har bopæl i, eller har
sendt bøden til inddrivelse andetsteds, så må bøden ikke også sen-
des til opkrævning ved tilbageholdelse på Storebæltsbroen.
Det er
helt generelt sådan, at en bøde, der er sendt til inddrivelse hos re-
stanceinddrivelsesmyndigheden, eller hvor
myndighederne i skyld-
ners hjemland er anmodet om at inddrive bødekravet,
ikke samti-
dig kan opkræves af andre myndigheder. Det skal bidrage til at
sikre borgernes retssikkerhed og at skyldner ikke straffes dobbelt
for den samme overtrædelse.
Af artiklen fremgår det endvidere, at hvis Sund & Bælt Holding A/S
har haft en bøde liggende til opkrævning i seks måneder, så ophø-
rer opkrævningen. Opkrævningen hos Sund & Bælt Holding A/S
ophører rigtigt nok senest seks måneder efter politiets oversen-
delse af oplysninger om bøden, men herefter sender politiet bøde-
kravet videre til inddrivelse. Det er derfor ikke sådan, at indsatsen
for at inddrive bødekravet på anden vis ophører, selvom opkræv-
ningen på Storebæltsforbindelsen ophører efter seks måneder.
Endelig skal jeg gøre opmærksom på, at bekendtgørelsen finder
anvendelse på endeligt afgjorte bøder, som er forfaldne per den 1.
juli 2025 eller efter denne dato. Dette forudsætter, at bøderne er
endelig afgjort ved domstolene eller udenretligt vedtaget og samti-
dig er forfaldne den 1. juli 2025, eller at disse bliver forfaldne se-
nere. Der er ikke noget til hinder for, at endeligt afgjorte bøder,
som er forfaldne før den 1. juli 2025, også kan opkræves af Sund &
Bælt Holding A/S på Storebæltsforbindelsen.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen