Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
3050645_0001.png
Folketinget
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. juli 2025
Politikontoret
Cathrine Hjortdam
2025-07152
3753775
Besvarelse af spørgsmål nr. 453 (Alm. del) fra Folketingets
Transportudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 453 (Alm. del), som
Folketingets Transportudvalg har stillet til justitsministeren den 6. juni
2025. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU)
Peter Skaarup (DD).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 453: MFU spm. om ministeren vil kommentere henvendelsen af 27. maj 2025, der er et nødråb fra borgere angående omfattende problemer med chikanekørsel
Spørgsmål nr. 453 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg:
”Vil ministeren kommentere henvendelsen af 27. maj 2025, der
er et nødråb fra borgere angående omfattende problemer med
chikanekørsel, jf. TRU alm. del – bilag 237 og 238?”
Svar
:
1.
Jeg er generelt af den opfattelse, at borgere skal kunne føle sig trygge i
deres eget hjem og nærområde. Det gør mig derfor også vred at læse om de
mange hændelser med hensynsløs kørsel mv. i Egedal Kommune til gene og
fare for det omkringliggende samfund. Det er uacceptabelt.
Som det fremgår af Rigspolitiets bidrag, er Nordsjællands Politi bekendt
med situationen vedrørende færdsel til ulempe i det nævnte område, og
politikredsen har flere gange sendt en patrulje til stedet. Nordsjællands Politi
har desuden gennem en længere periode patruljeret fast i området med
henblik på at reducere gener for borgerne, ligesom politikredsen har været i
dialog med Egedal Kommune med henblik på at forhindre eller
besværliggøre muligheden for ulovlig og chikanøs kørsel i området.
Der er således et lokalt fokus på problemstillingerne. Herudover er der også
i løbet af de seneste år taget flere meget håndfaste skridt for at sætte hårdt
ind over for hensynsløse trafikanter. Vi har bl.a. hævet straffene for
vanvidskørsel, og vi har gjort det muligt at konfiskere vanvidsbilisternes
køretøj, herunder i tilfælde hvor køretøjet føres af en anden person end
køretøjets ejer.
Vi er dog ikke i mål endnu. Senest har regeringen sammen med et bredt
flertal af partier indgået en aftale af 25. juni 2025 om strafreform og
kriminalforsorgens økonomi for 2026-2030, hvor det bl.a. indgår at skærpe
straffen for vanvidskørsel i straffeloven med 33 pct. og indføre nultolerance
over for lattergaskørsel.
2.
Justitsministeriet har desuden til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra
Nordsjællands Politi.
Side 2/4
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 453: MFU spm. om ministeren vil kommentere henvendelsen af 27. maj 2025, der er et nødråb fra borgere angående omfattende problemer med chikanekørsel
Nordsjællands Politi har indledningsvis oplyst, at politikredsen
generelt registrerer anmeldelser om færdsel til ulempe,
chikanekørsel m.v. i politiets sagsstyringssystem (POLSAS).
Såfremt sådanne anmeldelser modtages i vagtcentralen eller
servicecenteret kort efter eller under hændelserne, foretages der
i vagtcentralen en konkret vurdering af, hvorvidt der kan og skal
sendes en patrulje til stedet. I disse overvejelser indgår bl.a. en
vurdering dels af farligheden i kørslen, dels af muligheden for
at nå frem, mens de implicerede køretøjer fortsat befinder sig i
området. Herudover foretages der til enhver tid en vurdering af,
hvordan politiet bedst muligt prioriterer sine ressourcer i forhold
til de aktuelle opgaver i politikredsen.
Nordsjællands Politi har endvidere oplyst, at politikredsen kan
vælge at øge patruljeringen i særlige områder med både
almindelige patruljer, færdselspatruljer og områdebetjente mv.,
såfremt det vurderes, at politiets tilstedeværelse kan virke
forebyggende, eller såfremt der er mulighed for at bringe den
chikanøse kørsel mv. til ophør. I tillæg hertil kan politikredsen
beslutte at foretage hastighedsmålinger i et område. Såfremt
problematikken
er
vedvarende,
vil
politikredsens
områdebetjente og forebyggelsesafdeling være med i
overvejelserne om den konkrete indsats, herunder om der skal
ske eventuel inddragelse af andre myndigheder.
For så vidt angår politiets indsats i det konkrete område har
Nordsjællands Politi oplyst, at politikredsen er bekendt med
situationen vedrørende færdsel til ulempe i det nævnte område i
Ølstykke. Nordsjællands Politi har endvidere oplyst, at
politikredsen i perioden fra 1. april 2024 til 14. juni 2025 har
modtaget mange anmeldelser om færdsel til ulempe i det
pågældende område, og at politikredsen flere gange har sendt en
patrulje til stedet. I størstedelen af tilfældene har patruljerne
imidlertid ikke konstateret tilstedeværelse af køretøjer af
interesse. I enkelte tilfælde har politiet dog truffet unge
mennesker, der har givet anledning til en dialog om ikke at køre
ræs og om at skrue ned for musik, ligesom politikredsen i
enkelte sager har fundet anledning til at rejse sigtelser.
Nordsjællands Politis færdselssektion har herudover gennem en
længere periode fast patruljeret i området med henblik på at
reducere gener for borgerne. Nordsjællands Politi har i den
forbindelse bemærket, at området i ovennævnte periode har
fremstået fredeligt og uden sager af interesse for politikredsen i
forhold til færdselssikkerhed.
Situationen har desuden givet anledning til drøftelser i det lokale
kriminal- og færdselspræventive samarbejde med Egedal
Kommune, herunder i lokalrådet og på møder i trafikforum, der
Side 3/4
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 453: MFU spm. om ministeren vil kommentere henvendelsen af 27. maj 2025, der er et nødråb fra borgere angående omfattende problemer med chikanekørsel
er et samarbejde mellem Nordsjællands Politi og politikredsens
kommuner om færdselssikkerhed.
Nordsjællands Politi har afslutningsvis oplyst, at det i
forbindelse med de omtalte møder har været drøftet, hvorvidt
det er muligt at etablere passende vejtekniske foranstaltninger
med henblik på at forhindre eller besværliggøre muligheden for
ulovlig og chikanøs kørsel i området. Nordsjællands Politi har i
den forbindelse bemærket, at politikredsen har givet Egedal
Kommune tilladelse til at etablere vejtekniske foranstaltninger i
området.”
Side 4/4