Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
3040710_0001.png
Deres ref.
Side
Transportudvalget
Miljø- og Fødevareudvalget
Sundhedsudvalget
1/2
Dokument ID
Dato
28. maj
202528/05/2025
Opfølgning fra udvalgenes besøg i Københavns Lufthavne 29. april
Jeg vil gerne indlede med at takke for besøget den 29. april. Der var mange gode drøftelser, og jeg står naturligvis til
rådighed, hvis der fra udvalgenes side er spørgsmål til lufthavnens arbejde med at begrænse udledningen af ultrafine
partikler.
Som opfølgning på besøget og til information for de udvalgsmedlemmer, som ikke havde mulighed for at deltage, vil
jeg kort redegøre for de nye initiativer, som vi har igangsat siden fremsendelsen af vores handlekatalog i februar.
Der er den 14. maj indgået en samarbejdsaftale med Schiphol i Amsterdam om ultrafine partikler. Formålet
er at udveksle viden og erfaringer om ultrafine partikler, herunder undersøge muligheden for og igangsætte
fælles forskningsprojekter samt dele innovative teknologiske og operationelle tiltag.
Dialog med flyselskaberne om deres brug af Single-Engine Taxi, herunder identifikation af, hvordan
infrastrukturen og operationen kan optimeres for at øge brugen samt skærpelse af opfordringen til brug af
Single-Engine Taxi.
Beslutning om at indføre såkaldt HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) som erstatning for diesel til brug i de af
CPH’s egne køretøjer, der endnu ikke er overgået til el. Overgangen sker den 1. august, og det er
forventningen, at dette vil medføre et fald i udledning af ultrafine partikler fra køretøjerne.
Herudover drøftede vi i forbindelse med besøget, at ultrafine partiklerne er en fælleseuropæisk
problemstilling, som der skal findes fælles løsninger på. Jeg opfordrede udvalgene til at arbejde for, at
Danmark kan gå forrest i EU, og at gerne CPH bidrager med viden, data og forskning på området.
Som en opfølgning på mødet vil jeg også gerne sætte lidt flere ord på de reelle muligheder for brug af taxibots samt
hvordan ultrafine partikler håndteres i relation til lufthavnens udviklingsplaner.
Med hensyn til taxibots er det vigtigt for mig at gøre opmærksom på, at der er tale om en ny teknologi, der ikke er
fuldt implementeret i nogen lufthavn i verden. Den testes lige nu i Amsterdam med kun to taxibots, på et begrænset
antal operationer. Hos os er vi i gang med at undersøge mulighederne for at teste og benytte dem, og vi vil
fremlægge vores planer og resultater senere i år.
Med hensyn til, hvordan ultrafine partikler håndteres i relation til lufthavnens udviklingsplaner, er det vigtigt for mig at
slå fast, at arealudviklingsloven er en rammelov og ikke en anlægslov. Det indebærer, at der skal indhentes en lang
række myndighedsgodkendelser, før der kan foretages fysiske ændringer i lufthavnen med udgangspunkt i
arealudviklingsloven.
Det er således væsentligt at pointere, der ikke bliver foretaget fysiske ændringer i lufthavnen med udgangspunkt i
arealudviklingsloven de kommende år – for der findes endnu ikke et godkendt myndighedsgrundlag. Det betyder, at
resultaterne fra den analyse, som Kræftens Bekæmpelse nu gennemfører, og som forventes færdig ultimo 2026, vil
være klar inden byggeriet går i gang.
Derfor vil vi efter min opfattelse stå med et godt grundlag for at vurdere de ultrafine partiklers potentielt
sundhedsskadelige effekter inden lufthavnen påbegynder anlægsarbejder med udgangspunkt i det nye lovgrundlag.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 452: Spm. om ministeren kan bekræfte, at Københavns Lufthavn ikke bliver udvidet med terminalnære flystandpladser, før tidligst efter at Kræftens Bekæmpelses undersøgelse af sundhedskonsekvenserne er offentliggjort
3040710_0002.png
Side
2/2
Afslutningsvis vil jeg gerne igen understrege, at vi fortsat tager arbejdet med ultrafine partikler seriøst, og
naturligvis fortsætter vores arbejde på dette område.
Med venlig hilsen
Christian Poulsen
CEO