Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
1. juli 2025
2025-2716
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. juni 2025 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Mads Olsen (SF).
Spørgsmål nr. 443:
Vil ministeren oplyse, hvorfor økonomien bag renoveringen af den
nordlige brobue er blevet markant billigere - fra at koste 108 mio.
kr. i den særeftersynsrapport, som Vejdirektoratet fik foretaget i
2018, til at koste 41,4 mio. kr. i Vejdirektoratets forundersøgelse af
en delvis nedrivning af Bispeengbuen fra 2023 - eftersom langt
størstedelen af infrastrukturprojekter i samme periode er blevet
markant dyrere, jf. Undersøgelse af omdannelse af Bispeengbuen |
Københavns Kommune? Ministeren bedes fremlægge de konkrete
beregninger og målinger, der er blevet lavet i forhold til begge rap-
porter.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der oplyser føl-
gende:
”Vejdirektoratet har i forundersøgelsen
fra 2023 for en delvis ned-
rivning af Bispeengbuen, opgjort den samlede økonomi for en del-
vis nedrivning af Bispeengbuen.
Den omkostningsdel, der omhandler renovering af den blivende
brobue, er ikke opgjort på en måde, som er sammenlignelig med
opgørelsen af omkostningen i særeftersynsrapporten fra 2018.
I særeftersynsrapporten fra 2018 er der angivet en række nødven-
dige poster, der alle er en obligatorisk del af den samlede renove-
ring, og priser er udregnet på baggrund af de på det tidspunkt op-
gjorte mængder. Priserne er per bro og dækker primært projekte-
ring og tilsyn, trafikafspærring, arbejdsplads, asfalt- og betonarbej-
der. Herunder også udgifter til udskiftning af kantbjælker, auto-
værn og støjskærm. Angivne priser fra særeftersynet indeholder en