Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
3046649_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
26. juni 2025
2025-2716
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. juni 2025 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Mads Olsen (SF).
Spørgsmål nr. 443:
Vil ministeren oplyse, hvorfor økonomien bag renoveringen af den
nordlige brobue er blevet markant billigere - fra at koste 108 mio.
kr. i den særeftersynsrapport, som Vejdirektoratet fik foretaget i
2018, til at koste 41,4 mio. kr. i Vejdirektoratets forundersøgelse af
en delvis nedrivning af Bispeengbuen fra 2023 - eftersom langt
størstedelen af infrastrukturprojekter i samme periode er blevet
markant dyrere, jf. Undersøgelse af omdannelse af Bispeengbuen |
Københavns Kommune? Ministeren bedes fremlægge de konkrete
beregninger og målinger, der er blevet lavet i forhold til begge rap-
porter.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der oplyser føl-
gende:
”Vejdirektoratet har i forundersøgelsen
fra 2023 for en delvis ned-
rivning af Bispeengbuen, opgjort den samlede økonomi for en del-
vis nedrivning af Bispeengbuen.
Den omkostningsdel, der omhandler renovering af den blivende
brobue, er ikke opgjort på en måde, som er sammenlignelig med
opgørelsen af omkostningen i særeftersynsrapporten fra 2018.
Anlægsoverslaget for den delvise nedrivning af Bispeengbuen er i
særsynsrapporten fra 2018 udarbejdet i henhold til principperne
for
”Ny Anlægsbudgettering”.
Ved udregning af anlægsoverslaget
opgøres i første omgang basisoverslaget (fysikpriser), som i dette
projekt består af underposterne arbejdsplads mv., færdselsregule-
ring, vejombygning, renovering af bro, nedrivning af bro, ramper
og terræntilpasning. I henhold til ny anlægsbudgettering tillægges
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 443: Spm. om, hvorfor økonomien bag renoveringen af den nordlige brobue er blevet markant billigere eftersom langt størstedelen af infrastrukturprojekter i samme periode er blevet markant dyrere
3046649_0002.png
Side 2/2
basisoverslaget omkostninger til projektering, tilsyn og administra-
tion samt fast korrektionstillæg (projektets reserver).
I forundersøgelsen fra 2023 blev basisoverslaget (fysikprisen) for
renovering af den nordlige brobue beregnet til 41,4 mio. kr. Der var
imidlertid alene tale om en opgørelse af fysikprisen, og overslaget
indeholdt ikke omkostninger til færdselsregulering under renove-
ringsarbejdet, arbejdsplads mv. Der indgik endvidere ikke omkost-
ninger til projektering, tilsyn og administration samt korrektions-
tillæg (reserver).
Det er på det foreliggende grundlag ikke muligt at lave en præcis
sammenligning mellem opgørelsen i særsynsrapporten fra 2018 og
forundersøgelsen fra 2023, da posterne arbejdsplads mv. og færd-
selsregulering i forbindelse med forundersøgelsen både vedrører
renoveringen af den blivende brobue og vejombygningen. Men det
vurderes, at omkostningerne forbundet med brorenoveringen i for-
undersøgelsen er i overensstemmelse med omkostningen fra særef-
tersynsrapporten.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen