Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
20. juni 2025
2025-2544
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. maj 2025 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Mads Olsen (SF).
Spørgsmål nr. 433:
Vil ministeren i forlængelse af samrådet den 20. maj 2025 - om
nødvendigt med bidrag fra andre relevante ministerier - oplyse,
hvilke sanktionsmuligheder der er i lovgivningen over for selska-
ber, der kører i ulovligt nedslidte busser? Og hvad vil strafferam-
men være i det tilfælde, hvor et selskab bliver kendt skyldig i kørsel
med ulovligt nedslidte busser?
Svar:
Det følger af færdselslovens § 67, stk. 1, at et køretøj skal være såle-
des indrettet og holdes i en sådan stand, at det kan benyttes uden
fare og ulempe for andre samt uden skade for vejene. Ligeledes
fremgår det af bestemmelsens stk. 2, at det er ejeren eller den per-
son (brugeren), som har varig rådighed over køretøjet, der er an-
svarlig for, at køretøjet er i lovlig stand. Det fremgår af bestemmel-
sens stk. 3, at føreren af et køretøj til enhver tid skal være opmærk-
som på, at køretøjet er i forsvarlig stand, særligt at styre-, bremse-,
signal- og tegngivningsapparater samt lygter virker forskriftsmæs-
sigt og sikkert.
Det er politiet, som håndhæver færdselslovens regler.
Overtrædelse af færdselslovens § 67 straffes som udgangspunkt
med bøde, jf. færdselslovens § 118, stk. 1, nr. 1. Selskaber m.v. (juri-
diske personer) kan efter færdselslovens § 118, stk. 15, pålægges
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Hvis en bus ikke overholder bestemmelserne i færdselslovens § 67,
stk. 1-3, skal det indgå som en særligt skærpende omstændighed,
hvis bussen har alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler, jf.
færdselslovens § 118, stk. 7.