Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
3044455_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
20. juni 2025
2025-2544
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. maj 2025 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Mads Olsen (SF).
Spørgsmål nr. 432:
Vil ministeren i forlængelse af samrådet den 20. maj 2025 om kør-
sel i nedslidte busser oplyse den gennemsnitlige tid fra Færdsels-
styrelsen modtager en henvendelse til styrelsen tager ud og følger
op/reagerer på henvendelsen? Der bedes kun tages udgangspunkt i
de sager, der senere fører til noget, f.eks. en sigtelse eller anden op-
følgning, og ikke åbenbart grundløse sager der hurtigt afvises.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, der oplyser føl-
gende, som jeg kan henholde mig til:
”Færdselsstyrelsen
har modtaget meget få henvendelser om ned-
slidte busser i konkrete busselskaber. Styrelsen har reageret på én
henvendelse, hvor en chauffør i et busselskab den 13. januar 2025
henvendte sig og oplyste om, at busserne i selskabet ikke levede op
til lovkravene. Som eksempler er angivet, at der bl.a. forekom fejl i
form af lysende kontrollamper, fejl ved lygter og nedslidte dæk på
busserne.
Færdselsstyrelsens bilinspektører, som udfører syn ved vejsiden og
fører tilsyn med synsvirksomheder, blev herefter orienteret om
henvendelsen, ligesom styrelsen den 28. januar 2025 sendte hen-
vendelsen videre til den politikreds, hvor busselskabet er hjemme-
hørende, idet der i henvendelsen fremgik nogle anklager om for-
hold, der muligvis var strafbare.
Den 17. februar 2025 afsluttede Færdselsstyrelsen sagen, idet sty-
relsens udekørende bilinspektører ved vejsidesyn kontrollerede
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 432: Spm. om ministeren vil oplyse den gennemsnitlige tid fra Færdselsstyrelsen modtager en henvendelse til styrelsen om kørsel i nedslidte busser, tager ud og følger op/reagerer på henvendelsen
3044455_0002.png
Side 2/2
flere af selskabets busser, på forskellige lokationer, og hvor der kun
blev konstateret mindre fejl ved et par af busserne.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen