Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
3043441_0001.png
Folketinget
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
19. juni 2025
Politikontoret
Cathrine Hjortdam
2025-06575
3738790
Besvarelse af spørgsmål nr. 430 (Alm. del) fra Folketingets
Transportudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 430 (Alm. del), som
Folketingets Transportudvalg har stillet til justitsministeren den 21. maj
2025. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 430: MFU spm. om ministeren vil kommentere henvendelsen om de rejste problemstillinger med kontrol af udenlandske transportchauffører
Spørgsmål nr. 430 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg:
”Vil ministeren kommentere henvendelsen om de rejste
problemstillinger
med
kontrol
af
udenlandske
transportchauffører omdelt som TRU alm. bilag – bilag 217? Og
vil ministeren i den forbindelse indhente udtalelse fra Syd- og
Sønderjyllands politi om deres oplevelser med de rejste
problemstillinger?”
Svar
:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra
henholdsvis Syd- og Sønderjyllands Politi og fra Den
Landsdækkende Enhed for Juridisk Dyrevelfærd og Tungvogn
(LEJDT) ved Midt- og Vestsjællands Politi.
Syd- og Sønderjyllands Politi har oplyst, at politikredsens
opgave med udrejsekontrol ved grænsen til Tyskland er
forankret i udlændingekontrolafdeling Vest (UKA Vest), der er
en specialenhed i Syd- og Sønderjyllands Politi bestående af
operativt personale, efterforskere og analytikere. Politikredsen
har endvidere oplyst, at politikredsen i forbindelse med
bekæmpelse af grænseoverskridende kriminalitet dagligt
kontrollerer et større antal køretøjer. På baggrund af analyser
sker der løbende i politikredsen en prioritering og målretning af
indsatsen f.eks. af mindre varebiler med udenlandske
nummerplader
i
forhold
til
udrejsekontrol,
idet
efterforskningsbilledet viser, at disse oftere anvendes til
transport af personer og gods ud af landet.
Politikredsen har endvidere oplyst, at mønstret i disse sager er,
at en chauffør – ofte fra et andet europæisk land – transporterer
et antal passagerer samt gods ud af landet i en varebil/bus.
Chaufføren forklarer ofte, at han kun kender de øvrige personer
i bussen perifært eller slet ikke, hvilket passagererne ofte
bekræfter. Chaufføren oplyser typisk, at han er i Danmark i
anden anledning og har fået betaling for at transportere såvel
personer som gods.
Hvis der ved gennemgang af køretøjet findes gods, som ingen
af personerne i køretøjet vil vedkende sig ejerskab af, og der er
mistanke om, at der er tale om effekter, der er stjålet, vil der
blive foretaget en vurdering af, om der er et tilstrækkeligt
mistankegrundlag for at rejse sigtelse.
Side 2/4
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 430: MFU spm. om ministeren vil kommentere henvendelsen om de rejste problemstillinger med kontrol af udenlandske transportchauffører
3043441_0003.png
Det vil ligeledes blive vurderet, om mistankegrundlaget er til
stede for en fremstilling i grundlovsforhør efter retsplejelovens
eller hjemrejselovens bestemmelser. Mistankegrundlaget
underbygges i hver sag ved en vurdering af omstændighederne
omkring udførslen og transporten, herunder både chaufførens og
passagerernes roller. Vurderer politiet, at den umiddelbare
efterforskning ikke kan godtgøre en sandsynlighed for, at
chaufføren og/eller passagererne har begået et strafbart forhold,
vil der ikke ske sigtelse.
Politiet vil dog foretage beslaglæggelse af det fundne gods med
henblik på nærmere undersøgelser, herunder udfindelse af
gerningssteder og sikring af bevismidler og den forurettedes
krav på tilbagelevering. Kan det ikke klarlægges, at effekterne
hidrører fra et strafbart forhold, og vil ingen af de
tilstedeværende personer vedkende sig effekterne, vil effekterne
blive håndteret som hittegods.
Det vil i nogle tilfælde efter en konkret vurdering af sagens
oplysninger være relevant at rette efterforskningen mod
personer, med hvem transportvirksomheden/chaufføren har
indgået aftalen om transport af gods. Afhøringer og andre
efterforskningsskridt vil ligeledes kunne bringes i anvendelse.
Midt- og Vestsjællands Politi har i relation til godstransport med
varebiler oplyst, at det efter politikredsens vurdering ikke er
muligt for politiet at kræve forevisning af dokumentation for
afsenders navn, adresse eller telefonnummer i forbindelse med
grænseoverskridende godstransport for fremmed regning i
varebiler. Politikredsen har i den forbindelse henvist til artikel 6
i forordning nr. 11 af 16. august 1960
1
, der vedrører
udfærdigelse af transportdokumenter indeholdende bl.a. navn
og adresse. Det følger af forordningens artikel 8, litra a, at artikel
6 ikke finder anvendelse på transport af gods med en samlet
vægt på under 5 tons fra én afsender til en og samme modtager.
Grænseoverskridende godstransport i varebiler vil således være
omfattet af denne undtagelse, idet gods med en samlet vægt på
over 5 tons transporteres i tunge køretøjer.
Politikredsen har endvidere oplyst, at det ved international
godstransport for fremmed regning i både varebiler og tunge
køretøjer er en forudsætning, at der er udstedt en
fælleskabstilladelse i etableringsstaten til transportøren.
1
Forordning nr. 11 af 16. august 1960 om afskaffelse af forskelsbehandling med hensyn til transportpriser og
transportvilkår, udfærdiget i henhold til artikel 79, stk. (3), i traktaten om oprettelse af Det europæiske
økonomiske Fællesskab.
Side 3/4
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 430: MFU spm. om ministeren vil kommentere henvendelsen om de rejste problemstillinger med kontrol af udenlandske transportchauffører
Rigspolitiet kan afslutningsvis bemærke, at det er
Færdselsstyrelsen, der er regeludstedende og regelfortolkende
myndighed på tungvognsområdet.”
Justitsministeriet kan herudover henvise til Transportministeriet, der har
ressortansvaret for reglerne på tungvognsområdet.
Side 4/4