Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
3032394_0001.png
Folketingets Transportudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2025-2706
Den 2. juni 2025
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 416 (Alm. del), som Folketingets Transportudvalg har stillet
til ministeren for grøn trepart den 16. maj 2025. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Thomas Jensen
(S).
Spørgsmål nr. 416 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg
”Vil
ministeren i forlængelse af svaret på TRU alm. del
spørgsmål 321 til arbejdsgruppen under Trans-
portudvalget om høringsprocesser redegøre for, hvorfor der kun ofte bliver afholdt en første offentlig-
hedsfase/idefase, hvor offentligheden og eventuelt berørte myndigheder inviteres til at fremsende for-
slag til indholdet af miljøkonsekvensvurderingen, og hvad der er afgørende for, at det sker?”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet om, hvorfor der kun ofte bliver afholdt en første offentlighedsfase/idéfase
for Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø, som oplyser:
”Formålet med miljøvurderingsloven er blandt andet, at der under inddragelse af offentligheden, så tid-
ligt som muligt og inden der træffes afgørelse, fremskaffes et oplysningsgrundlag, så der bedst muligt
kan tages hensyn til projektets væsentlige indvirkning på miljøet.
Miljøvurderingsloven stiller som udgangspunkt krav om afholdelse af to offentlige høringer. Kun i sær-
lige tilfælde kan den første offentlige høring (idéfasen) undlades.
Offentligheden og berørte myndigheder inddrages på et tidligt tidspunkt i idefasen (første offentligheds-
fase) for at sikre indflydelse på indholdet af miljøkonsekvensrapporten. Herefter skal der jf. miljøvurde-
ringsloven gennemføres en høring af offentligheden og berørte myndigheder (den anden offentligheds-
fase) efter bygherres udfærdigelse af miljøkonsekvensrapporten. Den anden offentlighedsfase igangsæt-
tes når miljøvurderingsmyndigheden har gennemgået den fremsendte miljøkonsekvensrapport og vur-
deret, at den er fyldestgørende.
Efter endt høring forholder myndigheden sig til bemærkninger fra offentligheden og berørte myndighe-
der, hvorefter der træffes endelig afgørelse om, hvorvidt projektet kan tillades eller ej.
Udover de to offentlighedsfaser, der fremgår af loven, vil bygherre ofte frivilligt afholde borgermøde,
lave informationskampagner og lignende, inden projektet igangsættes. Dette er ikke en forpligtelse efter
miljøvurderingsloven.”
Jeppe Bruus
/
Charlotte Brøndum
Ministeriet for Grøn Trepart
Vester Voldgade 123
• 1552
København V
[email protected]
www.mgtp.dk