Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
3033437_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
3. juni 2025
2025-2330
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 9. maj 2025 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Stef-
fen Larsen (LA).
Spørgsmål nr. 383:
Er det i overensstemmelse med gældende EU-lovgivning, at Sund
& Bælt udsteder bøder for ubetalt vejafgift på nøjagtigt samme be-
løb uanset overtrædelsens karakter?
Svar:
Indledningsvist skal jeg gøre opmærksom på, at det er Færdselssty-
relsen, som udsteder bødeforelæg for overtrædelse af lov om vejaf-
gift, mens det er Sund & Bælt Holding A/S, som tilvejebringer sa-
gens oplysninger inden da.
Et administrativt bødeforelæg er en tilkendegivelse om, at en over-
trædelsessag kan afgøres uden retssag, hvis den afgiftspligtige er-
klærer sig skyldig i overtrædelsen og erklærer sig klar til at betale
bøden. Hvis en modtager af et bødeforelæg er uenig i bødeforelæg-
get, kan denne lave en indsigelse eller ikke besvare det. Sagen over-
går herefter til politiet med henblik på retslig forfølgning.
I Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 1999/62/EF af 17. juni
1999 om afgifter på køretøjer for benyttelse af vejinfrastrukturer
(også benævnt eurovignetdirektivet) fastsættes i artikel 9a, at:
”Medlemsstaterne indfører relevante kontrolforanstaltninger og
fastlægger den sanktionsordning, der skal gælde for overtrædelse
af de nationale bestemmelser, der vedtages til gennemførelse af
dette direktiv. De træffer de nødvendige foranstaltninger til iværk-
sættelsen heraf. Sanktionerne skal være effektive, stå i rimeligt for-
hold til overtrædelsen og have en afskrækkende virkning.”.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 383: MFU spm. om det er i overensstemmelse med gældende EU-lovgivning, at Sund & Bælt udsteder bøder for ubetalt vejafgift på nøjagtigt samme beløb uanset overtrædelsens karakter
3033437_0002.png
Side 2/2
Det vejledende bødeniveau forhøjes fra 4.500 kr. til 9.000 kr. pr.
overtrædelse fra 1. juli 2025 med det netop vedtagne
Forslag til
Lov om ændring af færdselsloven, lov om Sund & Bælt Holding
A/S og lov om vejafgift (Opkrævning af køretøjsrelaterede bøder
og kontrolafgifter og forhøjelse af bødeniveauet for overtrædelse
af vejafgiftsloven m.v.).
Det følger blandt andet af lovforslaget, jf. Folketingstidende 2024-
2025, tillæg A, L 131 som fremsat, side 12, at det vil være skadeligt
for vejafgiftsordningens legitimitet, hvis det kan svare sig økono-
misk at unddrage sig vejafgiften. Samtidig vil det have betydning
for den forventede klimaeffekt ved ordningen, hvis incitamentet til
at bruge mindre CO2-udledende køretøjer ikke er til stede. Det føl-
ger endvidere, at det nye vejledende bødeniveau vurderes at være
proportionalt med vejafgiftslovens afgiftsniveau.
Endvidere følger det i forarbejderne, jf. Folketingstidende 2024-
2025, tillæg A, L 131 som fremsat, side 12, at bødestørrelsen vil,
uanset de angivne retningslinjer for bødens fastsættelse, fortsat
bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
sagens omstændigheder, og det angivne bødeniveau vil således
kunne fraviges i både op- og nedadgående retning, hvis der i den
konkrete sag foreligger skærpende eller formildende omstændighe-
der, jf. herved de almindelige regler om straffens fastsættelse i
straffelovens kapitel 10.
Det er på den baggrund min opfattelse, at straffebestemmelserne
og det vejledende bødeniveau opfylder eurovignetdirektivets arti-
kel 9a.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen