Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
3029953_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
27. maj 2025
2025-2124
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 28. april 2025 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Claus Jørgensen (SF).
Spørgsmål nr. 355:
Vil ministeren redegøre for, hvorfor man som borger skal vente
over et år på at få behandlet passagerklager over flyselskaber af
Trafikstyrelsen, jf. TRU alm. del
bilag 203? Mener ministeren, at
mængden af klagesager og ressourcer afsat til håndtering af disse
sager i Trafikstyrelsen er rimeligt afstemt efter hinanden? Og hvad
agter ministeren at gøre for at nedbringe den lange sagsbehand-
lingstid?
Svar:
Jeg er som minister blevet gjort opmærksom på, at enkelte sager i
Trafikstyrelsen om flypassagers rettigheder har ventet længe på at
blive afgjort. På den baggrund er Transportministeriet gået i dialog
med Trafikstyrelsen for at afdække eventuelle udfordringer med
klagesagsbehandlingen og for at få belyst, om der kan iværksættes
særlige tiltag, der kan få en positiv effekt på sagsbehandlingstiden.
Trafikstyrelsen har oplyst, at den gennemsnitlige sagsbehandlings-
tid til og med april 2025 er 4,9 måneder. Dette er en forbedring
sammenlignet med 2023 og 2024, hvor den gennemsnitlige sags-
behandlingstid var henholdsvis 6,1 og 6,7 måneder. Baggrunden
for, at sagsbehandlingstiden i 2025 er bedre end for de to forgange
år, skyldes blandt andet, at styrelsen har afgjort en større andel af
ukomplicerede sager end normalt.
Trafikstyrelsen har meddelt ministeriet, at styrelsen har igangsat
en række initiativer, der har til formål at effektivisere klagesagsbe-
handlingen.
Trafikstyrelsen har blandt andet lanceret et nyt høringsskema den
1. maj 2025, som sendes til flyselskaberne med henblik på, at
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 355: Spm. om, hvorfor man som borger skal vente over et år på at få behandlet passagerklager over flyselskaber af Trafikstyrelsen
3029953_0002.png
Side 2/2
indsamlingen af information og relevant dokumentation fra flysel-
skaberne gøres mere effektiv og ensartet.
Herudover har Trafikstyrelsen igangsat en forsøgsordning, hvor
styrelsen i den indledende visitation af sagerne vurderer, om nogle
af de mere komplicerede sager skal udskilles til et ’fast-track-spor’,
idet disse sager oftest resulterer i en lang sagsbehandlingstid. Dette
initiativ skal ses i lyset af, at
andelen af komplicerede sager er ste-
get i løbet af de seneste år. Således er andelen af komplicerede sa-
ger steget fra 24 pct. i 2022 til 28 pt. i 2023 og 35 pct. i 2024.
Trafikstyrelsen
har endvidere indført en mere restriktiv praksis i de
sager, hvor flyselskaberne trods rykkere fra styrelsen ikke indsen-
der den efterspurgte dokumentation eller indsender utilstrækkelig
dokumentation. I praksis kan dette føre til, at der træffes afgørelse
på det foreliggende grundlag og, at passagererne i disse sager vil få
medhold i deres krav.
Jeg har bedt mit ministerium om at følge udviklingen, herunder at
følge op på, om de iværksatte tiltag får den ønskede effekt.
Afslutningsvist vil jeg nævne, at
der er genstartet forhandlinger om
at revidere EU-reglerne om flypassagerers rettigheder. Jeg håber,
at en revision af disse regler blandt andet vil indebære, at vi får
enklere regler, da det er i både passagerernes og luftfartsselskaber-
nes interesse. Og det vil forhåbentligt også kunne få en positiv ef-
fekt på antallet af klager og sagsbehandlingstiden for sådanne kla-
ger.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen