Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
3019598_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
13. maj 2025
2025-2061
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 24. april 2025 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kenneth Fredslund Petersen (DD).
Spørgsmål nr. 345:
Vil ministeren oplyse, hvor mange udbud Vejdirektoratet i perio-
den 2021 til 2025 har gennemført, indeholdende den ny ressource-
besparende teknologi kaldet BSM (Bitumen Stabiliseret Materiale),
som ifølge Vejdirektoratet selv kan give en CO2-reduktion i størrel-
sesorden 50-75 pct. og spare dyre råstoffer, uden at gå på kompro-
mis med kvaliteten af vejen, jf. artiklen
”Nu kan BSM koldblandet
asfalt udbydes efter ny udbudsforskrift”
bragt i Trafik & Veje, no-
vember 2021?
Svar:
Jeg har forelagt det stillede spørgsmål for Vejdirektoratet, der har
oplyst mig følgende:
”BSM-materialet
er egnet til bærelag, men kan ikke bruges til ve-
jens øverste lag, slidlaget. BSM er altså kun relevant til ny-anlæg
eller belægningsrenovering, hvor der er behov for at skifte mere
end det øverste lag, hvilket meget sjældent gøres ved almindeligt
belægningsvedligehold.
I den pågældende periode har Vejdirektoratet udbudt to projekter
med BSM-bærelag:
I 2022 blev der gennemført en dybtgående renovering af en
strækning på ca. 1200 m på Viborg Nordre Omfartsvej. Den
tidligere belægning var revnet, og med BSM-teknologien
var det muligt at genbruge materialerne på stedet til at lave
et nyt bærelag uden revner.
I 2023 blev der udført et projekt på en 6 km strækning på
Østjyske motorvej nær Ejer Bavnehøj. Dette blev gjort som
forberedelse til det igangværende udvidelsesprojekt på
strækningen. Belægningen på de to eksisterende vognbaner
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 345: Spm. om, hvor mange udbud Vejdirektoratet i perioden 2021 til 2025 har gennemført, indeholdende den ny ressourcebesparende teknologi kaldet BSM (Bitumen Stabiliseret Materiale)
3019598_0002.png
Side 2/2
i hver side havde en del skader, og materialerne i disse
vognbaner blev genbrugt til et nyt bærelag ved hjælp af
BSM-teknologien.
Før 2021 er der også i forbindelse med introduktionen i Danmark
udført et par demonstrationsprojekter med BSM på statsvejnettet,
bl.a. en strækning på to kilometer på Frederikshavnsmotorvejen i
2020.
Ud over disse to udbudte projekter er der mulighed for at BSM-tek-
nologien kan komme i spil ved konkrete forslag fra entreprenø-
rerne på allerede tildelte entrepriser, og det er bl.a. sket i forbin-
delse med udvidelsen af Fynsmotorvejen vest for Odense i 2022.
Her viste det sig under udførelsen, at der var en del ekstra affræset
asfalt til rådighed, og dette blev udnyttet ved at indbygge materia-
let som BSM i sideudvidelsens nedre bærelag over tre kilometers
længde.
Der er visse praktiske forhold, bl.a. tidspunkt på året for udførelse
og hensyn til trafikafvikling under anlæg, som begrænser anven-
delsen af BSM. Ved de igangværende og kommende anlægsprojek-
ter vil Vejdirektoratet dog i de projekter, hvor det er teknisk rele-
vant, inddrage BSM, enten ved deciderede udbud eller ved positivt
samspil med entreprenører der foreslår teknikken på konkrete pro-
jekter.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen