Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
13. maj 2025
2025-2061
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 24. april 2025 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kenneth Fredslund Petersen (DD).
Spørgsmål nr. 345:
Vil ministeren oplyse, hvor mange udbud Vejdirektoratet i perio-
den 2021 til 2025 har gennemført, indeholdende den ny ressource-
besparende teknologi kaldet BSM (Bitumen Stabiliseret Materiale),
som ifølge Vejdirektoratet selv kan give en CO2-reduktion i størrel-
sesorden 50-75 pct. og spare dyre råstoffer, uden at gå på kompro-
mis med kvaliteten af vejen, jf. artiklen
”Nu kan BSM koldblandet
asfalt udbydes efter ny udbudsforskrift”
bragt i Trafik & Veje, no-
vember 2021?
Svar:
Jeg har forelagt det stillede spørgsmål for Vejdirektoratet, der har
oplyst mig følgende:
”BSM-materialet
er egnet til bærelag, men kan ikke bruges til ve-
jens øverste lag, slidlaget. BSM er altså kun relevant til ny-anlæg
eller belægningsrenovering, hvor der er behov for at skifte mere
end det øverste lag, hvilket meget sjældent gøres ved almindeligt
belægningsvedligehold.
I den pågældende periode har Vejdirektoratet udbudt to projekter
med BSM-bærelag:
•
I 2022 blev der gennemført en dybtgående renovering af en
strækning på ca. 1200 m på Viborg Nordre Omfartsvej. Den
tidligere belægning var revnet, og med BSM-teknologien
var det muligt at genbruge materialerne på stedet til at lave
et nyt bærelag uden revner.
I 2023 blev der udført et projekt på en 6 km strækning på
Østjyske motorvej nær Ejer Bavnehøj. Dette blev gjort som
forberedelse til det igangværende udvidelsesprojekt på
strækningen. Belægningen på de to eksisterende vognbaner
•