Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
3029944_0001.png
Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
27. januar 2023
Leif Hald Pedersen
[email protected]
22/14579-1
1/4
Ny motorvej Klode Mølle - Viborg - Løvel:
Statusnotat efter indledende idefasehøring
Indledning
Vejdirektoratet gennemfører en miljøkonsekvensvurdering (MKV) for en ny motorvej fra Klode Mølle – Viborg
– Løvel. Undersøgelsen omfatter løsninger øst og vest om Viborg, og som et alternativ til en ny motorvej
undersøges der en udbygningsløsning for den nuværende rute 13.
Arbejdet med miljøkonsekvensvurdering, skitseprojektering og udarbejdelse af et beslutningsgrundlag for
projektet forløber fra foråret 2022 og frem til efteråret 2024, hvor der vil være en ny offentlig høring af de
udarbejdede projektforslag. I Investeringsplan 2035 er der fra 2026 reserveret 3,9 mia. kr. til anlæg af det
foretrukne vejprojekt.
Vejdirektoratet har i forår og sommer 2022 gennemført den indledende idéfasehøring af projektet, hvor der
blev afholdt to særdeles velbesøgte borgermøder. I idefasen er der indkommet i alt 518 høringssvar.
Af kommissoriet for miljøkonsekvensvurderingen fremgår, at forligskredsen i forlængelse af idéfasen vil blive
præsenteret for resultaterne af idéfasen.
Idéfase høring
Selvom der over en længere årrække er gennemført strategiske analyser og forundersøgelse af en ny
midtjysk motorvej ved Viborg, er den gennemførte idéfasehøring den første formelle, offentlige debat om
anlæg af en ny motorvej i området. Det store fremmøde til borgermøderne og en meget stor debatlyst
indikerer, at mange har set denne høring som en mulighed for at give sin mening til kende om planerne for
etablering af en ny midtjysk motorvej forbi Viborg.
Størstedelen af de 518 høringssvar forholder sig således primært til spørgsmålet om etablering af en ny
motorvej eller ej. De fleste udtrykker modstand mod en ny motorvej, og de dominerende argumenter er bl.a.,
at fordele ved en ny motorvej ikke forventes at stå i et rimeligt forhold til generne af en ny motorvej, og at de
trafikale udfordringer i området bedst løses ved udbygning af det eksisterende vejnet. 0+ løsningen, der
omfatter udbygning af den eksisterende rute 13 og mindre nyanlæg, bliver i mange høringssvar fremhævet
som den foretrukne løsning.
En anden stor gruppe af høringssvar argumenterer imod de skitserede placeringer af en motorvej med
begrundelse i bl.a. de potentielle gener fra motorvejen for vejens naboer og naturområder omkring vejen,
mens andre argumenterer for en konkret placering af hensyn til vejbetjening af områdets
erhvervsvirksomheder.
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V
Telefon +45 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 316: Spm. om borgerinddragelsen har medvirket til konkrete tilpasninger eller ændringer af projekterne
3029944_0002.png
Flere høringssvar problematiserer, at motorvejen ikke bliver koblet direkte på de eksisterende motorvejsnet,
og en del høringssvar betvivler, at en sådan ”løsthængende” motorvejsstrækning vil give nogen væsentlige
gevinster for trafikanter og området.
En række høringssvar argumenterer for konkrete ændringer af de fremlagte projektforslag, ligesom der i
mange høringssvar er oplysninger om konkrete forhold om bl.a. natur-, miljø-, og planforhold, som kan være
relevante for det videre arbejde med projektet.
Linjeføringsovervejelser
Der er kommet en række forslag til nye eller ændrede linjeføringer for motorvejen. Flere har formidlet deres
forslag bredt via medierne og breve til Folketinget og transportministeren. I den gennemførte offentlige
høring har alle haft muligheden for at komme til orde med deres forslag, sådan at forslagene kan vurderes
på lige fod og op imod Vejdirektoratets forslag fra forundersøgelsen.
”Karup-linjen”
En større gruppe af borgere fra den sydøstlige del af projektområdet har fremlagt forslag til, at
motorvejsprojektets linjeføring vest om Viborg ændres, således at motorvej i syd tilsluttes Herningmotorvejen
i et nyt motorvejskryds mellem Ikast og Bording i stedet for den fremlagte løsning, hvor motorvejen i syd
forbindes med rute 13 ved Klode Mølle. Argumenterne for dette mere vestlige forløb for den sydlige del af
projektet er bl.a., at denne løsning vurderes at være billigere at anlægge, samt påvirke færre boliger og
naturområder langs vejen.
Vejdirektoratet har viderebearbejdet det indsendte forslag, og vurderer på den baggrund, at denne løsning vil
have en højere anlægsomkostning end alternativerne til rute 13 ved Klode Mølle, da projektstrækningen er
ca. 8,5 km længere end løsningen vest om Viborg fra Klode Mølle. ”Karup-linjen” vil desuden fordre anlæg
af et nyt motorvejskryds ved rute 15, samt nedlæggelse af ét eksisterende tilslutningsanlæg syd for Bording,
som så skal erstattes med et nyt tilslutningsanlæg vest for Bording. Samlet skønnes denne løsning at have
anlægsomkostning, der er ca. 0,9 mia. kr. højere end løsningen vest om Viborg fra Klode Mølle.
Det er samtidig Vejdirektoratets overordnede vurdering, at en sådan vestlig løsning vil tiltrække mindre trafik,
og dermed give mindre trafikale gevinster. Vejdirektoratet vurderer desuden, at de naturmæssige
udfordringer ved passage af Karup Å-systemet ikke er uvæsentlige.
Vejdirektoratet vil på baggrund af disse forhold, ikke arbejde videre med dette forslag.
”Hauge V2 og Ø1”
Gruppen bag ”Karup-linjen” har som et alternativ til deres egen ”Karup-linje” også anbefalet et ændret forløb,
således at motorvejens sydligste delstrækning fra Klode Mølle til Neder Hvam forløber vest for rute 13, i
modsætning til Vejdirektoratets skitserede linjeføring øst for rute 13 og øst for Thorning. Borgergruppen
anbefaler forløbet vest for rute 13 for både linjeføringen vest om Viborg og øst om Viborg. Flere andre
høringssvar bakker op om særligt den løsning, der fortsætter vest om Viborg.
Vejdirektoratet har viderebearbejdet borgerforslaget, og vurderer på den baggrund, at et mere vestlige forløb
mellem Klode Mølle og Neder Hvam vil være en god løsning for en motorvej
vest om Viborg,
da denne
linjeføring vil forkorte motorvejsstrækningen en smule og samtidig sikre større afstand til Natura 2000
området omkring Nipgård Sø. Vejdirektoratet vil derfor arbejde videre med denne løsning i den videre
miljøkonsekvensvurdering.
2
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 316: Spm. om borgerinddragelsen har medvirket til konkrete tilpasninger eller ændringer af projekterne
3029944_0003.png
Borgergruppens forslag om et forløb vest for rute 13 for løsningen
øst om Viborg,
vurderes som en mindre
god løsning, da motorvejen i dette forløb vil komme ret tæt på flere bysamfund og samtidig vil resultere i en
væsentligt længere motorvejsstrækning, hvis borgerønsket om et mere østligt forløb omkring Nørre Å (som
beskrevet nedenfor) skal imødekommes. Vejdirektoratet vil derfor ikke arbejde videre med denne del af
borgergruppens forslag.
En flytning af linjeføringen vest om Viborg til dette mere vestlige forløb mellem Klode Mølle og Neder Hvam
vil betyde, at motorvejen på en strækning vil ligge udenfor de allerede udmeldte undersøgelseskorridorer,
hvilket bl.a. betyder at motorvejen vil komme tættere på Nørre Knudstrup og et par andre mindre landsbyer
vest for rute 13. På den baggrund vil Vejdirektoratet gennemføre en supplerende offentlig høring i det
område, hvor den foreslåede linjeføring ligger udenfor de allerede udmeldte korridorer.
ӯstlig
linjeføring omkring Nørre Å
Flere borgergrupper og individuelle borgere har for linjeføringen øst om Viborg argumenteret for et mere
østligt forløb på strækningen fra rute 26, Århusvej, i syd til rute16, Nordre Ringvej i nord. Viborg Kommune
har bakket op om dette forslag.
Argumenterne for et mere østligt forløb på denne strækning er dels at en række mindre bysamfund ikke
adskilles af en ny motorvej, samt at motorvejen ved denne linjeføring vil komme længere væk fra Tapdrup og
byudviklingsområdet ”Taphede”, som planlægges vest og nord for Tapdrup.
Vejdirektoratet har viderebearbejdet denne løsning og gennemført en indledende naturkortlægning af Natura
2000-området ved Nørre Å i en korridor omkring de alternative linjeføringer. En flytning af linjeføringen
mellem rute 26 og rute 16 vil også få indflydelse på vejens placering syd for rute 26 og nord for rute 16, og vil
samlet medføre at motorvejsstrækningen bliver ca. 1,5 km længere end linjeføringen fra forundersøgelsen.
Det er Vejdirektoratets vurdering, at en mere østlig linjeføring på denne delstrækning samlet set vil
formindske nabogenerne fra vejen samt give en bedre passage af Natura 2000-området ved Nørre Å, og at
dette opvejer den forøgede længde af motorvejen. På den baggrund vil Vejdirektoratet arbejde videre med
en løsning på baggrund af
den mere østlige linjeføring
omkring Nørre Å.
Den mere østlige linjeføring vil betyde, at motorvejen på en strækning vil ligge udenfor de allerede udmeldte
korridorer. På den baggrund vil Vejdirektoratet gennemføre en supplerende offentlig høring i det område,
hvor den foreslåede linjeføring ligger udenfor de allerede udmeldte korridorer.
”Vestlig flytning ved Rødding”
Flere borgere fra landsbyen Rødding har argumenteret for en flytning af linjeføringen øst om Viborg mod
vest på strækningen ved landsbyen, da en sådan flytning vil begrænse støjgenerne i byen og skabe bedre
afstand til Rødding Sø og de rekreative områder ved søen.
En flytning af motorvejens forløb mod vest vil afhjælpe generne for Rødding og området omkring Rødding
Sø. Til gengæld vil vejen komme ret tæt på flere ejendomme ved Batum, og det vil formentlig blive
nødvendigt at ekspropriere en eller flere ejendomme i dette område.
Det er Vejdirektoratets vurdering, at der ud fra en samlet afvejning af motorvejens gener for naboer er bedst
at undersøge og miljøvurdere en linjeføring, hvor motorvejens forløb flyttes mod vest ved Rødding. På den
baggrund vil Vejdirektoratet arbejde videre med en sådan løsning.
3
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 316: Spm. om borgerinddragelsen har medvirket til konkrete tilpasninger eller ændringer af projekterne
3029944_0004.png
Kort over undersøgelseskorridorer
4