Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
3029869_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
27. maj 2025
2025-1863
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. april 2025 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Thomas Jensen (S).
Spørgsmål nr. 309:
Vil ministeren over for arbejdsgruppen om effektive høringspro-
cesser oplyse, om der er høringsfrister ift. projekterne i infrastruk-
turaftale 2035, der ikke er overholdt, eller hvor høringen har været
afholdt i de normale ferieperioder?
Svar:
Jeg har til brug for min besvarelse indhentet bidrag fra Banedan-
mark, DSB, Sund & Bælt Holding A/S og Vejdirektoratet.
Banedanmark oplyser:
”Banedanmark
har endnu ikke afholdt lovpligtige MKV-høringer
for projekter under Infrastrukturplan 2035.
Banedanmark kan endvidere oplyse, at der har været afholdt idéfa-
sehøringer for følgende tre projekter under Infrastrukturplan
2035:
Ny bane Aarhus-Silkeborg (idéfasehøring):
Høringsperiode fra den 15. september 2022 til 16. oktober
2022 (fire uger).
Ny forbindelse på tværs af Lillebælt (idéfasehøring sam-
men med VD):
Høringsperiode fra den 20. oktober til 20. november 2023
(fem uger).
Ny bane Farum-Hillerød (idéfasehøring):
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 309: Spm. om der er høringsfrister ift. projekterne i infrastrukturaftale 2035, der ikke er overholdt, eller hvor høringen har været afholdt i de normale ferieperioder
3029869_0002.png
Side 2/4
Høringsperiode fra den 17. september 2024 til 29. oktober
2024 (seks uger).
Idéfasehøringer er ikke et lovkrav og er derfor heller ikke underlagt
nogle særlige krav om frister.”
DSB oplyser:
”Infrastrukturplan
2035-projekter vedrørende DSB omfatter føl-
gende tre projekter: Modernisering af København H og området
ved Reventlowsgade, forskønnelse af Nørreport Station og pulje til
mere trygge og attraktive stationer.
I relation til puljen til mere trygge og attraktive stationer har DSB
gennemført to idéfasehøringer: Den første i perioden fra den 5.
april til den 17. maj 2022. Den anden i perioden fra den 6. maj til
den 28. juni 2024.
DSB er ikke bekendt med andre høringer relateret til DSB’s Infra-
strukturplan 2035-projekter.”
Vejdirektoratet oplyser:
”Vejdirektoratet
kan oplyse, at høringsfristerne for de listede pro-
jekter i tabel 1 nedenfor generelt er fastsat til otte uger. Der har væ-
ret tilfælde, hvor høringsperioderne har overlappet med normale
ferieperioder.
Eksempelvis har følgende projekter haft høringsperioder, der fal-
der sammen med ferieperioder:
1.
Øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund og Hanst-
holm (27. november 2023
28. januar 2024), der overlap-
pede med juleferien.
2. Opgradering af rute 11 mellem Korskroen
Varde (28. no-
vember 2023
2. februar 2024), der overlappede med jule-
ferien.
3. Ny rute 26 mellem E45 og Svenstrup (29. maj
13. sep-
tember 2024), der overlappede med sommerferien.
4. Etablering af tunnel under Marselis Boulevard (9. novem-
ber 2024
9. januar 2025), der overlappede med julefe-
rien.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 309: Spm. om der er høringsfrister ift. projekterne i infrastrukturaftale 2035, der ikke er overholdt, eller hvor høringen har været afholdt i de normale ferieperioder
3029869_0003.png
Side 3/4
Ferieperioder kan potentielt påvirke interessenternes mulighed
for at afgive høringssvar, da ferieperioder ofte indebærer redu-
ceret aktivitet hos både offentlige og private aktører. Derfor har
Vejdirektoratet i disse tilfælde forlænget høringsperioderne.
Vejdirektoratet er opmærksom på denne udfordring og bestræ-
ber sig på at tage størst muligt hensyn til ferieperioder i plan-
lægningen af høringsforløb. Vejdirektoratet vil oftest forlænge
høringsperioden, når den overlapper en ferieperiode og dette
ikke kan undgås af øvrige proceshensyn i et projekt.
Tabel 1: Miljøkonsekvensvurderingsprojekter af infrastrukturaf-
tale 2035, som har gennemgået en afsluttende høringsperiode
Projekt
Høringsperi-
ode
Årstal
Udbygning af rute 15 mellem Bale og Tåstrup
06/01 – 28/03
21/04 – 16/06
21/04 – 16/06
15/09 – 13/11
15/09 – 15/11
27/11 – 28/01
28/11 – 02/02
09/01 – 12/03
15/04 – 15/06
29/05 – 13/09
20/08 – 20/10
18/09 – 15/11
09/11 – 09/01
24/03 – 28/04
04/03 – 09/05
2023
2023
2023
2023
2023
2024
2024
2024
2024
2024
2024
2024
2025
2025
Kalundborgmotorvejens 3. etape
Udvidelse af E45 ved Kolding
Udbygning af E20 Amagermotorvejen
Øget kapacitet og støjreduktion på Motorring 3 ved København
Øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm
Opgradering af rute 11 mellem Korskroen – Varde
Udbygning af rute 9 ved Nørreballe på Lolland
Udvidelse af E20 Fynske Motorvej syd om Odense
Ny rute 26 mellem E45 og Svenstrup
Øget kapacitet på rute 34 og 26 mellem Haderup og Skive N
Motorvej på strækningen Klode Mølle – Viborg Løvel
Etablering af tunnel under Marselis Boulevard
Supplerende miljøkonsekvensvurdering, Ny midtjysk motorvej fra
Give til Haderslev
Nødspor på Vestmotorvejen mellem Korsør og Vemmelev
2025
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 309: Spm. om der er høringsfrister ift. projekterne i infrastrukturaftale 2035, der ikke er overholdt, eller hvor høringen har været afholdt i de normale ferieperioder
3029869_0004.png
Side 4/4
Det skal bemærkes, at høringsperioden for 'Supplerende miljøkon-
sekvensvurdering, Ny midtjysk motorvej fra Give til Haderslev'
(24. marts
28. april 2025) var kortere end de sædvanlige otte
uger. Dette skyldes, at der var tale om en opdatering af miljøkonse-
kvensvurderingen. Den forkortede høringsperiode blev vurderet
som tilstrækkelig i lyset af projektets karakter.”
Sund & Bælt Holding A/S oplyser:
”Sund
& Bælt kan oplyse, at alle høringsfrister for projekter under
Infrastrukturplan 2035 har været overholdt og har været afholdt
uden for normale ferieperioder.
I forhold til projektet "Udvidelsen af Københavns Lufthavn Sta-
tion" afgjorde Trafikstyrelsen efter en screening, at projektet ikke
var omfattet af VVM-pligt og derfor ikke krævede en miljøkonse-
kvensvurdering (MKV). Trafikstyrelsen fastsatte herefter en pas-
sende frist for høringen, som blev i perioden fra 23.11.2023 til den
02.01.2024. Den sidste del af perioden lå i juleferien, men da der
ikke er specifikke krav til høringsperiodelængder, når der er tale
om en screening, kan det ikke konkluderes, at høringsfristen ikke
har været overholdt. De første fire uger af høringsperioden lå uden
for normale ferieperioder.
Det bemærkes afslutningsvist, at der kun er pligt til at gennemføre
høringer efter afslutning af MKV, men Sund & Bælt har valgt som
fast praksis at gennemføre en (frivillig) idéfasehøring, når vi indle-
der arbejdet med en MKV.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen