Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
3029839_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
27. maj 2025
2025-1774
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 1. april 2025 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Jens Meilvang (LA).
Spørgsmål nr. 305:
Vil ministeren oplyse, hvad omkostningerne vil være ved en ord-
ning, hvor eldrevne lastbiler kan køre gratis over Storebæltsbroen i
en midlertidig ordning?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Sund & Bælt Holding A/S, der op-
lyser følgende:
”Taksterne på Storebæltsbroen skal fastsættes under hensyntagen
til eurovignetdirektivet, som regulerer, hvordan vejafgifter skal op-
kræves. Direktivet forpligter ikke medlemsstaterne til at opkræve
vejafgifter, men i det omfang, at der opkræves vejafgifter, skal det
ske i overensstemmelse med direktivets bestemmelser.
Det fremgår af direktivets artikel 7, stk. 9, at der er mulighed for at
indføre reducerede vejafgift eller fritagelse fra at betale vejafgift for
nulemissionskøretøjer med en højeste tilladt totalvægt på 4,25 ton.
Direktivet må forstås således, at det modsætningsvist ikke er mu-
ligt at fritage nulemissionskøretøjer med en højere tilladt totalvægt
fra at betale vejafgifter på vejstrækninger, som i øvrigt er afgiftsbe-
lagte.
Storebæltsbroens betalingsanlæg er opbygget således, at det kan
vurdere køretøjets længde og højde, men ikke vægtklasse. En ord-
ning, hvorefter det er gratis for eldrevne lastbiler med maximal til-
ladt totalvægt på 4,25 ton, ville derfor kræve, at der indføres en
manuel verificeringsprocedure, hvor køretøjets vægt dokumente-
res. Dette ville medføre en øget administrativ byrde for både A/S
Storebælt og vognmanden, som umiddelbart ikke ville stå mål med
det procentvist meget lave antal køretøjer, som ville være berettiget
til gratis passage.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 305: Spm. om, hvad omkostningerne vil være ved en ordning, hvor eldrevne lastbiler kan køre gratis over Storebæltsbroen i en midlertidig ordning
3029839_0002.png
Side 2/2
På Storebæltsbroen er der indført en ’grøn rabat’, som skal øge in-
citamentet til at køre miljørigtigt. Ordningen betyder, at alle køre-
tøjer, der som minimum opfylder EURO-norm VI, og som har en
erhvervsaftale med A/S Storebælt, betaler en lavere takst for pas-
sage. Ordningen er tilrettelagt i overensstemmelse med artikel 7g,
stk. 2, i eurovignet-direktivet, som i relation til takstdifferentiering
efter EURO-norm fastlægger, at medlemsstaterne skal differentiere
infrastrukturafgiften for tunge køretøjer på en sådan måde, at in-
gen afgift er 100 pct. højere end afgiften for et tilsvarende køretøj,
der opfylder de strengeste EURO-emissionsstandarder. En lig-
nende begrænsning er fastsat, for så vidt angår tilfælde, hvor tak-
ster er differentieret efter CO2-emissionsklasse, idet der i denne
sammenhæng fra den 1. januar 2026 maksimalt kan gives 75 pct.
nedsættelse taksten i forhold til den takst, der måtte gælde for kø-
retøjer med CO2-emissionsklasse 1.
Direktivet begrænser med andre ord spændet mellem de laveste og
højeste takster i forhold til differentiering efter køretøjernes miljø-
klasser og CO2-klasser.
På grund af eurovignetdirektivet er det således ikke muligt at gøre
det gratis for eldrevne lastbiler at passere Storebæltsbroen i en
midlertidig periode.
For det første ville det i henhold til reglerne kun være muligt at
gøre det gratis for meget få lastbiler, hvilket til gengæld ville med-
føre en større administrativ byrde. Hvis man i stedet for at gøre det
gratis, gjorde det meget billigt for de nævnte køretøjer, ville en be-
regning af omkostningerne forudsætte en generel omlægning af
hele takststrukturen for de øvrige
lastbiler.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen