Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
27. maj 2025
2025-1774
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 1. april 2025 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Jens Meilvang (LA).
Spørgsmål nr. 305:
Vil ministeren oplyse, hvad omkostningerne vil være ved en ord-
ning, hvor eldrevne lastbiler kan køre gratis over Storebæltsbroen i
en midlertidig ordning?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Sund & Bælt Holding A/S, der op-
lyser følgende:
”Taksterne på Storebæltsbroen skal fastsættes under hensyntagen
til eurovignetdirektivet, som regulerer, hvordan vejafgifter skal op-
kræves. Direktivet forpligter ikke medlemsstaterne til at opkræve
vejafgifter, men i det omfang, at der opkræves vejafgifter, skal det
ske i overensstemmelse med direktivets bestemmelser.
Det fremgår af direktivets artikel 7, stk. 9, at der er mulighed for at
indføre reducerede vejafgift eller fritagelse fra at betale vejafgift for
nulemissionskøretøjer med en højeste tilladt totalvægt på 4,25 ton.
Direktivet må forstås således, at det modsætningsvist ikke er mu-
ligt at fritage nulemissionskøretøjer med en højere tilladt totalvægt
fra at betale vejafgifter på vejstrækninger, som i øvrigt er afgiftsbe-
lagte.
Storebæltsbroens betalingsanlæg er opbygget således, at det kan
vurdere køretøjets længde og højde, men ikke vægtklasse. En ord-
ning, hvorefter det er gratis for eldrevne lastbiler med maximal til-
ladt totalvægt på 4,25 ton, ville derfor kræve, at der indføres en
manuel verificeringsprocedure, hvor køretøjets vægt dokumente-
res. Dette ville medføre en øget administrativ byrde for både A/S
Storebælt og vognmanden, som umiddelbart ikke ville stå mål med
det procentvist meget lave antal køretøjer, som ville være berettiget
til gratis passage.