Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
3005299_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
11. april 2025
2025-1678
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. marts 2025 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Leila Stockmarr (EL).
Spørgsmål nr. 301:
Vil ministeren, med henvisning til Rigsrevisionens beretning af ok-
tober 2019 om budgetteringen af Vejdirektoratets vejprojekter, be-
kræfte, at den konstaterede tendens til mindreforbrug på vejpro-
jekter siden implementeringen af Ny Anlægsbudgettering i 2007
herunder det forhold at gennemførte motorvejsprojekter siden
2011 ikke har overskredet deres oprindeligt aftalte budget
pri-
mært kan tilskrives en systematisk overbudgettering af vejprojek-
ter i budgetteringsfasen?
Svar:
Det er korrekt, at en række vejprojekter besluttet med investerings-
planen ”Aftale om en grøn transportpolitik” fra 2009 og udført i
årene frem mod 2019 kunne gennemføres helt uden brug af de af-
satte reserver.
Jeg kan i forlængelse heraf afkræfte, at den primære årsag til, at
vejprojekterne overholdt deres bevilling, var en systematisk over-
budgettering af vejprojekter i budgetteringsfasen.
Det fremgår således blandt andet af den daværende transportmini-
sters redegørelse, at:
”Det
synes ikke dokumenteret i beretningen, at Vejdirektoratet ud
fra den tilgængelige viden på budgetteringstidspunktet burde
have valgt andre priser eller andre mængder i de undersøgte an-
lægsbudgetter. I de tilfælde hvor budgetterne har været underlagt
granskning af eksterne eksperter, har de eksterne eksperter heller
ikke konstateret, at Vejdirektoratet burde have valgt andre priser
eller mængder. Rigsrevisionen konstaterer også i sin rapport, at
”den overordnede konklusion i alle 13 eksterne
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om ministeren vil bekræfte, at den konstaterede tendens til mindreforbrug på vejprojekter siden implementeringen af Ny Anlægsbudgettering i 2007 – herunder det forhold at gennemførte motorvejsprojekter siden 2011 ikke har overskredet deres oprindeligt aftalte budget – primært kan tilskrives en systematisk overbudgettering af vejprojekter i budgetteringsfasen
3005299_0002.png
Side 2/2
kvalitetssikringsrapporter er, at Vejdirektoratets anlægsoverslag
for vejprojekterne er gennemarbejdede og veldokumenterede.”
Det er på baggrund af Vejdirektoratets oplysninger min forstå-
else, at forskellen mellem det oprindeligt budgetterede og det fak-
tiske forbrug i projekterne i høj grad kan tilskrives, at Vejdirekto-
ratet i løbet af perioden har lykkedes med at forbedre projektsty-
ringen. Jeg er enig i, at det ikke er hensigtsmæssigt at skyde (sy-
stematisk) for højt i budgetteringen. Men det er derimod positivt,
hvis man undervejs i projektet formår at finde og udnytte bespa-
relsesmuligheder. En sådan gevinst bør ikke give anledning til
kritik.
Projekterne er i høj grad budgetteret i en højkonjunktur og gen-
nemført i en lavkonjunktur, hvilket har givet bedre licitationsre-
sultater end forventet.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen