Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
11. april 2025
2025-1678
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. marts 2025 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Leila Stockmarr (EL).
Spørgsmål nr. 301:
Vil ministeren, med henvisning til Rigsrevisionens beretning af ok-
tober 2019 om budgetteringen af Vejdirektoratets vejprojekter, be-
kræfte, at den konstaterede tendens til mindreforbrug på vejpro-
jekter siden implementeringen af Ny Anlægsbudgettering i 2007
–
herunder det forhold at gennemførte motorvejsprojekter siden
2011 ikke har overskredet deres oprindeligt aftalte budget
–
pri-
mært kan tilskrives en systematisk overbudgettering af vejprojek-
ter i budgetteringsfasen?
Svar:
Det er korrekt, at en række vejprojekter besluttet med investerings-
planen ”Aftale om en grøn transportpolitik” fra 2009 og udført i
årene frem mod 2019 kunne gennemføres helt uden brug af de af-
satte reserver.
Jeg kan i forlængelse heraf afkræfte, at den primære årsag til, at
vejprojekterne overholdt deres bevilling, var en systematisk over-
budgettering af vejprojekter i budgetteringsfasen.
Det fremgår således blandt andet af den daværende transportmini-
sters redegørelse, at:
”Det
synes ikke dokumenteret i beretningen, at Vejdirektoratet ud
fra den tilgængelige viden på budgetteringstidspunktet burde
have valgt andre priser eller andre mængder i de undersøgte an-
lægsbudgetter. I de tilfælde hvor budgetterne har været underlagt
granskning af eksterne eksperter, har de eksterne eksperter heller
ikke konstateret, at Vejdirektoratet burde have valgt andre priser
eller mængder. Rigsrevisionen konstaterer også i sin rapport, at
”den overordnede konklusion i alle 13 eksterne