Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
3009583_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Transportudvalg
Dato: 24-04-2025
Sagsnr.:2025 - 3589
Dok. nr.: 318729
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 295 (Alm. del), som Folketingets
Transportudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 20. marts 2025.
Spørgsmål nr. 295:
”Vil
ministeren kommentere materialet fra foretræde om fremtidige finansiering af
Supercykelstisamarbejdet i hovedstadsregionen og Region Midtjylland, hvor
regionernes mulighed for at medfinansiere Supercykelstisamarbejdet forsvinder fra
2026 som følge af Sundhedsreformen 2024, jf. TRU alm. del
bilag 168? Vil
ministeren redegøre for, hvorfor sagen tilsyneladende er faldet mellem to stole som
følge af Sundhedsreformen, og om regeringen vil sikre, at der findes finansiering til,
at Supercykelstisamarbejdet kan opretholdes efter 2026, og oplyse, hvilket
ressortministerium der i givet fald er ansvarlig herfor?”
Svar:
Jeg sætter ikke spørgsmålstegn ved værdien af supercykelstisamarbejderne, som
materialet fra supercykelstisekretariaternes foretræde for Transportudvalget også
indikerer.
Jeg vil imidlertid fremhæve, at drifts- og anlægsansvaret for cykelstiområdet ligger i
kommunerne. Regionerne har således ikke lovbundne skal-opgaver på
cykelstiområdet. Nogle regioner har imidlertid som led i de regionale
udviklingsstrategier valgt at medfinansiere supercykelstisekretariater.
Med
Aftale om sundhedsreform 2024
er det aftalt, at der skal ske en tilpasning af de
regionale udviklingsopgaver, således at bl.a. regionernes mulighed for at udarbejde
regionale udviklingsstrategier samt aktiviteter, der relaterer sig hertil, bortfalder pr.
1. januar 2026. Dette indebærer, at regionernes mulighed for at medfinansiere
supercykelstisekretariaterne bortfalder.
Såfremt kommunerne finder det værdifuldt at fortsætte og øge støtten til
supercykelstisekretariaterne efter bortfald af den regionale medfinansiering, kan de
lokalt vælge at prioritere det. Jeg noterer mig i øvrigt, at der findes et eksempel på en
rent kommunal sammenslutning, der arbejder for bedre cykelinfrastruktur (Byregion
Fyn), jf. bilag 168. Mig bekendt drives sekretariatet af denne sammenslutning uden
regional medfinansiering.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 295: Spm. om ministeren vil kommentere materialet fra Supercykelstisamarbejdet i hovedstadsregionen og Region Midtjyllands foretræde om fremtidige finansiering af Supercykelstisamarbejdet i hovedstadsregionen og Region Midtjylland
./.
Der henvises i øvrigt til transportministerens svar på TRU alm. del
spm. 296.
Det ansvarlige ressortministerium for cykelområdet er Transportministeriet.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 2