Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
22. april 2025
2025-1541
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. marts 2025 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Torsten Gejl (ALT).
Spørgsmål nr. 287:
Kan ministeren bekræfte eller afkræfte, at udbuddet på Lynettehol-
mens etape er udformet på en sådan måde, at det i forhold til ud-
buddets krav om CO2-reduktioner bedre kan betale sig økonomisk
for Per Aarsleff A/S at benytte diesel som brændstof til transport
for derefter at betale bod, end at udskifte dieselen med HVO Biodi-
esel?
Svar:
Jeg har bedt By & Havn om bidrag til besvarelse af spørgsmålet, og
de har oplyst følgende:
”Det
er By & Havns ønske, at der i forbindelse med anlægget af Ly-
netteholm arbejdes systematisk og målbart med CO₂-kvantifice-
ring og reducering af CO₂-aftrykket fra projektet. Der er arbejdet
ambitiøst og målrettet med dette i forbindelse med udbuddet af an-
lægsarbejdet.
Ved udbuddet af Lynetteholms fase 1 var bæredygtighed 10 pct. af
evalueringen. Man endte med en samlet besparelse på 4.616 tons
CO₂, hvilket er 17,6 pct. lavere end den forventede udledning.
I forbindelse med fase 2 valgte By & Havn at hæve bæredygtighed
til 15 pct. af evalueringen, hvor de 10 pct. alene vedrørte CO2-ud-
ledningen. Det betyder, at entreprenørerne har konkurreret om at
bygge så CO2-venligt som muligt.
Udbudskriterierne indeholdt derudover følgende elementer:
•
•
Kvantitativ målbarhed af bæredygtighed i tilbudsevaluerin-
gen
Minimumskrav til miljøledelsessystem (ISO 14001)