Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
3006844_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
22. april 2025
2025-1541
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. marts 2025 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Torsten Gejl (ALT).
Spørgsmål nr. 287:
Kan ministeren bekræfte eller afkræfte, at udbuddet på Lynettehol-
mens etape er udformet på en sådan måde, at det i forhold til ud-
buddets krav om CO2-reduktioner bedre kan betale sig økonomisk
for Per Aarsleff A/S at benytte diesel som brændstof til transport
for derefter at betale bod, end at udskifte dieselen med HVO Biodi-
esel?
Svar:
Jeg har bedt By & Havn om bidrag til besvarelse af spørgsmålet, og
de har oplyst følgende:
”Det
er By & Havns ønske, at der i forbindelse med anlægget af Ly-
netteholm arbejdes systematisk og målbart med CO₂-kvantifice-
ring og reducering af CO₂-aftrykket fra projektet. Der er arbejdet
ambitiøst og målrettet med dette i forbindelse med udbuddet af an-
lægsarbejdet.
Ved udbuddet af Lynetteholms fase 1 var bæredygtighed 10 pct. af
evalueringen. Man endte med en samlet besparelse på 4.616 tons
CO₂, hvilket er 17,6 pct. lavere end den forventede udledning.
I forbindelse med fase 2 valgte By & Havn at hæve bæredygtighed
til 15 pct. af evalueringen, hvor de 10 pct. alene vedrørte CO2-ud-
ledningen. Det betyder, at entreprenørerne har konkurreret om at
bygge så CO2-venligt som muligt.
Udbudskriterierne indeholdt derudover følgende elementer:
Kvantitativ målbarhed af bæredygtighed i tilbudsevaluerin-
gen
Minimumskrav til miljøledelsessystem (ISO 14001)
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 287: MFU spm. om ministeren kan bekræfte eller afkræfte, at udbuddet på Lynetteholmens etape er udformet på en sådan måde, at det i forhold til udbuddets krav om CO2-reduktioner bedre kan betale sig økonomisk for Per Aarsleff A/S at benytte diesel som brændstof til transport for derefter at betale bod, end at udskifte dieselen med HVO Biodiesel
3006844_0002.png
Side 2/2
Krav om bæredygtighedskoordinator som nøgleperson
Krav om CO₂-regnskab på alle kontrakter
Krav om bæredygtig byggeplads
Alle byggeprojekter udleder i sagens natur CO₂.
Men
når der arbej-
des bevidst med materialevalg, transportformer og arbejdsmeto-
der, er det muligt at begrænse udledningen.
I forbindelse med anlæg af Lynetteholms fase 2 skal entreprenøren
løbende fremvise et CO2-regnskab. Entreprenøren har i forbin-
delse med afgivelse af tilbud estimeret deres CO2-aftryk. Dette har
været en del af evalueringen og altså baggrunden for, at entrepre-
nøren vandt opgaven. Udledes der mere CO2 end forventet ved til-
budsgivning, er der indbygget en strafbod, hvis CO2-regnskabet vi-
ser et større faktisk forbrug end det, der blev estimeret ved afgivel-
sen af tilbuddet.
Tilbagemeldingen fra entreprenøren er, at der arbejdes målrettet
på at afprøve nye initiativer, der kan være med til at reducere CO₂-
aftrykket fra anlægsarbejdet, herunder ibrugtagning af HVO Biodi-
esel i stedet for almindelig diesel. Siden januar sidste år har ma-
skinførerne på Lynetteholm også reduceret deres tomgangskørsel
markant, hvilket har resulteret i en besparelse på næsten 20.000
liter brændstof.
Det er dog ikke op til By & Havn at fastlægge, hvilke CO2-reduce-
rende initiativer entreprenøren iværksætter for at undgå bod, men
det er glædeligt, at HVO Biodiesel har været taget i brug på bygge-
pladsen siden september 2024, og at der arbejdes på at undgå unø-
dig tomgang.
By & Havn vil løbende følge CO₂-udledningen og de øvrige tiltag
under anlægsarbejdet og lade erfaringerne indgå i udformningen af
fremtidige udbud og arbejdet med By & Havns ESG-rapportering.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen