Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
3009799_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
25. april 2025
2025-1511
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. marts 2025 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Mads Olsen (SF), Leila Stockmarr
(EL), Stinus Lindgreen (RV) og Christina Olumeko (ALT).
Spørgsmål nr. 279:
Vil ministeren i forlængelse af samrådet den 25. februar 2025 be-
skrive, hvilke muligheder kommunerne fremadrettet vil have for at
indføre 30 km/t-zoner?
Svar:
Regeringen har på baggrund af de mange inputs og forslag, der er
indkommet, besluttet at udskyde fremsættelsen af de dele af lov-
forslaget, der omhandler ændring af færdselslovens regler om fast-
sættelse af lokale hastighedsgrænser og indførelse af færdselsind-
skrænkninger, på ubestemt tid.
Der vil således ikke i denne Folketingssamling blive fremsat et lov-
forslag, der ændrer på disse regler.
De gældende regler i færdselsloven om fastsættelse af lokale hastig-
hedsgrænser og indførelse af færdselsindskrænkninger forbliver
således uændrede.
Det betyder dermed også, at vejmyndighederne, herunder kommu-
nerne, fortsat vil skulle indhente politiets samtykke, hver gang de
påtænker en ændring af hastighedsgrænsen, eller at indføre ensret-
ning, afspærring af veje og andre færdselsindskrænkninger.
Den
gældende forsøgsordning for fastsættelse af lokale hastigheds-
grænser fortsætter frem til dens udløb den 30. juni 2025. Forsøgs-
ordningen skal herefter evalueres med henblik på en nærmere stil-
lingtagen til, om ordningen skal gøres permanent. Det er en del af
evalueringen at tage stilling til, hvad der skal ske med de hastig-
hedsgrænser, der er fastsat som led i forsøgsordningen. Hastig-
hedsgrænser, der er fastsat som led i forsøgsordningen vil således
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 279: Spm. om, hvilke muligheder vil kommunerne fremadrettet have for at indføre 30 km/t-zoner
3009799_0002.png
Side 2/2
indtil videre ikke skulle ændres, idet der først vil blive taget stilling
hertil på baggrund af den færdige evaluering.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen