Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
3009801_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
25. april 2025
2025-1511
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. marts 2025 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Mads Olsen (SF), Leila Stockmarr
(EL), Stinus Lindgreen (RV) og Christina Olumeko (ALT).
Spørgsmål nr. 278:
Idet ministeren på samrådet den 25. februar 2025 flere gange oply-
ste, at lovforslaget ikke ændrer ved retstilstanden, som den er i
dag, vil ministeren da redegøre for, om kommunerne har misfor-
stået lovforslaget og dets påvirkning af de lokale handlemulighe-
der, når flere kommuner hævder, at flere vejprojekter, som ikke er
anlægsprojekter, ikke vil kunne gennemføres med lovforslaget,
som det bl.a. fremgår af artiklen »Ny lov kan tvinge København til
at øge hastigheden på 38 strækninger: »Et kæmpe fejlskud«« i
Berlingske Tidende den 17. januar 2025? Såfremt der ikke er tale
om en misforståelse hos kommunerne, kan ministeren da forklare,
hvordan retstilstanden kan forblive den samme?
Svar:
Regeringen har på baggrund af de mange inputs og forslag, der er
indkommet, besluttet at udskyde fremsættelsen af de dele af lov-
forslaget, der omhandler ændring af færdselslovens regler om fast-
sættelse af lokale hastighedsgrænser og indførelse af færdselsind-
skrænkninger, på ubestemt tid.
Der vil således ikke i denne Folketingssamling blive fremsat et lov-
forslag, der ændrer på disse regler.
De gældende regler i færdselsloven om fastsættelse af lokale hastig-
hedsgrænser og indførelse af færdselsindskrænkninger forbliver
således uændrede.
Det betyder dermed også, at vejmyndighederne, herunder kommu-
nerne, fortsat vil skulle indhente politiets samtykke, hver gang de
påtænker en ændring af hastighedsgrænsen, eller at indføre ensret-
ning, afspærring af veje og andre færdselsindskrænkninger.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 278: Spm. om kommunerne har misforstået lovforslaget og dets påvirkning af de lokale handlemuligheder
3009801_0002.png
Side 2/2
Den
gældende forsøgsordning for fastsættelse af lokale hastigheds-
grænser fortsætter frem til dens udløb den 30. juni 2025. Forsøgs-
ordningen skal herefter evalueres med henblik på en nærmere stil-
lingtagen til, om ordningen skal gøres permanent. Det er en del af
evalueringen at tage stilling til, hvad der skal ske med de hastig-
hedsgrænser, der er fastsat som led i forsøgsordningen. Hastig-
hedsgrænser, der er fastsat som led i forsøgsordningen vil således
indtil videre ikke skulle ændres, idet der først vil blive taget stilling
hertil på baggrund af den færdige evaluering.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen