Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
2999996_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
3. april 2025
2025-1491
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. marts 2025 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Thomas Jensen (S).
Spørgsmål nr. 270:
Vil ministeren over for arbejdsgruppen om effektive høringspro-
cesser redegøre for, hvordan Banedanmark, Vejdirektoratet og
Transportministeriet generelt samler erfaringer op fra større an-
lægsprojekter
herunder deler erfaringer med andre myndighe-
der, der også har store anlægsprojekter, fx kommuner? Vil ministe-
ren derudover redegøre for, hvordan de nævnte myndigheder sik-
rer, at væsentlig læring fra et projekt bliver videreformidlet og an-
vendt i fremtidige projekter?
Svar:
Jeg har til brug for min besvarelse indhentet bidrag fra henholdsvis
Banedanmark og Vejdirektoratet.
Banedanmark oplyser:
”Banedanmark arbejder
med anlægsprojekter over en længere
periode, hvilket giver mulighed for løbende at samle erfaringer og
vidensdele, både med interne og eksterne partnere, i takt med at
projekter undersøges nærmere. Banedanmark arbejder på flere
måde med at standardisere processer, således at læring bedst mu-
ligt kan blive opsamlet og overført fra projekt til projekt. Til dette
formål anvender Banedanmark f.eks A3 og tavlestyring, og ledel-
sesfora som System- og Projektforum, hvor alle relevante parter i
Banedanmark deltager for bl.a. at sikre at erfaringer bliver op-
samlet og udbredt i organisationen. De nævnte processer og fora
har til formål, at sikre, at læring fra et projekt bliver viderefor-
midlet og anvendt i forbindelse med andre igangværende eller
kommende projekter. Banedanmark samarbejder desuden med
andre myndigheder, som f.eks. Trafikstyrelsen, på en lang række
anlægsprojekter, hvilket giver mulighed for, at erfaringer deles
på tværs af
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 270: Spm. om ministeren, over for arbejdsgruppen om effektive høringsprocesser vil redegøre for, hvordan Banedanmark, Vejdirektoratet og Transportministeriet generelt samler erfaringer op fra større anlægsprojekter – herunder deler erfaringer med andre myndigheder, der også har store anlægsprojekter, fx kommuner
2999996_0002.png
Side 2/3
myndigheder i det omfang, det findes relevant. Det bemærkes
endvidere, at Banedanmark arbejder ud fra det nye koncept om
øget inddragelse, hvilket er redegjort for i TRU-spørgsmål 207 fra
februar 2025.”
Vejdirektoratet oplyser:
”Vejdirektoratet gennemfører systematiske processer for at op-
samle og dele erfaringer fra større anlægsprojekter med henblik
på at sikre læring og videreudvikling af fremtidige projekter.
Ved igangsættelsen af en miljøkonsekvensvurdering gennemfører
Vejdirektoratet en indledende høringsproces, hvor borgere, virk-
somheder, myndigheder og interesseorganisationer inddrages og
opfordres til at skrive et høringssvar med idéer, forslag og syns-
punkter som kan indarbejdes i det videre arbejde. Høringen an-
nonceres via lokale aviser og sociale medier samt med brev til re-
levante myndigheder, interesseorganisationer og berørte lods-
ejere.
Vejdirektoratet benytter sig af en digital høringsplatform, som gi-
ver offentligheden en digital adgang til at indsende høringssvar
samt læse, hvad andre interessenter har skrevet. Dette mener Vej-
direktoratet fremmer transparensen i projekterne og gør hørings-
processerne mere tilgængelige for alle. Høringssvarene resume-
res og kommenteres efterfølgende i et offentligt tilgængeligt hø-
ringsnotat, som publiceres på projektets hjemmeside.
Når miljøkonsekvensvurderingen er afsluttet, fremlægges resulta-
tet på projektets hjemmeside. Herefter igangsættes en afsluttende
høringsproces, hvor interessenter har mulighed for at kommen-
tere på projektets løsningsforslag. Høringssvarene resumeres og
kommenteres i et høringsnotat, som ligeledes offentliggøres.
Vejdirektoratet mener, at de offentlige høringer sikrer åbenhed og
borgerinddragelse, hvilket bidrager til en bedre forståelse af pro-
jektets konsekvenser og styrker tilliden til processen.
Vidensdeling med andre myndigheder foregår blandt andet gen-
nem tilknyttede teknikerudvalg til projekterne, hvor Vejdirektora-
tet samarbejder med kommuner, regioner og relevante myndig-
heder. På disse møder giver Vejdirektoratet en status for igang-
værende projekter og tilsvarende giver kommuner m.v. en status
for lokale planlægningsprojekter med grænseflader til Vejdirekto-
ratets projekter. Vejdirektoratet deltager desuden i
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 270: Spm. om ministeren, over for arbejdsgruppen om effektive høringsprocesser vil redegøre for, hvordan Banedanmark, Vejdirektoratet og Transportministeriet generelt samler erfaringer op fra større anlægsprojekter – herunder deler erfaringer med andre myndigheder, der også har store anlægsprojekter, fx kommuner
2999996_0003.png
Side 3/3
samarbejdsfora med andre store infrastrukturforvaltere, hvor
forskellige metoder og tilgange til borgerinddragelse drøftes.
Erfaringer fra offentlige høringer af tidligere projekter viderefor-
midles internt i Vejdirektoratet gennem fx ERFA-grupper, hvor
viden deles i organisationen. Dette sikrer, at erfaringer systema-
tisk opsamles og bruges til at optimere fremtidige høringsproces-
ser. Afhængigt af det specifikke projekt afprøves forskellige meto-
der og værktøjer, eksempelvis borgerinddragelse gennem work-
shops og åbent hus-arrangementer. Erfaringen viser, at en åben
proces, hvor borgere føler sig hørt og involveret, gavner projek-
tets forløb og accepten af dets resultater.
For at sikre, at de bedste metoder og praksisser implementeres i
kommende projekter, opdateres Vejdirektoratets paradigmer og
instruktioner løbende på baggrund af opsamlede erfaringer.
Dette bidrager til en kontinuerlig udvikling af Vejdirektoratets ar-
bejde, også med høringsprocesser og borgerinddragelse.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen