Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
3009768_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
25. april 2025
2025-1343
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. marts 2025 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Christina Olumeko (ALT).
Spørgsmål nr. 245:
Vil ministeren redegøre for, hvilken betydning det kommende lov-
forslag lov om ændring af færdselsloven, lov om offentlige veje
m.v., og lov om private fællesveje (Forenkling af sagsgange ved
vejmyndighedens dispositioner over offentlige veje og private fæl-
lesveje m.v.) får for kommunernes mulighed for at forny og styrke
bymidterne i mindre og mellemstore byer i forhold til bl.a. mulig-
hederne for hastighedsbegrænsninger, ensretninger m.v.? Og vil
ministeren
om nødvendigt med bidrag fra andre relevante mini-
sterier vurdere, om lovforslagets nye regler vil begrænse mulighe-
derne for at indfri formålet med
den politiske aftale om ”Mere liv i
bymidter og landdistrikter” fra 2021, hvor et af initiativerne ek-
sempelvis er at gøre det muligt for Aabenraa Kommune at etablere
en 30 km/t-zone i Rødekro bymidte, jf. Bekendtgørelse om for-
søgsordning med lavere hastighedsgrænse i Rødekro bymidte af
29. maj 2024,
https://www.retsinforma-
tion.dk/eli/lta/2024/549/pdf?
Svar:
Regeringen har på baggrund af de mange inputs og forslag, der er
indkommet, besluttet at udskyde fremsættelsen af de dele af lov-
forslaget, der omhandler ændring af færdselslovens regler om fast-
sættelse af lokale hastighedsgrænser og indførelse af færdselsind-
skrænkninger, på ubestemt tid.
Der vil således ikke i denne Folketingssamling blive fremsat et lov-
forslag, der ændrer på disse regler.
Det betyder dermed også, at de gældende regler i færdselsloven om
fastsættelse af lokale hastighedsgrænser og indførelse af færdsels-
indskrænkninger forbliver uændrede, herunder reglerne i
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 245: Spm. om, hvilken betydning det kommende lovforslag lov om ændring af færdselsloven, lov om offentlige veje m.v., og lov om private fællesveje (Forenkling af sagsgange ved vejmyndighedens dispositioner over offentlige veje og private fællesveje m.v.) får for kommunernes mulighed for at forny og styrke bymidterne i mindre og mellemstore byer i forhold til bl.a. mulighederne for hastighedsbegrænsninger, ensretninger m.v.
3009768_0002.png
Side 2/2
bekendtgørelse om forsøgsordning med lavere hastighedsgrænse i
Rødekro bymidte af 29. maj 2024.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen