Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
25. april 2025
2025-1343
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. marts 2025 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Christina Olumeko (ALT).
Spørgsmål nr. 245:
Vil ministeren redegøre for, hvilken betydning det kommende lov-
forslag lov om ændring af færdselsloven, lov om offentlige veje
m.v., og lov om private fællesveje (Forenkling af sagsgange ved
vejmyndighedens dispositioner over offentlige veje og private fæl-
lesveje m.v.) får for kommunernes mulighed for at forny og styrke
bymidterne i mindre og mellemstore byer i forhold til bl.a. mulig-
hederne for hastighedsbegrænsninger, ensretninger m.v.? Og vil
ministeren
–
om nødvendigt med bidrag fra andre relevante mini-
sterier vurdere, om lovforslagets nye regler vil begrænse mulighe-
derne for at indfri formålet med
den politiske aftale om ”Mere liv i
bymidter og landdistrikter” fra 2021, hvor et af initiativerne ek-
sempelvis er at gøre det muligt for Aabenraa Kommune at etablere
en 30 km/t-zone i Rødekro bymidte, jf. Bekendtgørelse om for-
søgsordning med lavere hastighedsgrænse i Rødekro bymidte af
29. maj 2024,
https://www.retsinforma-
tion.dk/eli/lta/2024/549/pdf?
Svar:
Regeringen har på baggrund af de mange inputs og forslag, der er
indkommet, besluttet at udskyde fremsættelsen af de dele af lov-
forslaget, der omhandler ændring af færdselslovens regler om fast-
sættelse af lokale hastighedsgrænser og indførelse af færdselsind-
skrænkninger, på ubestemt tid.
Der vil således ikke i denne Folketingssamling blive fremsat et lov-
forslag, der ændrer på disse regler.
Det betyder dermed også, at de gældende regler i færdselsloven om
fastsættelse af lokale hastighedsgrænser og indførelse af færdsels-
indskrænkninger forbliver uændrede, herunder reglerne i