Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
3034663_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
4. juni 2025
2025-914
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 10. februar stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Leila Stockmarr (EL).
Spørgsmål nr. 214:
Vil ministeren oplyse, om man fra ministeriets side har delt infor-
mation om nye CO2-beregninger baseret på InfraCLA om alle 14
projekter under IP35, som Ingeniøren har afdækket den 11. decem-
ber 2024, med hhv. forligskredsen bag IP35 vejdelen og Transport-
udvalget, jf. artiklen ”CO2-udledningen
fra kæmpe trafikaftale er
eksploderet: »Rystende tal«” fra ing.dk
den 11. december 2024?
Svar:
Når der udarbejdes beslutningsgrundlag (fx forundersøgelser eller
miljøkonsekvensvurderinger) for infrastrukturprojekter, laves vur-
deringer og undersøgelser på det eksisterende grundlag af model-
ler. Dette gælder for så vidt angår anlægsøkonomi, trafik, klima
mv.
Modellerne, som anvendes til disse beregninger, opdateres løbende
for at sikre det bedst mulige beregningsgrundlag. Udgangspunktet
for politiske beslutninger om projekter er, at de træffes på det til-
gængelige grundlag på tidspunktet for beslutningen. Beslutnings-
grundlagene offentliggøres på Transportministeriets styrelsers el-
ler selskabers hjemmesider, hvilket også gælder de 14 projekter,
som er omtalt i den artikel i Ingeniøren, der henvises til i spørgs-
målet. Anlægsmyndighederne foretager derudover i et vist omfang
interne beregninger af klima, økonomi mv. for at optimere, følge
op og evaluere projekterne.
På samrådet i Transportudvalget den 6. februar 2025 sagde jeg, at
alle klimatal fra Ingeniørens artikel var offentligt tilgængelige. Jeg
er dog efter samrådet blevet bekendt med, at det ikke gælder tre af
tallene. Det omhandler tal for Hillerødmotorvejens forlængelse,
E45 Aarhus S - Aarhus N og E45 Vejle N - Skanderborg S. Det
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 214: Spm., om man fra ministeriets side har delt information om nye CO2-beregninger baseret på InfraCLA om alle 14 projekter under IP35
3034663_0002.png
Side 2/7
skyldes, at det er Vejdirektoratets egne beregninger, som er udleve-
ret i en aktindsigt til Ingeniøren, og som jeg ikke har set før.
Nedenfor er redegjort for de klimaberegninger, der er foretaget i
forbindelse med politiske beslutninger om de 14 omtalte projekter.
Kalundborgmotorvejens 3. etape
Klimaberegningen er lavet som en del af Vejdirektoratets udarbej-
delse af miljøkonsekvensvurderingen og er foretaget i InfraLCA.
Beregningen fremgik af den sammenfattende rapport for miljøkon-
sekvensvurderingen, som blev sendt til Transportudvalget den 10.
oktober 2023 og af de almindelige bemærkninger til anlægsloven,
som blev fremsat den 4. oktober 2023.
Klimaberegningerne er offentligt tilgængelige i miljøkonsekvens-
vurderingen på Vejdirektoratets hjemmeside:
https://www.vejdi-
rektoratet.dk/projekt/kalundborgmotorvejen.
Klimaberegningerne er ligeledes tilgængelige i de almindelige be-
mærkninger til det fremsatte lovforslag:
https://www.retsinforma-
tion.dk/eli/ft/202312L00017
Udbygning af E20/E45 ved Kolding
Klimaberegningen er lavet som en del af Vejdirektoratets udarbej-
delse af miljøkonsekvensvurderingen og er foretaget i InfraLCA.
Beregningen fremgik af den sammenfattende rapport for miljøkon-
sekvensvurderingen, som blev sendt til Transportudvalget den 10.
oktober 2023 og af de almindelige bemærkninger til anlægsloven,
som blev fremsat den 4. oktober 2023.
Klimaberegningerne er offentligt tilgængelige i miljøkonsekvens-
vurderingen på Vejdirektoratets hjemmeside:
https://www.vejdi-
rektoratet.dk/projekt/udbygning-af-soenderjyske-motorvej-ved-
kolding-e45e20
Klimaberegningerne er ligeledes tilgængelige i de almindelige be-
mærkninger til det fremsatte lovforslag:
https://www.retsinforma-
tion.dk/eli/ft/202312L00017
Rute 15 Ringkøbing-Herning
Klimaberegningen er lavet som en del af Vejdirektoratets udarbej-
delse af miljøkonsekvensvurderingen og er foretaget i InfraLCA.
Beregningen fremgik af den sammenfattende rapport for
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 214: Spm., om man fra ministeriets side har delt information om nye CO2-beregninger baseret på InfraCLA om alle 14 projekter under IP35
3034663_0003.png
Side 3/7
miljøkonsekvensvurderingen, som blev sendt til Transportudvalget
den 16. juni 2022 og af de almindelige bemærkninger til anlægslo-
ven, som blev fremsat den 4. oktober 2023.
Klimaberegningerne er offentligt tilgængelige i miljøkonsekvens-
vurderingen på Vejdirektoratets hjemmeside:
https://www.vejdi-
rektoratet.dk/mkv/udbygning-af-rute-15-ringkoebing-herning-
planlaegning
Klimaberegningerne er ligeledes tilgængelige i de almindelige be-
mærkninger til det fremsatte lovforslag:
https://www.retsinforma-
tion.dk/eli/ft/202312L00017
Rute 11 Korskro-Varde
Klimaberegningen er lavet som en del af Vejdirektoratets udarbej-
delse af miljøkonsekvensvurderingen og er foretaget i InfraLCA.
Beregningen fremgik ikke af den sammenfattende rapport for mil-
jøkonsekvensvurderingen, som blev sendt til Transportudvalget
den 27. november 2023, men var en del af det materiale som blev
sendt i offentlig høring umiddelbart herefter. Klimaberegningen
fremgik af de almindelige bemærkninger til anlægsloven, som blev
fremsat den 2. oktober 2024.
Klimaberegningerne er offentligt tilgængelige i miljøkonsekvens-
vurderingen på Vejdirektoratets hjemmeside:
https://www.vejdi-
rektoratet.dk/mkv/opgradering-af-rute-11-mellem-korskro-og-
varde
Klimaberegningerne er ligeledes tilgængelige i de almindelige be-
mærkninger til det fremsatte lovforslag:
https://www.retsinforma-
tion.dk/eli/ft/202412L00008
E45 Skanderborg-Vejle
Miljøkonsekvensvurderingen for E45 Skanderborg-Vejle blev fær-
diggjort i maj 2020. Klimaberegningerne for projektet blev udført
før udviklingen af InfraLCA. Miljøkonsekvensvurderingen lå til
grund for beslutningen om at igangsætte projektet ved indgåelse af
aftale om Infrastrukturplan 2035. Miljøkonsekvensvurderingen
kan findes på Vejdirektoratets hjemmeside:
https://www.vejdirek-
toratet.dk/mkv/udbygning-af-e45-vejle-skanderborg
I de almindelige bemærkninger til anlægsloven, som blev fremsat
den 16. marts 2022, fremgik der også klimaberegningerne. Disse
beregninger var foretaget i en tidlig version af InfraLCA (på
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 214: Spm., om man fra ministeriets side har delt information om nye CO2-beregninger baseret på InfraCLA om alle 14 projekter under IP35
3034663_0004.png
Side 4/7
daværende tidspunkt kaldet VejLCA), som var blevet udviklet siden
færdiggørelsen af miljøkonsekvensvurderingen. Link til lovforsla-
get som fremsat:
https://www.retsinforma-
tion.dk/eli/ft/202112L00148
E45 Aarhus S-Aarhus N
Miljøkonsekvensvurderingen for E45 Aarhus S-Aarhus N blev fær-
diggjort i maj 2020. Klimaberegningerne for projektet blev udført
før udviklingen af InfraLCA. Miljøkonsekvensvurderingen lå til
grund for beslutningen om at igangsætte projektet ved indgåelse af
aftale om Infrastrukturplan 2035. Miljøkonsekvensvurderingen
kan findes på Vejdirektoratets hjemmeside:
https://www.vejdirek-
toratet.dk/mkv/udbygning-af-e45-aarhus-s-aarhus-n
I de almindelige bemærkninger til anlægsloven, som blev fremsat
den 16. marts 2022, fremgik der også klimaberegningerne. Disse
beregninger var foretaget i en tidlig version af InfraLCA (på davæ-
rende tidspunkt kaldet VejLCA), som var blevet udviklet siden fær-
diggørelsen af miljøkonsekvensvurderingen. Link til lovforslaget
som fremsat:
https://www.retsinforma-
tion.dk/eli/ft/202112L00148
Rute 26 E45-Svenstrup
Klimaberegningen er lavet som en del af Vejdirektoratets udarbej-
delse af miljøkonsekvensvurderingen og er foretaget i InfraLCA.
Beregningen fremgik af den sammenfattende rapport for miljøkon-
sekvensvurderingen, som blev sendt via link til Transportudvalget
den 13. februar 2025.
Klimaberegningerne er offentligt tilgængelige i miljøkonsekvens-
vurderingen på Vejdirektoratets hjemmeside:
https://www.vejdi-
rektoratet.dk/projekt/ny-rute-26-mellem-e45-og-svenstrup
Rute 26/34 Haderup-Skive N
Klimaberegningen er lavet som en del af Vejdirektoratets udarbej-
delse af miljøkonsekvensvurderingen og er foretaget i InfraLCA.
Beregningen fremgik ikke af den sammenfattende rapport for mil-
jøkonsekvensvurderingen, som blev sendt til Transportudvalget
den 19. august 2024, men var en del af det materiale som blev
sendt i offentlig høring umiddelbart herefter.
Klimaberegningerne er offentligt tilgængelige i miljøkonsekvens-
vurderingen på Vejdirektoratets hjemmeside:
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 214: Spm., om man fra ministeriets side har delt information om nye CO2-beregninger baseret på InfraCLA om alle 14 projekter under IP35
3034663_0005.png
Side 5/7
https://www.vejdirektoratet.dk/mkv/oeget-kapacitet-paa-rute-34-
og-26-mellem-haderup-og-skive-n
Hillerødmotorvejens forlængelse
Miljøkonsekvensvurderingen for Hillerødmotorvejens forlængelse
blev færdiggjort i december 2018. På daværende tidspunkt havde
Vejdirektoratet ikke praksis for beregninger af CO2-udledning fra
anlægsfasen, hvorfor Vejdirektoratet ikke havde et værktøj til
dette. Miljøkonsekvensvurderingen lå til grund for beslutningen
om at igangsætte projektet ved indgåelse af aftale om Infrastruk-
turplan 2035. Miljøkonsekvensvurderingen kan findes på Vejdirek-
toratets hjemmeside:
https://vejdirektora-
tet.viewer.dkplan.niras.dk/plan/9#/1526
I de almindelige bemærkninger til anlægsloven, som blev fremsat
den 16. marts 2022, fremgik der klimaberegningerne. Disse bereg-
ninger var foretaget i en tidlig version af InfraLCA (på daværende
tidspunkt kaldet VejLCA), som var blevet udviklet siden færdiggø-
relsen af miljøkonsekvensvurderingen. Link til lovforslaget som
fremsat:
https://www.retsinformation.dk/eli/ft/202112L00148
E20 syd om Odense
Klimaberegningen er lavet som en del af Vejdirektoratets opdate-
ring af miljøkonsekvensvurderingen og er foretaget i InfraLCA. Be-
regningen fremgik af den sammenfattende rapport for miljøkonse-
kvensvurderingen, som blev sendt til Transportudvalget den 19.
september 2024 og af de almindelige bemærkninger til anlægslo-
ven, som blev fremsat den 26. februar 2025.
Klimaberegningerne er offentligt tilgængelige i miljøkonsekvens-
vurderingen på Vejdirektoratets hjemmeside:
https://www.vejdi-
rektoratet.dk/projekt/udbygning-af-e20-syd-om-odense
Klimaberegningerne er ligeledes tilgængelige i de almindelige be-
mærkninger til det fremsatte lovforslag:
https://www.ft.dk/sam-
ling/20241/lovforslag/L145/som_fremsat.htm
Amagermotorvejens forlængelse
Klimaberegningen er lavet som en del af Vejdirektoratets udarbej-
delse af miljøkonsekvensvurderingen og er foretaget i InfraLCA.
Beregningen fremgik ikke af den sammenfattende rapport for mil-
jøkonsekvensvurderingen, som blev sendt til Transportudvalget
den 14. september 2023, men var en del af det materiale som blev
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 214: Spm., om man fra ministeriets side har delt information om nye CO2-beregninger baseret på InfraCLA om alle 14 projekter under IP35
3034663_0006.png
Side 6/7
sendt i offentlig høring umiddelbart herefter. Klimaberegningen
fremgik af de almindelige bemærkninger til anlægsloven, som blev
fremsat den 28. februar 2024.
Klimaberegningerne er offentligt tilgængelige i miljøkonsekvens-
vurderingen på Vejdirektoratets hjemmeside:
https://www.vejdi-
rektoratet.dk/projekt/amagermotorvejen
Klimaberegningerne er ligeledes tilgængelige i de almindelige be-
mærkninger til det fremsatte lovforslag:
https://www.retsinforma-
tion.dk/eli/ft/202312L00113
3. Limfjordsforbindelse
Miljøkonsekvensvurderingen for 3. Limfjordsforbindelse blev fær-
diggjort i februar 2021. Klimaberegningerne for projektet blev ud-
ført før udviklingen af InfraLCA. Miljøkonsekvensvurderingen kan
findes på Vejdirektoratets hjemmeside:
https://www.vejdirektora-
tet.dk/mkv/3-limfjordsforbindelse
I november 2023 færdiggjorde Vejdirektoratet en supplerende mil-
jøkonsekvensvurdering. Som en del af dette arbejde, udførte Vejdi-
rektoratet en opdateret klimaberegning i InfraLCA. Et baggrunds-
notat med denne beregning kan findes på Vejdirektoratets hjem-
meside:
https://www.vejdirektoratet.dk/projekt/3-limfjordsfor-
bindelse/dokumenter
I de almindelige bemærkninger til anlægsloven, som blev fremsat
den 16. marts 2022, fremgik klimaberegningen fra november 2023
også. Link til lovforslaget som fremsat:
https://www.retsinforma-
tion.dk/eli/ft/202312L00112
Ny bane Silkeborg-Aarhus
Klimaberegningerne for ny bane Silkeborg Aarhus er foretaget i
forbindelse med Banedanmarks indledende undersøgelse af pro-
jektet i 2023. Beregningen er foretaget med en overslagsmodel. In-
fraLCA er først begyndt at blive taget i brug i Banedanmark i 2024.
Undersøgelsen kan findes på Banedanmarks hjemmeside:
https://www.bane.dk/da/Borger/Baneprojekter/Kommende-ba-
neprojekter/Ny-bane-Aarhus_Silkeborg
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 214: Spm., om man fra ministeriets side har delt information om nye CO2-beregninger baseret på InfraCLA om alle 14 projekter under IP35
3034663_0007.png
Side 7/7
Overhalingsspor ved Kalvebod
Klimaberegningen er lavet som en del af Sund & Bælts udarbej-
delse af miljøkonsekvensvurderingen og er foretaget i InfraLCA.
Beregningen fremgik af den sammenfattende rapport for miljøkon-
sekvensvurderingen, som er offentligt tilgængelig og af de alminde-
lige bemærkninger til anlægsloven, som blev fremsat den 31. ja-
nuar 2024.
Klimaberegningerne er offentligt tilgængelige i miljøkonsekvens-
vurderingen på Sund & Bælts hjemmeside:
https://sundog-
baelt.dk/forbindelser/overhalingsspor/
Klimaberegningerne er ligeledes tilgængelige i de almindelige be-
mærkninger til det fremsatte lovforslag:
https://www.retsinforma-
tion.dk/eli/ft/202312L00101
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen