Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
4. juni 2025
2025-914
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 10. februar stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Leila Stockmarr (EL).
Spørgsmål nr. 214:
Vil ministeren oplyse, om man fra ministeriets side har delt infor-
mation om nye CO2-beregninger baseret på InfraCLA om alle 14
projekter under IP35, som Ingeniøren har afdækket den 11. decem-
ber 2024, med hhv. forligskredsen bag IP35 vejdelen og Transport-
udvalget, jf. artiklen ”CO2-udledningen
fra kæmpe trafikaftale er
eksploderet: »Rystende tal«” fra ing.dk
den 11. december 2024?
Svar:
Når der udarbejdes beslutningsgrundlag (fx forundersøgelser eller
miljøkonsekvensvurderinger) for infrastrukturprojekter, laves vur-
deringer og undersøgelser på det eksisterende grundlag af model-
ler. Dette gælder for så vidt angår anlægsøkonomi, trafik, klima
mv.
Modellerne, som anvendes til disse beregninger, opdateres løbende
for at sikre det bedst mulige beregningsgrundlag. Udgangspunktet
for politiske beslutninger om projekter er, at de træffes på det til-
gængelige grundlag på tidspunktet for beslutningen. Beslutnings-
grundlagene offentliggøres på Transportministeriets styrelsers el-
ler selskabers hjemmesider, hvilket også gælder de 14 projekter,
som er omtalt i den artikel i Ingeniøren, der henvises til i spørgs-
målet. Anlægsmyndighederne foretager derudover i et vist omfang
interne beregninger af klima, økonomi mv. for at optimere, følge
op og evaluere projekterne.
På samrådet i Transportudvalget den 6. februar 2025 sagde jeg, at
alle klimatal fra Ingeniørens artikel var offentligt tilgængelige. Jeg
er dog efter samrådet blevet bekendt med, at det ikke gælder tre af
tallene. Det omhandler tal for Hillerødmotorvejens forlængelse,
E45 Aarhus S - Aarhus N og E45 Vejle N - Skanderborg S. Det