Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
3005707_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
14. april 2025
2025-824
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. februar 2025 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra MF Peter Juel-Jensen (V).
Spørgsmål nr. 202:
Vil ministeren beskrive fordele og ulemper ved, at vognmandstilla-
delse først skal være et krav for ikke-fossile køretøjer, der vejer
mere end 4.250 kg?
Svar:
Jeg er opmærksom på problemstillingen med de tunge varebiler
med en totalvægt på op til 3.500 kg, hvor batteriets vægt gør, at en
tilsvarende eldrevet varebil kan komme til at veje op mod 4.250 kg
for at præstere samme lastevne som en konventionel varebil. Disse
bliver dermed i kraft af drivmiddelteknologiens vægt omfattet af en
række krav til lastbiler, herunder krav om fællesskabstilladelse til
godskørsel for fremmed regning, som ikke tilsvarende gælder for
varebiler på op til 3.500 kg.
Kravet om vognmandstilladelse udgør i dag en barriere i forhold til
at understøtte omstillingen af de tunge varebiler til el, hvis bilen
anvendes til godskørsel for fremmed regning. Barrieren består i, at
ved skiftet til el og derved øget vægt omfattes bilen af de samme
krav, som i dag gælder for lastbiler (over 3.500 kg), hvormed det
ikke længere er tilstrækkeligt at have en
”tilladelse til national va-
rebilkørsel”
eller
”fælleskabstilladelse til international varebilskør-
sel”.
Godstransport med en eldrevet bil med en totalvægt over 3.500 kg.
kræver derimod i dag en såkaldt
”fællesskabstilladelse til godskør-
sel for fremmed
regning”, hvor kravene er skærpede i forhold til
varebilstilladelserne, for så vidt angår kravene til virksomhedens
økonomiske situation samt vognmandens og chaufførernes uddan-
nelser. Herudover er der også skærpede krav til virksomhedens og
transportlederes vandel og virksomhedens rådighed over køretøjer.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om ministeren vil beskrive fordele og ulemper ved, at vognmandstilladelse først skal være et krav for ikke-fossile køretøjer, der vejer mere end 4.250 kg
3005707_0002.png
Side 2/2
Som beskrevet i mit svar på spørgsmål 201, er fordelene ved at lov-
liggøre tungere køretøjer inden for samme køretøjskategori gene-
relt, at man således kan tage højde for den tungere drivmiddeltek-
nologi, der kendetegner køretøjer på alternative drivmidler, herun-
der el, og derved støtte den grønne omstilling.
Omvendt kan ulemperne være af færdselssikkerhedsmæssig karak-
ter, da tungere køretøjer kan forårsage større skade ved uheld.
Flere af udfordringerne med de tunge eldrevne varebiler på over
3.500 kg, herunder kravet om en fællesskabstilladelse til godskør-
sel for fremmed regning, udspringer af EU-lovgivningen. Jeg arbej-
der for at afsøge mulighederne for at komme videre med løsninger
på problemerne, så vi kan bidrage til at sætte skub på den grønne
omstilling af transporterhvervet.
I den forbindelse kan jeg oplyse, at jeg har sendt et positionspapir
til Europa-Kommissionen, hvori jeg foreslår, at EU-lovgivningen
ændres på en række områder for at reducere de lovgivningsmæs-
sige barrierer for omstillingen til eldrevne varebiler. I positionspa-
piret lægger vi op til, at der igangsættes en forsøgsordning på EU-
niveau bl.a. med henblik på at sikre, at eventuelle konsekvenser for
færdselssikkerheden ved at hæve vægtgrænsen for eldrevne varebi-
ler til 4.250 kg bliver afdækket.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen